Maxiskútr Yamaha Tmax se narodil před 20 lety a továrna to slaví speciální edicí s exkluzivním karbonem
Text: Honza Zajíček | Foto: Yamaha | Zveřejněno: 4.3.2021 | Zobrazeno: 8 450x
Tmax představený v roce 2000 byl prvním velkým rychlým skútrem a v podstatě zakladatelem této kategorie, ve které je historicky nejúspěšnější. Dokládá to přes 300 000 prodaných kusů v Evropě a 20 let nepřetržité výroby. Čísla hodná oslavy limitovanou vyšlechtěnou speciální edicí.
Kapitoly článku
Tmax sice nebyl prvním maxiskútrem, tohle prvenství se připisuje Burgmanovi od Suzuki, ale o prvním velkém sportovním skútru mluvit určitě můžeme. Burgman je totiž takový cestovní koráb, zatímco Tmax se od začátku profiluje jako sportovec. A jako takový v podstatě založil novou kategorii, ve které do dnešního dne nenašel přemožitele. Dokonce ani šílené italské duo Gillera GP 800 a Aprilia SRV 850 mu nepřidělalo moc vrásek na čele. Sice byly výkonnější, ale taky patřičně italsky šílené a rozhodně ne tak univerzální jako Tmax. Ten ve své první generaci v roce 2000 přišel s dvouválcovou pětistovkou naladěnou na 40 koní a 45 newtonmetrů, která ho rozhýbala až na 160 km/h. Trubkový ocelový rám zajistil potřebnou pevnost podvozku, vhodně naladěné odpružení zase komfort a pořád tu byly výhody klasického skútru jako je úložný prostor a bezúdržbový pohon, protože třeba v případě italského dua poháněl zadní kolo řetěz.
I když Tmax přišel, viděl, zvítězil, neusnul na vavřínech a o čtyři roky později prodělal první úpravy. Výkonu není nikdy dost, takže si polepšil o pár koníků a newtonmetrů, důležitější inovací ale byla implementace vstřikování namísto dosavadních karburátorů. Také se kupředu pohnula ovladatelnost, pohodlí a bezpečnost, to když se na podvozek dostala nová vidlice, dozadu větší 15palcové kolo a na předním kole se objevil také druhý brzdový kotouč. Třetí generace přišla o čtyři roky později s novým hliníkovým rámem, silnější přední vidlicí, předním 15palcovým kolem a dravějším designem. Ještě radikálněji se proměnil Tmax o další 4 roky později. V už čtvrté generaci přišel spolu s novým vzhledem hlavně větší motor převrtaný na 530 kubíků. Aby těm 46 koním a 52 newtonmetrům stačil podvozek, prodělal také radikální přeměnu nejvíce viditelnou na hliníkové kyvné vidlici, poprvé vybavené pohonem zadního kola ozubeným řemenem. K tomu všemu klesla hmotnost o 4 kilogramy, takže si novinka polepšila v dynamice celkem výrazně.
Jako pátou generaci Yamaha označuje modely vyráběné od roku 2015 do roku 2017. Ty měly oproti předchůdci hlavně přední USD vidlici s radiálními čtyřpístky na její spodní straně a poprvé se u Tmaxe objevily LED diody a bezklíčkové zapalování. Jeho trvání ale nebylo dlouhé, nástupce, ze kterého vychází i současný model, přinesl poměrně radikální změny. Design, motor, elektronika a tři verze. Šlo o model radikálně přepracovaný zejména kvůli přechodu na normu Euro4, objevil se elektronický plyn YCC-T, jízdní režimy, kontrola trakce, TFT displej, zvětšení se dočkal úložný prostor a objevilo se také pár drobných úprav na podvozku. Zatím poslední generace přišla opět s další emisní normou, Euro5 model Yamaha představila pro loňskou sezonu, kde prim hraje hlavně větší motor o objemu 560 cm3.
Ten samozřejmě posloužil jako základ pro limitovanou edici k 20letému výročí tohoto modelu. Yamaha jich pro evropské zákazníky postaví pouze symbolických 560 a každý z nich bude mít své unikátní číslo, tak jak se na limitku sluší a patří. Limitované edice jsou většinou také speciální svými barvami. Ne jinak tomu je u Tmaxe, který k celkem střídmé základní barvě Tech Graphite přidává decentní žlutou grafiku. Proč zrovna žlutou vám dojde jednoduše při pohledu na první model z roku 2000. Tuhle barvu najdete mimo jiné také na prošívaném vyhřívaném sedle a kromě pozadí si jeho majitel bude moci nechat nahřát i ruce, výroční edice nabídne totiž ještě vyhřívané rukojeti. To je výbava známá z modelu DX kam patří i tempomat a ani ten u „výročáka“ nechybí.
Největším lákadlem jsou ale kusy kapotáže vyrobené z kovaného karbonu, přesněji jde o přední blatník, boční „bumerangy“ a kryt výfuku. Jestliže se o běžném karbonu mluví jako o luxusním materiálu, tak kovaný karbon je na tom ještě o fous lépe. Ten zkrátka moc k vidění není. Oproti klasickému karbonu, kde se na sebe zdlouhavě skládají „plátna“, se tady rovnou smíchají nasekaná uhlíková vlákna s pryskyřicí, směs se nalije do formy a za chvíli máte požadovaný díl hotový. Výroba je rychlejší, levnější, se všemi „karbonovými“ benefity a navíc vypadá jedinečně. Trochu nadneseně je také jedinečný způsob, jak limitovaného Tmaxe můžete získat - pouze online. 31. března Yamaha spustí online objednávky, takže přejeme rychlé prsty a stabilní připojení k internetu.
Podívejte se na videotest modelů 2018 a 2020:
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.