ktm_duben




Maxiskútr Yamaha Tmax se narodil před 20 lety a továrna to slaví speciální edicí s exkluzivním karbonem

Tmax představený v roce 2000 byl prvním velkým rychlým skútrem a v podstatě zakladatelem této kategorie, ve které je historicky nejúspěšnější. Dokládá to přes 300 000 prodaných kusů v Evropě a 20 let nepřetržité výroby. Čísla hodná oslavy limitovanou vyšlechtěnou speciální edicí.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Tmax sice nebyl prvním maxiskútrem, tohle prvenství se připisuje Burgmanovi od Suzuki, ale o prvním velkém sportovním skútru mluvit určitě můžeme. Burgman je totiž takový cestovní koráb, zatímco Tmax se od začátku profiluje jako sportovec. A jako takový v podstatě založil novou kategorii, ve které do dnešního dne nenašel přemožitele. Dokonce ani šílené italské duo Gillera GP 800 a Aprilia SRV 850 mu nepřidělalo moc vrásek na čele. Sice byly výkonnější, ale taky patřičně italsky šílené a rozhodně ne tak univerzální jako Tmax. Ten ve své první generaci v roce 2000 přišel s dvouválcovou pětistovkou naladěnou na 40 koní a 45 newtonmetrů, která ho rozhýbala až na 160 km/h. Trubkový ocelový rám zajistil potřebnou pevnost podvozku, vhodně naladěné odpružení zase komfort a pořád tu byly výhody klasického skútru jako je úložný prostor a bezúdržbový pohon, protože třeba v případě italského dua poháněl zadní kolo řetěz.

I když Tmax přišel, viděl, zvítězil, neusnul na vavřínech a o čtyři roky později prodělal první úpravy. Výkonu není nikdy dost, takže si polepšil o pár koníků a newtonmetrů, důležitější inovací ale byla implementace vstřikování namísto dosavadních karburátorů. Také se kupředu pohnula ovladatelnost, pohodlí a bezpečnost, to když se na podvozek dostala nová vidlice, dozadu větší 15palcové kolo a na předním kole se objevil také druhý brzdový kotouč. Třetí generace přišla o čtyři roky později s novým hliníkovým rámem, silnější přední vidlicí, předním 15palcovým kolem a dravějším designem. Ještě radikálněji se proměnil Tmax o další 4 roky později. V už čtvrté generaci přišel spolu s novým vzhledem hlavně větší motor převrtaný na 530 kubíků. Aby těm 46 koním a 52 newtonmetrům stačil podvozek, prodělal také radikální přeměnu nejvíce viditelnou na hliníkové kyvné vidlici, poprvé vybavené pohonem zadního kola ozubeným řemenem. K tomu všemu klesla hmotnost o 4 kilogramy, takže si novinka polepšila v dynamice celkem výrazně.

Jako pátou generaci Yamaha označuje modely vyráběné od roku 2015 do roku 2017. Ty měly oproti předchůdci hlavně přední USD vidlici s radiálními čtyřpístky na její spodní straně a poprvé se u Tmaxe objevily LED diody a bezklíčkové zapalování. Jeho trvání ale nebylo dlouhé, nástupce, ze kterého vychází i současný model, přinesl poměrně radikální změny. Design, motor, elektronika a tři verze. Šlo o model radikálně přepracovaný zejména kvůli přechodu na normu Euro4, objevil se elektronický plyn YCC-T, jízdní režimy, kontrola trakce, TFT displej, zvětšení se dočkal úložný prostor a objevilo se také pár drobných úprav na podvozku. Zatím poslední generace přišla opět s další emisní normou, Euro5 model Yamaha představila pro loňskou sezonu, kde prim hraje hlavně větší motor o objemu 560 cm3.

Ten samozřejmě posloužil jako základ pro limitovanou edici k 20letému výročí tohoto modelu. Yamaha jich pro evropské zákazníky postaví pouze symbolických 560 a každý z nich bude mít své unikátní číslo, tak jak se na limitku sluší a patří. Limitované edice jsou většinou také speciální svými barvami. Ne jinak tomu je u Tmaxe, který k celkem střídmé základní barvě Tech Graphite přidává decentní žlutou grafiku. Proč zrovna žlutou vám dojde jednoduše při pohledu na první model z roku 2000. Tuhle barvu najdete mimo jiné také na prošívaném vyhřívaném sedle a kromě pozadí si jeho majitel bude moci nechat nahřát i ruce, výroční edice nabídne totiž ještě vyhřívané rukojeti. To je výbava známá z modelu DX kam patří i tempomat a ani ten u „výročáka“ nechybí.

Největším lákadlem jsou ale kusy kapotáže vyrobené z kovaného karbonu, přesněji jde o přední blatník, boční „bumerangy“ a kryt výfuku. Jestliže se o běžném karbonu mluví jako o luxusním materiálu, tak kovaný karbon je na tom ještě o fous lépe. Ten zkrátka moc k vidění není. Oproti klasickému karbonu, kde se na sebe zdlouhavě skládají „plátna“, se tady rovnou smíchají nasekaná uhlíková vlákna s pryskyřicí, směs se nalije do formy a za chvíli máte požadovaný díl hotový. Výroba je rychlejší, levnější, se všemi „karbonovými“ benefity a navíc vypadá jedinečně. Trochu nadneseně je také jedinečný způsob, jak limitovaného Tmaxe můžete získat - pouze online. 31. března Yamaha spustí online objednávky, takže přejeme rychlé prsty a stabilní připojení k internetu.

Podívejte se na videotest modelů 2018 a 2020:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist