faber_aprilia




Voge má nové cenduro 900DS, jeho technika překvapí

Když jsme o značce Voge psali v listopadu 2019 poprvé a ještě ve spojení s MV Agustou, rozhodně nás nenapadlo, že za tři roky bude mít slušně rozjetý evropský prodej a v Miláně obrovský stánek narvaný novinkami: benzínových i elektrických, od 125 po devítistovku. Použitá technika ovšem bere inspiraci u slavnějších značek.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

900DS

Začít musíme samozřejmě tím největší a nejdůležitějším strojem, který značka Voge na svém stánku prezentovala. Také byl umístěný „za ohrádkou“ na podstavci. Doposud se Číňané soustředili především na rozšiřování portfolia řadových pětistovek, ty jim dělají ty největší prodeje, a vedle nich nabízeli i jednoválcové 650DSX, ale teď to vzali opravdu hodně zhurta a přicházejí rovnou s dvouválcovou devítistovkou! Sakra, to mají tak rychlý vývoj? Stačí pár rychlých pohledů pod plasty a máte jasno hned – tohle je technika BMW F 850 GS! Jak je to možné? Jednoduše, Číňané sáhli do měšce (a prý hodně hluboko) a motor i šasi koupili, tady žádné více či méně ilegální kopírování neproběhlo. Cesta nebyla složitá, Voge je prémiovou značkou gigantu Loncin, který pro německou značku právě motory F 850 GS vyrábí. A je možné, že se toho v Loncinu na géeso dělá víc.

Každopádně motor úplně stejný není, protože v čínském modelu má dokonce větší objem 895 cm3 namísto géesových 853, jde tedy o verzi použitou v F 900 R/XR a jedná se o řadový dvouválec s přesazením ojničních čepů o 270°, který se může pochlubit parametry 72 kW/98 koní při 8250 otáčkách a 91 Nm při 6250 otáčkách. O 2 kW více a 1 Nm méně než bávo při stejné rychlosti otáčení motoru. Převodovka je šestistupňová, v základu dostanete obousměrné rychlořazení, motorové režimy a vypínatelnou kontrolu trakce.

Známý motor je zasazený do neméně známého ocelového rámu, doplněného o hliníkovou kyvku, která sice není úplně stejná, ale hodně podobná ano a dává stroji jenom o fous kratší rozvor. Přední vidlice je USD, dokonce doplněná o tlumič řízení, zdvihy Voge bohužel neuvádí, což je velká škoda. Stejně tak by nás zajímal rozměr předních brzdových kotoučů, na pohled nevypadají zrovna předimenzovaně. Ale jsou to Bremba a pro terénní použití je fajn, že si ABS budete moci vypnout aspoň na zadním kole. Že to s tím terénem není vtip, to potvrzují i použité rozměry kol, opět úplně identické jako na BMW, tedy v kombinaci 21“/17“, obutí bylo zvoleno Michelin Anakee III, ráfky jsou bezdušové. Akorát to bude chtít trochu lepší fyzičku, Voge udává suchou hmotnost 220 kg, k tomu připočtěte ještě palivo ve 20litrové nádrži. I když ono BMW se svými 229 kg v plné polní také není žádná lehkonožka, navíc je o dost vyšší než Voge, který má sedlo přátelských 825 mm nad zemí.

Ono se vůbec dá předpokládat, že oproti poměrně offroadově zaměřenému géesu bude 900DS výrazně více cestovní. Však se na něj podívejte – a vůbec, nevidíte v tom čumáku Triumph Tiger 900? Ať v tom vidíte, co chcete, upřít eleganci déesu asi nelze. Jen prostě ty plasty nezastírají, že tady jde hlavně o krásu, protože bláznů, kteří by si tuhle motorku kupovali na to, aby s ní o víkendech mlátili o zem v pískovnách a na enduro tratích, bude podstatně méně než těch, kteří ji naloží a vyrazí na cesty dlouhé stovky kilometrů, s jejichž zdoláváním jim pomáhá velká 20litrová nádrž (GS má pouze 15 l) a pořádná cestovní výbava. Plexi je nastavitelné v rozmezí 60 mm, za ním najdete velký TFT displej s konektivitou (včetně navigace) a vedle něj USB a 12V zásuvku, hefty a sedlo mají vyhřívání, vaše pravé předloktí šetří tempomat, veškeré osvětlení včetně mlhovek je samozřejmě z LED diod, nechybí centrální stojan, ruce máte kryté proti větru a motor proti šutrákům a záď stroje zdobí trojice hliníkových kufrů, přičemž na vnitřní části toho levého je ještě malá přídavná nádržka. Prostě cesťák v plné polní, který nám nápadně připomíná CFMOTO 800MT. Je to sranda, jak se ten evropský boj BMW F 850 GS proti KTM 790/890 Adventure přesunul do technicky spřízněných čínských klonů… Tedy zatím pouze v teoretické rovině, neboť k 900DS není dostupnost vůbec uváděna a podle střízlivých odhadů insiderů jde o model pro rok 2024.

525DSX

Devítistovka je vlajková loď, ovšem bestsellerem bude pravděpodobně tahle motorka. Po pouhých třech sezónách Voge představuje pětistovkové cenduro nové generace – stávající 500DS a DSX ale ještě v nabídce zůstávají, protože k tomuto novému modelu ještě není uvedena dostupnost a je s velkým otazníkem, jestli to vůbec bude napřesrok. Pět-dva-pětka se prezentuje úplně novým designem, který hodně vychází z modelu 650DSX, a i když pětistovka vypadala fajn, tohle je úplně jiný level. Vypadá tak promyšleně, rafinovaně… Vylepšená je i elektronika, také zde je za výškově nastavitelným plexi velký 7“ barevný displej, který zobrazuje turn-by-turn navigaci a umožňuje přepínání motorových map nebo vypínání ABS na zadním kole.

Ovšem důležité je, že se měnila i technika. Nejde o to, že je tady trochu větší 18litrová nádrž, o fous kratší rozvor nebo o čtyři kila nižší hmotnost (190 kg bez náplní), především je tu větší motor. Ani zde se bohužel nedozvíme, jak se změnilo vrtání nebo zdvih, každopádně z původních 471 kubíků šel motor na 494 cm3 a docela výrazně nabyl na síle. Což o to, nárůst výkonu ze 34,5 na 35 kW (víc kvůli A2 nemohl) nepoznáte, ovšem zvýšení točivého momentu ze 44,5 na 50,5 newtonmetru, to už je pořádný boost. Hlavně jestli zmizely i ty otravné vibrace.

525ACX

Úplně stejný zvětšený motor s dvojicí motorových map a kontrolou trakce dostává i další nový model nazvaný 525ACX. Nejen podle názvu, ale i podle vzhledu tady není složité odtušit, že půjde o scramblerovou variantu k letošnímu retro naháči 500AC. Ovšem tady to neskončilo jenom instalací zubatých gum, štítku nad plexi a zvednutého výfuku, Číňané se nebáli sáhnout i do podvozku a „iksku“ nadělili veká kola v terénních rozměrech 110/80R19 a 150/70R17. Když scramblera, tak nejen na oko! Ani u ACX nevíme přesné datum uvedení na trh, pouze to, že to určitě bude příští rok.

125R

Doposud byla nejmenším motorizací Voge třístovka, teď už má tato čínská značka i stroj pro šestnáctileté držitele řidičáku A1. Ovšem jestli se podle písmene R za označením objemu domníváte, že půjde o model 300R s menším motorem, jste vedle jak ta jedle, tohle je úplně nový design. A jestli jsem z třístovky byl vždycky rozpačitý, tak tohle je fakt pěkná motorka. A ty zajímavé barvy… Navíc je to sice kyklop, ale v tomhle případě by Voge mohl vyučovat Yamahu, jak udělat jednookou masku.

Jenže Voge má daleko blíž k jiné japonské značce, a sice Hondě. Stačilo se chvíli zamyslet nad tím, kde já už hernajs ten rám viděl, a za chvíli už jsem jenom zíral, že nejen rám, ale i motor jsou „stejného typu“ jako u Hondy CB125R. Jednoválec je dvouvačkový vodník s šestikvaltem a výkonem lehce pod legislativním maximem, na litých 17“ ráfcích jsou nazuty sportovní široké pneumatiky, kotoučové brzdy mají ABS a ze sedla ve výšce příjemných 795 mm sledujete údaje na barevném displeji. Jo, tohle bude mlaďasům ke štěstí stačit. A to docela brzy, první kusy by se na český trh měly dostat zkraje příštího roku a za cenu, jež nejspíše nepřeleze hladinu 90 tisíc korun.

SR125

Další novinkou je též stopětadvacítka, ovšem tahle je bez řazení a můžete na ní jezdit i s řidičákem B. Jasně, jde o skútr, tedy v tomto případě maxiskútr. Voge před měsícem představil finální verzi čtyřstovky SR4 a teď rozšiřuje portfolio ještě o osminku. Bohužel zatímco u SR4 už víme, že by se k nám měla dostat někdy na konci zimy a bude na ní viset cenovka 165 tisíc, u stopětadvacítky je dostupnost prozatím neznámá. Ale až přijde, určitě zavedené konkurenci zavaří především svou výbavou. Má start-stop, kontrolu trakce, ABS, LED osvětlení, displej s konektivitou a navigací a dokonce i přední kameru. Trochu škoda, že kola jsou menších průměrů 14“/13“ a že kapalinou chlazený motor má jenom 8 kW. Na druhou stranu, i tak s ním eserko jede přes kilo…

 

Real 5T

A na závěr ještě „povinná“ elektrika, bez alespoň jednoho elektrického modelu jsou dnes premiéry velkých značek podezřelé. V případě Voge jde zatím pouze o koncept, ale docela slibný. Maximálka přes 100 km/h, dojezd s plně nabitým 4,8kWh battery-packem 150 km, velká 14“ kola s pneumatikami šíře 100/120 mm, tedy žádné desítky se žiletkami, prostě normální skútr pro Evropana. Pod sedlem je navíc úložný prostor 33 litrů na integrálku a prý byste tam měli dostat ještě „džetku“, ale to asi leda po přejetí náklaďákem… Elektronická výbava je samozřejmě obsáhlá, na výběr má být mezi 6,7“ LCD displejem nebo 8“ téeftéčkem, nechybí konektivita s navigací, tři motorové módy, brzdění hlídá ABS, akceleraci kontrola trakce a v přihrádce máte bezdrátovou nabíječku na mobil. Po nasednutí nemůžete přehlédnout, resp. přehmátnout haptická tlačítka na řídítkách, která jsou opravdu příjemná. Uvidíme, jestli se někdy tohoto skútru dočkáme, rozhodně je to lákavější vozítko než všechny ty malé potrhy s maximálkou 45 km/h.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 45 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



faber_motoguzzi
Objednat reklamu
TOPlist