Yamaha představila Ténéré 700 World Raid pro opravdové dobrodruhy

Sedmistovka Ténéré je skvělým cestovním endurem, přičemž k ní tohle označení jako k jedné z mála opravdu sedí, nicméně vstřícná cena samozřejmě ukrývá kompromisy. Yamaha dnes představila Ténérku ve verzi World Raid, která se chce vrhat do ještě větších dobrodružství s lepší výbavou a podstatně větší nádrží.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

World Raid, to byl název projektu, z něhož v roce 2018 vypadla hotová Ténéré 700. Tato slovíčka se objevila i u dvanáctistovky Super Ténéré, jste mohli mít jako World Crosser nebo Raid Edition. Teď ovšem World Raid znamená třetí verzí sériové Ténéré 700 (po standardu a Rally Edition) a přesně takovou, jakou si vysnili ti, kdo mají rádi ten koncept dvouválcové Yamahy, ale proti kátéemkám a Africám jim u ní pořád něco chybělo.

Když už jsme nakousli ten dvouválec, tak ten je samozřejmě stejný, tady akorát schovaný pod větším třídílným hliníkovým krytem a vybavený airboxem s nasávacím otvorem vyvedeným dopředu. Yamaha jej nazývá CP2, objem 689 cm3, výkon 54 kW/73 koní, krouťák 68 Nm a hlavně přesazení ojničních čepů o 270°, takže působí jako véčko. Prý se jich už v různých motorkách prodalo přes 221 tisíc a nedivím se, za mě jeden z nejlepších motorů střední třídy současnosti. A také úsporný, těch udávaných 4,3 litru na sto je pro cenduro fajn. U Ténéré se 16litrovou nádrží to znamená dojezd přes 350 km, což v Evropě bohatě stačí, ale samozřejmě pro cestovatele, kteří vyrážejí i mimo Starý kontinent, tohle bylo trochu málo. Tohle řeší World Raid, když bandaska téhle verze nabídne skoro o půlku větší objem, konkrétně 23 litrů! Při stejné spotřebě jste rázem přes 500 km na jedno natankování. Tahle nádrž je dvojitá a udělaná tak, aby těžiště zůstalo stejně vysoko jako u základního modelu – čerpadlo je níž a stejně tak je podstatně níž vrchní část nádrže, což jezdci dává lepší pohyblivost. Na tuto novou nádrž (či spíše nádrže) navazuje jiné ploché dvojdílné sedlo, které je o 15 mm výš, tedy v 890 mm. Místo sedla spolujezdce můžete namontovat třeba nosič nebo zavazadla, potah sedel má dvojí hrubost s vysokou přilnavostí uprostřed a kluzčí částí po stranách.

Když už jsme se vyhoupli do sedla, neujde nám, že je tady pár dalších novinek. Nohy vám spočívají na větších stupačkách s vyjímatelnými gumami, to je vždycky dobrá zpráva pro vaše chodidla, a vaše tělo kryje o 15 mm vyšší plexi štít doplněný o snadno odnímatelné deflektory. Přední panely obklopující chladič s novou mřížkou s vertikálními lamelami a vnitřní panel kolem kokpitu jsou vyrobeny z odolného kompozitního materiálu ze skelných vláken, aby zvládly náročnou jízdu v terénu.

Ovšem vás po nasednutí určitě zaujmou dvě věci: nejprve vám oči spočinou na nastavitelném, příčně uloženém tlumiči řízení Öhlins a posléze se přesunou výš, kde je čeká pohled na úplně novou 5“ barevnou TFT přístrojovku s konektivitou, která prostřednictvím aplikace MyRide upozorňuje na nové zprávy a telefonní hovory. Pokud právě začínáte prskat, že tohle si zrovna Yamaha mohla strčit za klobouk, protože to na dobrodružné motorce nepotřebujete, tak zase vychladněte, protože tato konektivita prý umí také identifikovat případné technické problémy. Displej má tři způsoby zobrazení, Explorer s moderním digitálním designem, Street s kruhovým otáčkoměrem a Raid, jenž je inspirovaný roadbooky a obsahuje dvě nezávislá denní počitadla kilometrů s odpočítáváním, která jezdci umožňují sledovat vzdálenost k dalšímu bodu trasy. Vedle přístrojovky najdete standardně USB zásuvku. Na displeji vidíte také zvolený režim ABS, které je u verze World Raid řešeno trochu jinak než u standardního provedení. Má totiž tři režimy, které si volíte tlačítkem z pravého řídítka. První režim má zapnutý antiblok na obou kolech a je čistě silniční, zbylé dva jsou do terénu – dvojka vypíná ABS pouze na zadku a předek zůstává aktivní (funkce čistě pro World Raid), trojka má vypnutá obě kola.

A co podvozek? No jasně, i tady se World Raid dočkal vylepšení. Vpředu najdeme novou vidlici KYB s trubkami o průměru 43 mm, která má zdvih 230 mm, tedy o 20 mm více standardní model, a hlavně má lépe pracovat v těžkém terénu. Kromě regulátorů komprese a odskoku a odvzdušňovacího šroubku, což je výbava i standardního modelu, nabízí tahle vidlice také možnost regulovat předpětí pružin. Lehčí vnitřní komponenty, vnější potah Kashima, prostě mnohem lepší vidle. A podobné je to i vzadu, kde zdvih narostl také o dva cenťáčky na 220 mm. Tlumič s vyrovnávací nádržkou má upravenou charakteristiku, jinou pružinu i přepákování a také gumový doraz, vše pro pohodlnou jízdu na silnici a zároveň schopnost snášet tvrdé nárazy při ostré jízdě terénem. Vyšší zdvihy znamenají také vyšší světlou výšku rovných 250 mm.

Yamaha Ténéré 700 World Raid se bude prodávat ve dvou barevných verzích, tradiční yamahácké modré Icon Blue se žlutými prvky a modrými ráfky a potom v černé Midnight Black. Co víme, je dostupnost, na náš trh by se World Raid měl dostat někdy v květnu nebo červnu. Co naopak zůstává zatím ve hvězdách, je cena. Standard stojí 265 tisíc, Raid Edition je za 310 tisíc a World Raid bude určitě ještě dražší. O kolik, to se teprve uvidí. Na úroveň cen KTM 890 Adventure R (385 tisíc) nebo Hondy CRF1100L Africa Twin (370 tisíc) to ale nejspíš stejně nebude.

AKTUALIZOVÁNO 16. 2. 2022: Dnes byla zveřejněna česká cena. Yamaha Ténéré 700 World Raid se bude prodávat za 329 990 Kč včetně DPH.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



motoguzzi_kveten
Objednat reklamu
TOPlist