husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha MT - 01

Ač se to zdá k neuvěření, motocykl na který mnozí z vás hledí poprvé, byl ve skutečnosti představen široké veřejnosti již v říjnu 1999 na motovýstavě v Tokiu. Navrhl jej Jun Tamura a u realizace nemohli chybět jeho kolegové ze společnosti GK Dynamics, která pracovala i na vývoji R1, R7 a XJR 1300.

Podíváme-li se na tyto první náčrty

Juna Tamury

a finální prototyp musíme uznat, že došlo ke zhmotnění skutečně krásného snu, kde od počátku bylo přáním vytvořit silný sportovní motocykl s maximálně jednoduchou technologií vestavenou do minimálního prostoru.

Z těch několika málo technických informací, které jsou k tomuto projektu známé, se zmíním alespoň o pohonné jednotce. Zde za základ posloužil mohutný „V“ dvouválec sériově montovaný do XV 1600 Wild Star. Obrovský potenciál tohoto motoru však dovolil brutálním způsobem zvýšit jeho výkon. Pohon zadního kola, které je centrálně odpružené nekonfekčně uloženou (takřka vodorovně z levé strany na úrovni válců) pružící a tlumící jednotkou, obstarává řetěz, který by neměl mít problémy bezztrátově přenést obrovský kroutící moment na mohutnou zadní pneumatiku. Zmínil-li jsem se o uložení centrální tlumící a pružící jednotky pak musím dodat, že toto zcela nekonfekční řešení dovolilo realizovat původní záměr zastavit minimální prostor. Takto uložená jednotka dovolila výrazným způsobem zkrátit rozvor a dodat stroji doslova hravé ovládání již při otáčení v garáži. Snížení rozvoru a potažmo celkové délky stroje rovněž napomohla absence přední části rámu, kdy je využito masivní konstrukce motoru, který tuto přední část rámu zhotoveného z lehkých slitin dubluje. Vskutku impozantní dutý rám slouží zároveň jako zásobárna „životodárné tekutiny“ pro stále nenasytné koně. Pracovní plocha obrácené přední vidlice je chráněna před odletujícím štěrkem kryty, které dodávají přední partii velmi masivní vzhled. Brzdiče použité na dvojici předních brzdících kotoučů pak nápadně připomínají ty, jež jsou použity u R1. Vzhledem k již zmíněnému brutálnímu navýšení výkonu musela být logicky posílena i spojka, a aby síla k její ovládání byla rovněž hravá (tak jak si to projekt od začátku předsevzal) bylo její ovládání svěřeno kapalině. Koncovky výfuků musím nechat bez komentáře, protože dle mého názoru se jedná o tak ojedinělý design, že na tuto nádhernou partii budu ještě dlouho „zírat“ nežli jí budu moci vyjádřit slovy. Lze jen litovat, že se mi zatím nepodařilo získat fotku ze zadního pohledu, ale to co je patrné, alespoň z těchto fotografií, bere nejen dech ale i slova. Dovolte mi použít slova Juna Tamury. „Velmi miluji sportovní motocykly, ale v dnešní době kdy jsou silnice přeplněné osobními auty a poničené náklaďáky je opravdu velice těžké si na supersportu alespoň trochu užít v běžném provozu. Proto jsem přišel s projektem MT – 01, který je koncipován jako silný sportovní a hravě ovladatelný stroj, jenž s fantastickou dynamikou reaguje od takřka nulové rychlosti (což má velký význam zejména v hustém silničním provozu) a jeho stavba je dostatečně tuhá, aby se vypořádala s nástrahami silnic poničenými náklaďáky. Maximální jednoduchost použitých komponentů pak zaručuje velkou spolehlivost a nenáročnost na provoz i servis“. Pokud by snad někoho napadlo, že MT – 01 je vlastně vývojové stádium BT-1100 Bulldog pak Vás musím vyvést s omylu. Jedná se o dva samostatné projekty, které sice vznikali paralelně a je zde i jistá designová podoba, ale jedná se o dva naprosto odlišné stroje. A nyní mi snad šťastní majitelé Bulldoga prominou (podotýkám, že se jedná pouze o můj názor), ale domnívám se, že na rozdíl od Bulldoga, bude mít projekt MT – 01 podstatně větší šanci si získat komerční úspěch a to hlavně díky pohonné jednotce, která je u BT-1100 Bulldoga obrovským handicapem a proto se na tomto motocyklu cítíte v partě naháčů jako jezdec na velbloudu mezi ekipou polokrevníků. Těžké komerční mraky, které se snášejí nad Bulldogem dávají však tušit znovu – oživení projektu MT – 01 o čemž svědčí i schůzka vyvolaná vedením Yamahy s Junem Tamurou, která proběhla v srpnu tohoto roku. Lze si pouze přát, aby schůzka vedla ke konkrétnímu uvedení projektu MT – 01 do sériové výroby, neboť jsem přesvědčen, že tento motocykl je přímo předurčen stát se králem mezi Adamity.

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist