globalmoto_duben_nolan




Jaká je budoucnost pneumatik bez vzduchu?

S „pneumatikami“ bez vzduchu, jímž je oporou jejich vlastní konstrukce, je to poměrně složité. Za posledních několik let jsme viděli celou řadu konceptů a návrhů, ovšem žádný finální produkt. Blýská se teď na lepší časy?

Snad vůbec první projekt gumy bez vzduchu představila v roce 2005 firma Michelin. Koncept Tweel (spojení slov „Tire“ a „Wheel“) disponoval deformovatelnou středovou částí, obalenou klasickým gumovým dezénem. Michelin tehdy demonstroval, že je Tweel vhodný na všechno od osobních aut, přes golfové vozíky a těžkou techniku až po letadla.

Bohužel se po Tweelu slehla zem, stejně jako po pozdějším konceptu z dílen Bridgestone. Vidina trvanlivého kola bez uzavřeného stlačeného vzduchu, který může uniknout, je sice lákavá, ovšem konstrukce si nese i svoje omezení.

Ačkoliv byla všechna bez-vzduchová kola schopna dobře filtrovat nerovnosti a odolávat různým nástrahám, problémy vyvstaly při rychlejší jízdě. Jakmile se totiž vlivem přenosu hmotnosti zatížila některá kola více než jiná (brždění, prudké zatáčení), začala se plastická hmota uprostřed kola pružně deformovat a kmitat. Toto kmitání mělo potom za následek ztrátu stability a samozřejmě i nejistotu při brždění. Stejně tak se objevily problémy s přehříváním při ustálené jízdě a hlučnost, umožněná přenosem vibrací skrz kolo.

Ve výsledku nejslibněji proto vypadá koncepce značky Polaris, určená pro lehká terénní vozidla v civilním i armádním sektoru. V nižších rychlostech v terénu se nevýhody konstrukce z velké části eliminují a zůstává hlavní výhoda v podobě odolnosti pneumatiky. I pokud je 30 % voštinové konstrukce vnitřního kola poškozeno, vozidlo je schopno stále bezpečně pokračovat v jízdě. Pro čtyřkolky se jedná o vpravdě ideální řešení.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Technologie jdou každopádně stále dopředu a tak se nyní konečně objevila i první jasná vlaštovka sériového kola bez vzduchu. Společnost Bridgestone totiž oznámila, že se chystá do dvou let vypustit na trh první „pneumatiky“ bez vzduchu, určené pro jízdní kola.
Nové obutí Air Free Concept není nepodobné všem dosavadním pokusům. I tentokrát se jedná o deformovatelné loukotě, obalené zvenku speciálním běhounem se vzorkem. Jízdní kolo pochopitelně nezatíží pneumatiku bez vzduchu na limit jejích vlastností, ovšem společnost Bridgestone je poměrně pevně přesvědčena, že se jí podaří kola obdobné konstrukce brzy rozšířit i na další typy dopravních prostředků.

Dočkáme se tedy v dohledné době bez-vzduchových pneumatik také na motocykly? To je otázka, kterou zatím nikdo nezodpoví. Motocyklová pneumatika je přece jenom značně odlišná od pneumatik bicyklových či automobilových, ovšem bude-li vývoj pokračovat, najde se řešení i pro toto odvětví. Největší výhodou by bylo definitivní zažehnání strachu z náhlé ztráty tlaku v pneumatice, ovšem obáváme se, že se podobné pneumatiky v příštích pěti letech jen tak neobjeví.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist