globalmoto_listopad_slevy




Yamaha R9 je konečně tady, na svět ji doprovodila vylepšená R3

O supersportu s řadovým tříválcem snila hromada jezdců snad od dob vzniku řadového tříválce. Tyhle hlasy ještě zesílily po představení R7 s dvouválcem CP2 a když k tomu loni na podzim přibyl retro závoďák XSR900GP, byl tlak už tak silný, že to Yamaha nevydržela a přiváží nám zbrusu nový supersport nové generace s tím skvělým charismatickým motorem.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Je to nová motorka, nebo je to převlečená MT-09? To je asi první věc, co vás hned po zhodnocení vzhledu napadne. Je i není. Ještě než to ale vysvětlím pojďme smáznout vzhled. „Od modelu R1 z roku 2015 jsou u všech modelů R zdůrazněny horizontální linie, ale u modelu R9 je tento agresivní a sportovní styl posunut na další úroveň a z horizontálních linií se stává spíše horizontální pohyb, který nabízí silný a plynulý dojem a ztělesňuje agilitu modelu R9, přesné ovládání a inovace vycházející ze závodů.“ Vidíte tam onen horizontální pohyb? Ne? Nevadí. To byla spíš ukázka toho, co chodí z PR oddělení Yamahy a čím se musíme prokousat při psaní článku. Nicméně se nedá přehlédnout, že nová R9 je agrese sama. Ostře řezaným kapotám s minimalistickými pozičními světly a čočkou hlavního reflektoru v otvoru sání jednoznačně dominují aerodynamická křidélka. Nutno říct, že jsou opravdu originálně řešená. Na jednu stranu jsou hezky zakomponovaná do bočních kapot, na druhou jsou předsunutá dopředu, snad aby je člověk nepřehlédl. Jako celek je to ale moderní agresivní supersport Yamaha se vším všudy. Jen ty barvy… Modrá neurazí, ale není to nic křiklavého a černá je vyloženě nuda. Pojďme proto na techniku. U křidélek se Yamaha chlubí přítlakem 6 - 7 % v přímém směru, v náklonu až 10 % a R9 také vyčnívá nízkým odporem vzduchu. Ten je dokonce nižší než u dosavadní premiantky značky R6.

U supersportu a superbiku vás každopádně zajímá hlavně výkon. Tak to prostě je, ať chcete, nebo ne. A tady je to MT-09, řadový tříválec CP3 ve svém klasickém naladění, tedy 119 koní v 10 000 otáčkách a 93 newtonmetrů v 7 000 otáčkách. Zklamaní? Podle mě není důvod, tady je porce výkonu na silniční ježdění až až, navíc je o tom motoru známé, že na silnici působí silnějším dojmem, má krásný charakter, dá se točit až do konce a se 195 kilogramy provozní hmotnosti to bude potvrzovat staré známé rčení, že nejlepší šestistovka je sedmpade, v tomhle případě tedy osmsedevadesátka. Tříválec má v sérii samozřejmě oboustranné rychlořazení, které nejen, že funguje oběma směry, ale můžete s ním bez obav podřazovat s přidaným plynem a naopak řadit vyšší kvalty při zavřeném. Z další elektroniky nechybí nic, co by člověk u moderního sportovního biku člověk čekal. Yamaha se ráda ohání elektronikou vyvinutou pro R1 a jinak tomu není ani tady. Je tady elektronický plyn, tři předdefinované jízdní režimy, dva editovatelné plus čtyři režimy Track, v nichž si jezdec může dle preference nastavit úroveň dodávky výkonu, zásahu kontroly trakce, kontroly prokluzu, ABS, brždění motorem a antiwheelie. Novinkou u CP3 modelů je přítomnost Launch Control a fajn je, že ABS můžete vypnout na zadním kole.

Nastavování všeho probíhá ovladači známými z MT-09 a XSR900GP, tady Yamaha nic nevymýšlela, stejně tak u displeje. 5palcový TFT je také známý z ostatních modelů, jen má R9 lehce odlišnou grafiku. Samostatnou kapitolou v elektronické výbavě je ale konektivita. Ne tedy, že byste na sportu nutně potřebovali spravovat hovory, sms, číst počasí nebo se nechat navigovat, i když je to u silničního stroje praktické. Tady stojí za zmínku hlavně aplikace Y-Trac. To je vlastně taková zjednodušená telemetrie, co vám dokáže zaznamenávat nejen časy na kolo, ale i jednotlivé sektory a hlavně údaje o stroji jako je poloha škrtící klapky nebo zásahy asistentů. Jednoduše budete vědět, že ten plný plyn, co jste určitě drželi, bylo sotva 60 %. Zajímavé také je, že zapisování GPS může probíhat prostřednictvím GPS jednotky v mobilu, lze ale zapojit přesnější zařízení Garmin GLO2. A úplná MotoGP vychytávka je možnost, zasílání zpráv na palubní desku během jízdy. Takový ten klasický „Mapping 2“ nebo „#93 behind you“. Jen to asi nebude nic pro „milovníky“ našeho prémiového obsahu, protože jako majitel R9 dostanete zdarma zkušební verzi a za další používání budete platit. 

Pohonnou jednotkou a částečně elektronikou, kde nechybí ani tempomat nebo omezovač rychlosti, jsme si ale podobnosti s MT-09 a XSR vyčerpali. Zbytek je jiný a stojí to za to. Možná ještě zadní kyvná vidlice by mohla být stejná, ale vzhledem k tomu, že i na XSR GP ji spočítali s jinou tuhostí a pružností než u MT-09, je vysoce pravděpodobné, že bude i zde specifická. Jen se o tom zapomněli v Yamaze zmínit. Dá se to částečně pochopit, když hlavní roli hraje jiný hlavní rám. Pro použití v zalehávačce má vyšší tuhost ve všech směrech, má i specifickou pružnost a s váhou pouhých 9,7 kilogramu je to nejlehčí rám, co kdy Yamaha vyrobila. Specifické jsou také podvozkové komponenty KYB, které jsou v podstatě stejné jako na R1 Race. Přední 43mm obrácená vidlice má lazení komprese a odskoku na každé noze zvlášť a to dokonce pro rychlou i pomalou, navíc je každá noha vybavena základním ventilem navrženým tak, aby optimalizoval tlak ve válci omezením nebo úplným zamezením průtoku oleje do spodní části vidlice. Zadní tlumič nabízí také kompletní škálu laditelnosti a díky jinému vnitřnímu uspořádání by měl mít zase o něco lepší zpětnou vazbu než předchozí kousky. Úplnou bombou je z mého pohledu použití pořádných brzd. Ne že by tradiční třmeny se zátkami brzdily zle, ale vždycky to kazily a kazí gumové hadice. A teď prosím slavnostní fanfáry… R9 má brzdové hadice opletené! Navíc k tomu přidává dvě malé drobnosti v podobě třmenů Brembo Stylema a vše k dokonalosti dovádí dvojice 320mm kotoučů a radiální brzdová pumpa. Yamaha to s R9 myslí opravdu vážně!

Tomu bude odpovídat i vyloženě sportovní jízdní pozice. Řídítka jsou namontovaná pod moc pěknými horními brýlemi, nicméně to vypadá, že nemíří nekompromisně k zemi ale jsou pěkně moderně rozevřená. Dle tiskové zprávy by měly dát o něco uvolněnější pozici než u R6 Race ale o něco přísnější než u R7. Uf, uf, ona i ta R7 umí pěkně bolet, jenže zatímco u ní je to trošku přestřelené vzhledem k výkonům, na R9 to bude ospravedlnění hodné, navíc půjde celkově o větší motorku, takže nebudou tak trpět kolena a kyčle. Snad. Sedlo má totiž výšku 830 mm a to je dokonce o 5 mm měné něž R7. Devítka nabídne také klasicky nastavitelné stupačky do dvou poloh. Tohle vypadá na hodně dobré svezení nejen na silnici.

Yamaha R3

Podobný designový jazyk jako na nové devítistovce se objevuje také na dvouválcovém supersportu kategorie A2. I zde se kladl důraz na aerodynamiku, kde ale vedle nižšího odporu šlo i o lepší chlazení. Ale ruku na srdce, v osmnácti jde hlavně o vzhled a tady už potřebovala trojka trochu pošťouchnout do současnosti, což se s agresivnějším předkem a zadkem inspirovaným u R1 povedlo. Designové změny v oblasti sedla u nádrže a podsedlových plastů (vše je užší) přispěly také k snazšímu došlápnutí na zem.

Řadový dvouválec musela Yamaha adaptovat na normu Euro 5+, což se povedlo bez ztráty kytičky respektive koně a newtonmetru. Dál je tu 42 koní v 10 750 otáčkách a 29,5 Nm v 9 000 otáčkách. Novinkou je potom použití antihoppingové spojky Assist & Slipper, která jedna zabraňuje blokování zadního kola při podřazování, potom ale také snižuje potřebnou sílu na páčce o 17 %. Páčka je nyní navíc o 5 mm blíž řídítku, což ocení zejména ti s krátkými prsty.

Také malá R3 nově nabídne Bluetooth konektivitu, což je zajímavé hlavně vzhledem k tomu, že má obyčejný LCD displej. Na něm se po připojení mobilu budou zobrazovat notifikace o příchozí zprávě, hovoru nebo emailu, ale konektivita bude fungovat i opačným směrem, kdy se do aplikace MyRide budou zapisovat údaje z jízdy a informace o motorce.

Yamaha R125

Nejmenší z R modelů při přestupu na Euro 5+ zaznamenal jen změnu barev.

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist