yamaha_cerven




Triumph Speed Twin dostane více síly a lepší podvozek

A mělo by to být všechno. Jestli dobře počítáme, byl Speed Twin posledním modelem z řady Bonneville, který čekal na předělání na normu Euro 5. Ovšem při té příležitosti prošel výraznějšími úpravami než zbytek rodiny a technicky se výrazně přiblížil Thruxtonu RS.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Zatímco devítistovkový Street Twin byl hned v první sérii nových Bonnevillů, které přišly na svět v modelovém ročníku 2016, jeho větší bráška s dvanáctistovkovým agregátem byl naopak ten úplně poslední, když ho továrna ukázala až na konci roku 2018. Motorka, kterou si trh vymodlil, stroj z kategorie Modern Classics, ale se soudobými jízdními zážitky. Pro lidi, kteří se na pohodový Bonneville T120 cítí příliš mladí a Thruxton jim přijde zbytečně ergonomicky vyhrocený. Nový Speed Twin 2021 je vlastně takový Thruxton RS, ale v přátelštějším podání.

Co je tedy nového? Známý řadový dvouválec s objemem 1200 cm3 a přesazením ojničních čepů o 270° je od začátku ve Speed Twinu ve své nejsilnější variantě High Performance, ovšem teď prošel kúrou, na jejímž konci vypadla euro-pětka, takže se nějaký ten úbytek síly dá tolerovat… Ehm, jenomže ono je to přesně naopak, motor je o tři koně silnější, takže teď napočítáte rovných 100 vraníků! A to při 7250 otáčkách, tedy o pětistovku výš. Maximum točivého momentu zůstává 112 Nm, ovšem při otáčkách o pětistovku nižších (alespoň podle výrobce, podle našich údajů o 700), tedy při 4250. Toho všeho nebylo dosaženo jenom nějakým přeladěním stříkačky, v motoru je lehčí klikovka a alternátor, což snížilo setrvačnost o 17 %, jsou tu nové kompresní písty (komprese stoupla z 11 na 12,1:1), předělané kanály, jiné vačkové profily, prostě motor by měl jet o dost jinak. Jít svižněji do otáček, točit se výše a mít citelně více páry. Tento vedlejší efekt přísnější euro-normy nám rozhodně není proti srsti…

Do podvozku se ovšem Triumph montovat nemusel, to mu žádná legislativa nepřikazovala. Jenomže tady je těch změn ještě víc než u motoru. Naprosto nepřehlédnutelná je nová 43mm USD vidlice Marzocchi, která nahrazuje klasiku s harmonikami. Ta sice Speed Twinu docela slušela, ale možná až zbytečně ho držela opticky v historii. „Apsajda“ s vnitřní patronou mu dává ještě sportovnější výraz, nicméně zůstává nenastavitelná, stejně tak na zadku si u dvojice tlumičů můžete i nadále poštelovat pouze předpětí pružin. Tady je Thruxton RS o dost dál. Speed Twin ho ale stahuje na brzdách, když původní axiální třmeny mění za radiální monoblokové čtyřpístky Brembo M50 a větší 320mm kotouče od stejného výrobce. Na nových krásných 12paprskových ráfcích potom najdete obuté pryže Metzeler Racetec RR, tedy závodní gumy se silniční homologací – to aby bylo jasno, čeho všeho je nový Speed Twin schopný. A Triumph o tom sice přímo nemluví, ale v technických datech vidíme oproti modelu 2019 také ostřejší úhel řízení a kratší rozvor i závlek.

Co se dalších změn týče, už je to jenom optika a úplné drobnosti. Kromě té vidle a kol nového Speed Twina poznáte také podle trochu jiných držáků předního světla, kartáčovaných koncovek výfuku, černých zadních tlumičů se šedými pružinami, černých krytů vstřikování a pochopitelně podle jiných barevných provedení. Ta jsou tři, nepostradatelná černá, zajímavá veselejší červená a decentní matná šedá se žlutým pruhem. A kdy a za kolik si ho budete moci pořídit? Ani dovozce to ještě přesně neví, ale nejspíš v průběhu srpna a za cenu kolem 325 000 Kč ‑ tedy zhruba o desítku víc, než kolik stál loňský Speed Twin, a pořád o osm pětek méně, než kolik dáte za Thruxton RS.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 35 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist