ktm_srpen




Yamaha slaví 60 let v GP speciálními barvami pro modely R

Jedno se Yamaze musí nechat. Když udělá nějakou speciální edici inspirovanou závodním světem, je to vždycky pecka. A platí to i pro ikonické bílo-červené provedení, kterým u modelů řady R oslaví šest dekád ve světě Velkých cen.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Značka Yamaha byla oficiálně založena 1. července 1955, což si tři ladičky připomněly před šesti lety krásnou žluto-černou R1. Teď tady máme stejné 60. výročí, ovšem od první účasti v závodě mistrovství světa silničních motocyklů. Yamaha se závodění věnovala hned od svých počátků, když již 10. července 1955 vyhrál model YA-1 při svém prvním startu závod Mount Fuji Ascent Race. O tři roky později potom absolvovala svůj první mezinárodní závod v Catalině v USA a k premiéře v Grand Prix došlo opět za další tři roky, konkrétně při Velké ceně Francie konané 21. května 1961, a to s dvoudobou dvěstěpadesátkou RD48. O dva roky později přišlo první vítězství v závodě GP (Fumio Ito na RD56 vyhrál Velkou cenu Belgie) a v roce 1964 Yamaze přivezl první titul mistra světa Phil Read, jak jinak než s dvěstěpadesátkou. Tehdy také měly premiéru nové závodní barvy, bílá kapotáž s červeným pruhem a blatníkem, jež byly předchůdcem ikonického motivu Yamaha Speedblock, který Yamaha používala po další dvě desetiletí a dodnes po něm sahá, když chce udělat něco speciálního. Žádný div, že 60 let v GP připomíná právě v bílo-červeném Speedblocku.

Zleva Yamaha RD48, Yamaha RD56 a mistr světa Phil Read v roce 1964

Trochu zvláštní může být, že k této připomínce 60 let dochází až nyní na sklonku léta, když se letošní Velká cena Francie konala skoro na den přesně jako v roce 1961, ale za tím hledejme spíše marketing. Yamaha totiž připravila barevné provedení World GP 60th Anniversary jako speciální barvy pro motocykly řady R modelového ročníku 2022. Dostanou je skoro všechny, tedy R1, R7, R3 a R125, v seznamu tak chybí akorát R1M, jež má ty své speciální, a R6 Race, což je v Evropě motorka bez silniční homologace. A vzhledem k tomu, že Yamaha aktuálně svou erkovou řadu vybavuje převážně hodně schovanými světlomety, vypadají tyhle motorky jako opravdové závoďáky. Mají čistě bílé kapotáže s vodorovným červeným pruhem narušovaným pouze bílými svislými čárami, což tvoří Speedblock, červené pruhy na nádrži a zadní kapotáži, červené přední blatníky, žluté přední číselné tabulky a zlatá kola. Prostě pastva pro oči, kterou si můžete užít ve fotogalerii.

A úplně stejné barvy budou mít i tovární závodní motocykly Yamaha, které se účastní závodů mistrovství světa tento víkend. Možná překvapivě ne ty, co jedou MotoGP v Misanu, nýbrž superbiky R1 v Barceloně v týmech Pata Yamaha (Razgatlioglu, Locatelli) a GRT (Gerloff, Nozane), supersport R6 na témže místě v týmu GMT94 (Cluzel) a dokonce i tým YART ve vytrvalostních závodech EWC, v sedle jehož R1 pojede o vítězství při 24 h Bol d´Or i náš Kája Hanika! Tak snad mu tyto výroční barvy přinesou štěstí.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist