QJMotor přivezl spoustu novinek, prodávat se budou jenom některé
Text: Honza Zajíček | Foto: Jiří Jevický | Video: Vláďa Novotný , Honza Zajíček | Zveřejněno: 8.11.2024 | Zobrazeno: 6 643x
Čínské značky berou evropský trh útokem, minimálně co se kvantity modelů týče. Přeborníkem v téhle disciplíně je značka QJMotor, která každý rok v Miláně ukáže neuvěřitelné množství nových strojů. Reálně se ale do prodeje dostane jenom zlomek z nich, navíc často v úplně jiných specifikacích, než jaké se dočtete ve výstavním katalogu. Českého zákazníka se z letos vystavených novinek budou nejvíce dotýkat především dva modely – adventura 900 a sportovní naháč 800.
Kapitoly článku
Kdo se prošel milánskou expozicí značky QJMotor, musel být ohromený tím, co všechno viděl. Číňané na výstavní ploše 1600 m2 ukázali 60 motocyklů, a to ještě zdaleka není vše, co tahle značka vyrábí. Když se podíváte do katalogu, zjistíte, že snad neexistuje objem od 125 do 900 kubíků, který by QJ nemělo pokrytý. Evropane, vyber si! Proto se budeme věnovat jenom strojům, o nichž víme, že se budou nabízet na českém trhu, na zbytek se podívejte do fotogalerie.
SRT 900 SX
Že jste tuhle motorku už někde viděli? Jasně, vždyť je to SRT 800, které bylo letošní novinkou a doposud největší adventurou značky QJMotor. Akorát že tady dostalo nejen větší motor, ale i lepší elektronickou výbavu. Některé dnes běžné komfortní prvky nám na osmistovce docela chyběly, namátkou třeba obousměrné rychlořazení nebo tempomat, a přesně ty najdete na novém devítikilu. To proto, že lanko u velkého dvouválce nahradí elektronický plyn. A dá se očekávat, že se výrazně změní i charakter motoru, který nás překvapil svým zátahem ve vysokých otáčkách, ale zrovna nepřesvědčil silou odspodu, zejména když se musí popasovat s motorkou vážící 263 kg. Hmotnost se u devítistovky nezměnila, ovšem zvětšením vrtání i zdvihu se zvýšil objem z 799 na 904 cm3, a zatímco výkon narostl o pouhé dva kilowatty při stejných otáčkách (nyní 70 kW/95 koní při 9000), tak točivý moment vyšplhal ze stávajících 77 Nm při vysokých 8000 na hutných 90 Nm při daleko nižších 6500 otáčkách! To je změna jako blázen a dá se očekávat, že dynamicky bude devítistovka úplně jiné svezení. Na vystavené motorce byla vidět i technologie hlídání mrtvého úhlu v zrcátkách, nicméně nebylo to poprvé, co to Číňané ukázali, ale doposud zatím žádný prodejní stroj s touto výbavou do Evropy nedorazil. Asi nějaké GDPR nebo co.
SRK 800
Novinkou letošního podzimu na českém trhu byl příchod supersportu SRK 800 RR, s přimhouřením všech očí taková zvětšená Honda CBR650R v kabátu Ducati Panigale za čínskou cenu. Už jsme ji stihli otestovat a Vláďa z ní byl hodně překvapený, jak dobře funguje. Naháč je v čínském katalogu vyfocený se zajímavým velkým kulatým a placatým předním LED světlem, ovšem v Miláně měl klasický sci-fi kukuč dnešních dní. Na rozdíl od letošního erera bude jeho motor krmen elektronickým plynem, takže už bude disponovat i obousměrným quickshifterem, který supersportu trestuhodně chyběl (ale v průběhu roku by ho měl dostat také spolu s RBW). Co zůstává stejné jako na kapotované variantě, je nastavitelný podvozek Marzocchi nebo brzdy Brembo, hmotnost ovšem klesla o sedm kilo na 207 kg. Dost jiné hodnoty, než jaké známe, nám čínský katalog ukazuje u parametrů řadového čtyřválce o objemu 778 cm3 u obou modelů – píše 90 kW při 12 000 otáčkách a 74 Nm při 9500 otáčkách, zatímco u letošního RR to bylo 70 kW při 10 000 otáčkách a 75 Nm při 8500 otáčkách. Ovšem dlužno říci, že v tom katalogu je v závorce napsáno „high power“, takže to je spíš takové ukázání potenciálu, jaký by ten motor měl, kdybychom si ho pro Evropu nenechávali škrtit kvůli á-dvojce. Jaký bude mít naháč opravdu výkon, to se nedozvíme zřejmě dřív než v červnu, kdy by se měl dostat na náš trh.
SRK 921 RR
O dost dříve by se u nás měl objevit další supersport, který známe už z loňské Eicmy. Zatímco osmistovka je taková ta lidovka pro každý den, model loni nazvaný SRK 900 RR a letos přejmenovaný na 921 je naopak krásná motorka s kompozitním rámem, jednoramennou kyvkou, podvozkem Marzocchi a brzdami Brembo Stylema. Tohle už nebude laciná záležitost a do Česka se nejspíš moc kusů nedostane, ale tahle motorka jasně ukazuje, kam značka QJMotor míří a že jí nebude cizí asi žádný segment. Kde máme poněkud nejasnosti, je výkon motoru. A vlastně i to, jaký motor tenhle model má. Když loni kvéjéčko zveřejnilo technická data, byl to jasný agregát z MV Agusty Brutale 920 (mateřský Qianjiang měl v minulosti pletky s italskou kráskou) s identickými parametry nejen vrtání a zdvihu, ale i výkonu a točivého momentu – 130 koní při 10 500 otáčkách a 95 Nm při 8100 otáčkách. Ovšem teď se v katalogu dočteme, že motor je při stejném objemu opravdu výrazně krátkozdvihovější a disponuje parametry 120 kW/163 koní při astronomických 13 600 otáčkách a točivým momentem 90 Nm až při 11 000! Čert ví, s kterou pohonnou jednotkou se k nám nakonec tenhle stroj dostane…
SRV 900 V
Už od pohledu je ale jasné, že jde o většího sourozence cruiseru s velmi netradičním motorem V4 v objemové variantě 600, který se u nás už prodává a jehož test vám také přes zimu přineseme. Pokud by vás tedy tenhle stroj zaujal, ale měli jste problém s tím, že ho pohání akorát 68 kobylek doplněných o 54 newtonmetrů, tak vězte, že za rok touhle dobou by již měla být u nás v prodeji větší a o dost výkonnější devítistovka. Číňané u ní udávají impozantní údaje 82 kW/111 koní při 10 000 otáčkách a 85 Nm při 8500 otáčkách, což by na cruiser o hmotnosti 221 kg mohlo být ažaž. SRV se bude prodávat nejspíš bez těch krytů přední vidlice, které měl vystavený stroj.
SRK 1000 a SRK 1000 RR
Číňané kromě více či méně sériových strojů přivezli i pár konceptů, z nichž vyčnívaly dva sportovní stroje s litrovými motory. Tedy takhle, ten kapotovaný superbike tady už loni stál, akorát v jiné barvě a nazvaný SRK 1000 RC. Úplně stejná motorka, ovšem pozor, loni ještě měla větší agregát 1078 cm3 z Brutale 1090, u něhož Číňané uváděli parametry 144 koní a 112 newtonmetrů při blíže nespecifikovaných otáčkách. Ovšem v letos vystavené verzi prý byl namontovaný výše zmiňovaný čtyřválec o objemu 921 cm3 s úplně stejnými parametry, tedy 163 koní a 90 newtonmetrů ve velmi vysokých otáčkách! Ale asi si s tím nemusíme moc lámat hlavu, protože když jsme se začali dotazovat, jak to teda je a jestli to je překlep, nebo tam meziročně opravdu přišel jiný agregát, tak jsme od Číňanů dostali informaci, že v budoucnu tam stejně bude jiný motor…
Ta budoucnost je pro superbike RR určitě vzdálenější než pro naháče, který na stánku působil mnohem hotovějším dojmem. Třeba měl normální sedlo a ne plastové… Ale ono je to asi jedno, protože ani jeden z těchto strojů neuvidíme na evropském trhu dříve než v roce 2026. Na každý pád tohle budou určitě motocykly, jejichž prodeje nebudou kdovíjaké, ale kvéjéčko je vyrobilo tak říkajíc „na chlubení se“, že umí i tohle. I tady jsou to zase Stylemy, Marzocchi…
SRT 800
A na závěr ještě jeden koncept. V kategorii Adventure zatím QJMotor nabízí hlavně velké cestovní motocykly, ovšem doba si žádá i terénní schopnosti, a tak i kvéjéčko ukázalo, že pracuje na lehkonohém offroadu s objemem 800 kubíků, který bude světem kráčet na vysokých nohách a kolech v kombinaci 21 a 18 palců. Štíhlá stavba, rallyový štítek nad vertikálně uloženým displejem, přišroubovaná podsedlovka, vysoký blatník, tohle by snad opravdu mohlo být do terénu! Ale je to zatím opravdu jenom koncept, než motorka půjde do sériové výroby, ještě dozná spoustu změn a ty výfukové svody určitě nebudou takhle na ráně…
Informace o redaktorovi
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)