ktm_unor




Triumph má téměř hotové malé jednoválce

O tomhle se mluví už pár let od chvíle, kdy v lednu 2020 Triumph oznámil, že vstoupil do strategického partnerství s indickou značkou Bajaj a společně vyvíjejí maloobjemové jednoválcové motocykly. Nyní to vypadá, že je dílo u konce.

Vlastně je s podivem, že to Triumph tak dlouho táhnul sám, když všude kolem jeho konkurenti zamířili do Asie pro malé „entry-level“ stroje. BMW má své modely řady G 310 vzešlé ze spolupráce s indickou značkou TVS, ze stejné země již dávno pocházejí i malé kátéemky a Husqvarny, které zde vyrábí Bajaj. Právě tento gigant s téměř stoletou tradicí, patřící mezi Top 10 nejlepších firem v zemi, se od počátku roku 2020 stal partnerem i pro britský Triumph, což samozřejmě vyvolalo spoustu otázek směrem ke KTM, ovšem tam by se nic měnit nemělo – spojení Triumphu a Bajaje je neinvestiční, zatímco v KTM má Bajaj obchodní podíl. Cílem byl společný vývoj jednoválcových modelů v objemovém segmentu 200-750 cm3, které by Triumphu pomohly na trzích, kde je silný, čili v Evropě, Austrálii a Americe, zatímco Bajaj by měl pod palcem značnou část Asie, kde je silný pro změnu on. Původní zprávy mluvily o tom, že se první modely objeví v roce 2022, ovšem to ještě nikdo netušil, jak velký dopad bude mít ta podivná čínská choroba, co se tehdy začínala šířit, takže došlo k lehkému posunu. Již v lednu tohoto roku produktový šéf Triumphu Steve Sargent našemu spolupracovníkovi Alanu Cathcartovi řekl, že se tyto jednoválce objeví v prvním kvartálu roku 2023 a zdůraznil, že nepůjde o „přelakovaný Bajaj“, nýbrž o motocykly vzniklé ze vzájemné spolupráce. Totéž nyní potvrdil britskému serveru Motorcyclenews.com, kde se objevily i údajně špionážní fotografie nového naháče.

Ale ony to ani MCN moc nerozmazávaly, že by šlo o nějaké ultra tajné špionážní fotky zachycené náhodným kolemjdoucím na mobil. Tohle je práce profesionálního fotografa, jemuž řidič ochotně pózuje, a celé je to upravené tak, aby to působilo trochu amatérsky. Ostatně takhle to Triumph s MCN má poměrně často a vždycky to znamená, že se co nevidět dočkáme oficiálního představení. Také Steve Sargent tomuto médiu trochu upřesnil některá data, jako že objemově půjde o rozmezí od 250 do, teoreticky, nějakých 650 kubíků. Ta spodní hranice bude z globálního hlediska obrovsky důležitá, tam se budou dělat prodeje hlavně v Asii, ale jak to bude s většími objemy, těžko říct. Na 650 bychom si nevsadili, vždyť Triumph nabízí dvouválcové devítistovky s výkonem pouhých 65 koní, navíc takhle velké jednobuchy už nebývají úplně uživatelsky vstřícné. Podle nás by pro Evropu dávala smysl kombinace menší 350 a větší 500. Ale to se teprve ukáže.

Uvidí se také, kolik modelů Triumph přichystá, jestli bude třeba i nějaký malý cruiser typu Royal Enfield Meteor nebo třeba scrambler, jehož skutečné špionážní fotky se už také v zahraničí objevily, pro začátek je ale jasný naháč, kterého vidíte na obrázcích. Ten o sobě prozrazuje, že jeho design drží basu s řadou Bonneville, konkrétně s relativně sportovně laděným modelem Speed Twin 900 (nové jméno pro Street Twin), ta linie od předního světla s trojúhelníkovými držáky přes kulatou nádrž, lehce stupňovité sedla až na zadní krátký blatník je nezaměnitelná, také boční kastlíky jsou zdařilé. K tomu přihoďte kryty vstřikování, žebrování kapalinou chlazeného jednoválce a trojúhelníkový boční dekl motoru a máte krásný maličký Speed Twin.

Navzdory tomu, že jde ještě o silně předprodukční kus, musíme Triumph pochválit, že stroj nevypadá levně, nýbrž že si drží vysokou úroveň čistoty designu. Výbava vypadá velice slušně, přední kolo vede upside-down vidlice a brzdí jej radiální čtyřpístkový třmen, to zadní drží kyvka, která rozhodně není obyčejný jekl, sedmnáctipalcová kola prý obouvají široké pneumatiky o šíři 110 a 150 mm. Pohled na řídítka napoví, že přístrojovou desku bude tvořit nějaký TFT displej ovládaný z levé rukojeti, světla vypadají být kompletně LED diodová včetně malých blinkrů, ovšem čert ví, jestli zůstanou do série, stejně jako zrcátka v koncích řídítek. Solidně se tvůrci popasovali s tvarem výfukového potrubí, to je v současné době vždycky obrovský boj stylu a homologace. Známe sice i hezčí laufy, ale také výrazně horší. Celkově vzato vypadá nový malý Triumph hodně pěkně a jsme velice zvědaví, jakou cenovou politiku britská značka v Evropě nastolí. Kdy se dočkáme oficiálního představení, to ještě přesně nevíme, ale viděli bychom to buď na říjnový Intermot v Kolíně nad Rýnem, nebo nejpozději na listopadový veletrh EICMA v Miláně.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 45 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Korytnacka přispěl 15 Kč
HlavaXBR přispěl 15 Kč
kopetr přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist