Matrix LED, automat, radary… Yamaha narvala model Tracer 9 technologiemi
Text: Jan Rameš | Foto: Yamaha | Video: Yamaha | Zveřejněno: 30.10.2024 | Zobrazeno: 8 784x
Sportovně cestovní devítistovka Tracer začala svůj život přesně před 10 lety coby jenom taková lehce oděná MT-09 s kapotáží. Praktický chuligán. To se s příchodem nového modelu před čtyřmi lety výrazně změnilo, když Yamaha přidala na komfortu, a teď se z Traceru stává technologický lídr. Podvozek i motor jsou vlastně beze změn, ani design se moc neměnil, ale těch novinek uvnitř…!
Kapitoly článku
Yamaha Tracer 9 bude i v modelovém ročníku 2025 dostupná ve třech verzích, a sice Tracer 9, Tracer 9 GT a Tracer 9 GT+. Tedy jako doposud. Zůstává rozdělení podle výbav, přičemž základ má manuálně nastavitelný podvozek, gétéčko a plusko semiaktivní. Řadový tříválec 890 cm3 naladěný na 119 koní při 10 000 otáčkách a točivý moment 93 Nm při 7000 otáčkách, to také zůstává, akorát že teď motor plní normu Euro 5+, a nemění se ani litý hliníkový rám. Tedy ten hlavní, protože podsedlový už změněný je – ač o 150 gramů lehčí, je zároveň o 50 mm delší, což znamená více prostoru pro sedlo spolujezdce. Užitečné zatížení zůstává na 193 kg. Co se provozní hmotnosti týče, tady se údaje rozcházejí – tisková zpráva hovoří o 212 kg (o kilo méně než doposud), na oficiálním webu se ale u jednotlivých modelů dočtete 219, 227 a 232 kg. Dlužno říci, že GT a GT+ mají v základní výbavě i kufry, tak snad to bude s nimi. Kde se rozměry proti loňskému modelu také liší, je sedlo. To zůstává nastavitelné a bez nutnosti použít nářadí si jej dokážete zvednout o 15 mm, ovšem zatímco dříve mělo hranu ve výšce 810 mm, teď je to o dost vyšších 845 mm. Yamaha však říká, že díky jeho tvarování (zeštíhlení a přepracování přední části) by mělo být nasedání naopak snazší.
Tímto bychom mohli s hardwarem skoro skončit. Ještě teda přihodíme informaci o tužším zadním ráfku a prozradíme, že v lehce upravené přední kapotáži najdete na čumáku úplně jinak řešené osvětlení. I když to prozrazovat nemusíme, protože to je přesně ta věc, kterou vidí každý hned na první pohled. Opět hodně kontroverzní prvek, jak to Yamaha v poslední době umí. Všechny tři modely vypadají stejně, ovšem zatímco u standardu tady tyto nové světelné segmenty mají prostou úlohu tlumených, dálkových a do zatáček přisvěcujících světlometů, u vyšších verzí jsou matrixové. Mění se také plexi, to u základního modelu nabídne manuální nastavitelnost po dráze 50 mm v deseti krocích, ovšem GT a GT+ dostávají elektricky štelovatelné plexi s rozsahem 100 mm! Proti standardu o 25 mm nahoru, aby na vás už vůbec nefoukalo, resp. o 25 mm méně, to když chcete, aby na vás naopak foukalo dost. Navíc obě gétéčka mají ve spodní části plexi spojler pro ještě účinnější fungování.
Lehce upravená kapotáž dostává do pravé části uzavíratelnou schránku na mobil s USB nabíjecím portem. Ten se bude hodit, protože konektivitu nabízejí všechny tři modely, přičemž máme skvělou zprávu: všechny tři budou mít ten samý 7“ TFT displej, jaký byl doposud vyhrazen pouze modelu GT+! Zmizely tedy ty dva oddělené displeje jak ze staré Corvetty. Displej nabízí konektivitu s vaším smartphonem prostřednictvím aplikace MyRide, v níž si můžete třeba přednastavit dva z pěti jízdních režimů (vedle pevně daných Sport, Street a Rain) a po spárování si motorka natáhne vaše nastavení a uloží. Displej se ovládá přes nové čudlíky na levém řídítku, které známe už z letošní MT-09 (u GT s automatem a GT+ jsou podsvícené) a kterým ani u základní verze nechybí tlačítka tempomatu, má tři režimy zobrazení, ovšem u obou vyšších specifikací nabídne ještě i integrovanou navigaci Garmin.
Výše uvedeným jsme skoro vyčerpali, co je nového na standardním Traceru 9. Samozřejmě si k němu můžete dokoupit spoustu příslušenství, ať už se bavíme o trojici kufrů, obousměrném quickshifteru třetí generace nebo o verzi s automatizovanou převodovkou Y-AMT, k níž dostanete i samočinné vypínání směrovek a vyhřívané rukojeti. Všechny další prvky, které si dále popíšeme, už se týkají vyšších výbavových verzí. Ty mají již zmíněné dva boční kufry, vyhřívání rukojetí, elektricky nastavitelné plexi, navigaci Garmin v displeji a semiaktivní odpružení KYB, k tomu GT přidává sériově rychlořazení, Matrix LED přední světlomety a bezklíčkové zapalování (včetně centrálního zamykání na kufry). Nejvyšší Tracer 9 GT+ přihazuje ještě přední a zadní radar s adaptivním tempomatem a hlídáním mrtvého úhlu, hlídání tlaku v pneumatikách, extra odolný sekundární řetěz a automatické řazení Y-AMT. Tak si pojďme ty nejdůležitější prvky představit detailně.
Světlomety Matrix LED
Yamaha je vůbec první značkou na světě, která matrixová světla přináší do jedné stopy. Docela překvapí, že si tohle v BMW nechali utéct. V autech se tato sofistikovaná technologie adaptivních světlometů vyskytuje už dlouho a na motorkách by to mohlo znamenat o dost bezpečnější noční jízdy. V čem? Tato technologie se skládá z matice několika LED pro potkávací a dálková světla propojených s kamerou integrovanou do horní části světlometu a automaticky detekuje okolní provoz, přirozené zdroje světla a povětrnostní podmínky. Na základě těchto informací dynamicky upravuje jas a rozložení světla tak, aby bylo vždy zajištěno optimální osvětlení. Nejvíce ji poznáte při jízdě v noci, kdy vám rozděluje světlo tak, aby neoslňovalo ostatní účastníky silničního provozu, a zároveň upravuje osvětlenou plochu pro jezdce. Hodně zjednodušeně řečeno: pořád máte dálkové, ale na protijedoucí auta svítí tlumenými. Soustava světlometů Matrix LED spolupracuje s šestiosou IMU a upravuje světelný paprsek, když je detekován úhel náklonu sedm stupňů nebo více. Adaptivní světlomety jsou plně automatické, ale řidič si může vybrat ze tří úrovní citlivosti a zároveň má možnost kdykoli během jízdy použít ruční ovládání.
Automatická převodovka Y-AMT
Bylo nad slunce jasné, že Tracer 9 dostane automat, vlastně jsme čekali, že bude prvním zástupcem, kterého Yamaha pošle do boje automatů. Při testu MT-09 Y-AMT jsme vám vysvětlili, proč tomu tak nebylo, každopádně se dá očekávat, že u Traceru bude nejvyužívanější volbou. Verze GT+ jej má dokonce rovnou ve standardní výbavě, u Traceru 9 a 9 GT si za něj připlatíte. Detailní popis najdete ve zmiňovaném testu, zde jenom tedy rychle připomeneme, že se jedná o automatizovanou manuální převodovku, kde spojku a řazení ovládají dva elektromotory. Jezdec má na výběr ze dvou automatických režimů D a D+, ale může si přepnout i na čistý manuál a řadit kolébkou s tlačítky na levé straně řídítek. Mimochodem u verzí GT a GT+ je automat spojen s funkcí VHC/Vehicle Hold Control, což je zkratka pro asistenta rozjezdu do kopce, který vám v kopci aktivuje zadní brzdu při zastavení.
Radarové funkce
Přední radar a s ním spojené benefity přinesl Tracer 9 GT+ již před dvěma lety a v tomto ohledu se nic nemění. To znamená, že „plusko“ nabídne adaptivní tempomat se čtyřmi úrovněmi nastavení vzdálenosti od vozidla jedoucího před vámi, který funguje v rozmezí 30 až 160 km/h. Akorát že teď, ve spojení s automatickou převodovkou, už se nemusíte starat ani o řazení. Zůstává také asistent pro předjíždění (plynulejší zrychlení, když dáte blikr a začnete předjíždět) a propojení s brzdovou soustavou v tom smyslu, že radar vidí, když řidič v případě blížící se kolize nebrzdí dostatečně, a ještě zvýší brzdový tlak. Je to tedy takový jakoby posilovač. Mimochodem GT+ má i propojený brzdový systém v tom smyslu, že elektronika automaticky rozděluje brzdnou sílu mezi obě kola, i když třeba zmáčknete jenom jednu páčku. Nově nejvyššímu z Tracerů přibyl ještě zadní radar, který vám hlídá slepý úhel – sleduje vozidla přijíždějící zezadu, a když se zdržují v nebezpečných oblastech, začne blikat kontrolka v zrcátku jako varování.
Nová Yamaha Tracer 9 přijíždí nabitá těmi nejmodernějšími technologiemi a my jsme hodně zvědaví, jak to všechno dohromady bude fungovat. A samozřejmě i na to, jak se to projeví v cenách, protože ty budeme znát až po Novém roce. Motorky by se na trh měly dostat na jaře, zatím můžete vybírat, jaké barevné provedení by se vám líbilo nejvíce. Základní model bude v lesklých červeno-černé a černo-šedé, GT v matovkách černo-černé a zajímavé šedo-stříbrné a GT+ bude kombinovat lesklou a matnou v nezvyklé kobaltově modré se stříbrnou a naopak tradičním lakování všech „lepších“ verzí Yamahy modrá-stříbrná-černá.