Yamaha R1 bude ve verzích Race a GYTR
Text: Jan Rameš | Foto: Yamaha | Zveřejněno: 8.10.2024 | Zobrazeno: 5 015x
O tom, že superbike Yamaha R1 se silniční homologací po téhle sezóně zmizí ze showroomů, jsme psali již na konci poslední zimy. Yamaha se rozhodla i u litru přejít na model známý ze šestistovky, a sice že motocykl bude nabízet výhradně jako sportovní náčiní. A nebude to jenom o tom, že nedostanete techničák a silniční výbavu…
Kapitoly článku
R1 patří do panteonu motocyklů, které svým příchodem změnily svět tím, jak byly naprosto radikálně jiné než do té doby nabízené stroje. Stalo se to v roce 1998, a i když z dnešního pohledu vypadá kombinace 150 koní a 177 kilogramů suché hmotnosti jako takový slušný cesťáček, na konci milénia to byly hodnoty o level vyšší než u konkurence. A hlavně ta stavba… V roce 2009 dala Yamaha er-jedničce motor s přesazením ojničních čepů, který nazývala (a dodnes nazývá) crossplane, tady konkrétně CP4, ale všichni o něm běžně mluví jako o big-bangu. Rok 2015 přinesl design a elektronickou výbavu jako u speciálů z MotoGP, možná si ještě vzpomenete na to, jak stroj na scénu uváděl Valentino Rossi se sloganem „We R1“. Tedy „we are one“, čili přeloženo „jsme jedno“. Hezká slovní hříčka. Od onoho roku 2015 získal model R1 titul mistra světa superbiků, dva tituly mistra světa ve vytrvalostních závodech (a nás těší, že to bylo také zásluhou našeho Káji Haniky), osm titulů mistra Japonska v silničních závodech, osm titulů v sérii MotoAmerica, tři tituly britského mistra superbiků a dva tituly německého mistra superbiků IDM. Tolik jenom výčet těch světově nejdůležitějších šampionátů. Během téhle doby se ale také výrazně změnil evropský motocyklový trh, a to i po stránce homologačních podmínek, a najednou Yamaha stála před rozhodnutím, co dál. Jestli se snažit dále vyvíjet stroj postavený vlastně s jediným účelem, a to je jízda po závodní dráze, dál upravovat na čím dál přísnější emisní a další předpisy, které půjdou vlastně proti uživatelům, nebo si prostě nalít čistého vína, konečně si přiznat, že tohle fakt už dávno není motorka na běžné každodenní ježdění po veřejných komunikacích, a udělat jenom čistě sportovní náčiní bez papírů. Příklad R6 před třemi roky potvrdil, že B je správně, a tak od roku 2025 budou v nabídce dvě er-jedničky bez silniční homologace: Race a GYTR.
Zatímco R6 Race byla v době svého příchodu relativně normální er-šestka včetně světel, jenom bez homologace a s programovatelnou řídicí jednotkou a sportovním kabelovým svazkem, v případě R1 Race dostanete už mnohem více okruhově připravený stroj. Tady už jsou odstraněny úplně všechny silniční komponenty, takže nemusíte přemýšlet nad tím, co kde odpojit a jestli to nebude způsobovat šotky v elektrice, navíc by to mělo uspořit i nějakou hmotnost. To je zatím s otazníkem, protože Yamaha sice tohle sama zmiňuje, ovšem v technických údajích se dočtete shodných 201 kg s plnou nádrží jako doposud. Ale on to nejspíš nikdo prostě nevážil. Stejně tak těžko říci, jestli to bude mít nějaký vliv na cenu, která zatím nebyla zveřejněna. Soukromý odhad je, že se nebude příliš lišit od těch 520 tisíc, které jako cenovka visí na končícím modelu 2024, protože sice k motorce nebudou světla, ale zase dostanete okruhovou výbavu. Ještě malá odbočka k té ceně – končící R6 s techničákem se prý před těmi třemi lety přeprodávaly za pořádný balík, protože šly napsat na firmu, zatímco sportovní náčiní bez techničáku už nikoli. Tak uvidíme, jak to bude s R1…
Zpátky k té okruhové výbavě. R1 ve verzi Race dostává přední závodní kapotáž bez světel, doplněnou o aerodynamická křidélka. Ta jsou karbonová, aby byla co nejlehčí, a byla prý navržená a vyvinutá na základě zpětné vazby od továrního týmu Yamahy v MotoGP. Účel je jasný, větší přítlak a lepší stabilita. A taky er-jedničce dost sluší. Ovšem ještě důležitější změnou by mohla být jiná, resp. upravená přední vidlice KYB. Ta je vybavena samostatnými regulátory odskoku a komprese na levé a pravé noze vidlice, přičemž každou z nich lze nastavit samostatně, pravá noha slouží k tlumení odskoku a levá komprese, a to jak vysokorychlostní, tak nízkorychlostní. Navíc je každá noha nyní vybavena základním ventilem, který je navržen tak, aby optimalizoval tlak ve válci omezením nebo úplným zamezením průtoku oleje do spodní části vidlice. A co je ještě lepší zprávou, že R1 Race dostane kompletně nové přední brzdy od Bremba – radiální pumpu a třmeny Stylema! Poslední a jen už takovou drobnou změnou je jiný potah sedla s lepší přilnavostí.
Yamaha R1 Race bude fajn náčiním pro hobby jezdce, ale kdo se do okruhových radovánek noří hlouběji, ten sáhne po verzi R1 GYTR. To je známá zkratka pro Genuine Yamaha Technology Racing, tedy pro čistě závodní díly, a model R1 GYTR bude postaven tak, aby splňoval předpisy FIM Superstock 1000, navíc se podle všeho bude dát koupit jenom ve specializovaných Yamaha GYTR PRO Shopech. Tohle už je opravdový závodní speciál s nastavitelnou řídicí jednotkou, závodním kabelovým svazkem, emulátorem ABS, bezklíčkovým zapalováním (jako že máte jenom vypínač ON/OFF), karbonovými kapotami, výfukem Akrapovič, závodním řetězem 520, nastavitelnými řídítky, závodními brzdovými destičkami i jinými brzdovými hadicemi, kryty motoru a dalšími pro závodníky životně důležitými prvky. Motorku dostanete rovnou i se závodním stojanem. Nepříjemné je, že po pořízení téhle motorky se už na nic nebudete moci vymlouvat, teď už to bude jenom o vašich rukách…