Yamaha představuje Ténéré 700 World Rally
Text: Dominik Valášek | Foto: Yamaha | Zveřejněno: 2.6.2023 | Zobrazeno: 8 936x
Víte o tom, že na první Rallye Dakar v roce 1979 zvítězila Yamaha? Já to třeba nevěděl. A i když znám jméno pouštní legendy Stéphana Peterhansela, nevěděl jsem, že ten na strojích od tří ladiček zvítězil hned šestkrát. Právě jeho vítězným motocyklem Yamaha YZE 850T z roku 1993 se nechává inspirovat nová verze Ténéré 700, nazvaná World Rally.
To máte Rally Edition, World Raid, World Rally… Kdo se v tom má vyznat, ptáte se? V tomto případě je to celkem jednoduché, protože World Rally je primárně speciální edicí, jejíž specifikace plně vychází z dosavadní vrcholné verze World Raid. Jedinou zásadnější změnou je standardně dodávaný tlumič výfuku od Akrapoviče, který nechává o něco volněji dýchat dvouválcovou sedmistovku ( 689 cm3) s označením CP2. Ta však poskytuje stále stejných 75 koní výkonu při 9 000 otáčkách a točivý moment 69 Nm při 6 500 otáčkách.
U World Rally tedy stejně jako u World Raid dostanete i nízko umístěnou zdvojenou palivovou nádrž na 23 litrů, nastavitelný tlumič řízení Öhlins, ABS se třemi jízdními režimy, boční padací protektory, kryty řídítek nebo barevný pětipalcový TFT displej s konektivitou s mobilním telefonem.
Motorka stojí na černých vyplétaných ráfcích a vpředu se o pružení a tlumení starají plně nastavitelné vidlice KYB o průměru 43 mm, se zdvihem čítajícím 230 mm. Plně nastavitelný je i zadní tlumič se zdvihem 220 mm. Sedlo, v tomto případě černo-šedé, je i u World Rally dvoudílné, přičemž zadní část lze vyměnit za nosič. Na předku sedla se pak objevuje malé logo, připomínající příslušnost k edici World Rally.
A černo-šedým sedlem se elegantně dostávám k těm hlavním změnám oproti World Raid. Jsou to barvy, kterými motorka vzdává hold tvrďákům na Dakaru. Už jsem zmínil černá kola a černé vidlice, podstatnější je ale lakování do klasické „Yamahácky“ modré, kombinované se svítivě růžovou a bílou. Jde o stejné zbarvení, které měl na svojí závodní Yamaze YZE 850T šestinásobný vítěz Dakaru Stéphane Peterhansel. On sám se po boku obou motorek objevuje i na tiskových fotkách.
Yamaha ještě doplňuje, že stejné historické závodní barvy povezou na závodních strojích v sezóně 2023 i jezdci stáje Yamaha Alessandro Botturi a Pol Tarrés.
Otázkou zůstává cena, potažmo o kolik bude motorka dražší vůči dosavadní vrcholné Ténéré 700 World Raid. Za tu si u Yamahy řeknou 339 990 korun. Provedení World Rally, odkazující na závodní úspěchy, už se na stránkách českého zastoupení objevilo, zatím ale bez ceny.