Piaggio MyMoover: Dodávka na třech kolech

Když se v motocyklové branži mluví o tříkolce, může to znamenat více řešení. Nejdříve vás asi napadne skútr Piaggio MP3 a jemu podobní konkurenti, prostě naklápěcí vozidlo s dvojicí kol vepředu. Druhou možností potom jsou velké cesťáky typu H-D Tri Glide, což je pevná tříkolka s dvojicí kol vzadu. Piaggio představilo užitkový model MyMoover, který kombinuje výše jmenované – má dvě kola vzadu, jež zůstávají v kontaktu s vozovkou, a přitom se skútr naklápí.

Tuhle zprávu berte jenom jako zajímavost. Šance, že byste si MyMoover pořídili domů místo svého PCX, je mizivá. Tohle je řešení dělané pro velké firmy, jako jsou třeba pošty (ta italská jich letos objednala 5000 kusů), komunální služby, rozvážkové společnosti a další, skútr ani nenajdete přímo na stránkách výrobce či importéra, musíte mít konkrétní link. Zkrátka tohle je B2B záležitost. A dalším důvodem, proč si tenhle skútr opravdu jen tak nepoběžíte koupit, jakkoli svou praktičností je to prostě maličká dodávka s výhodami jednostopého vozidla, je cena: 199 900 Kč. Fakt, nekecáme. Raketa. Ale kdo potřebuje opravdu velký přepravní objem i vysokou nosnost a tohle jednoúčelové vozidlo využije, ten ji asi akceptuje.

Piaggio má s užitkovými malými vozidly bohaté zkušenosti. Tříkolové autíčko Ape najdete v Itálii na každém kroku a třeba takových skútrů Liberty Delivery se od počátku výroby v roce 2000 již prodalo přes 100 000 kusů. Opět – v Itálii je najdete na každém rohu, resp. pod každým pošťákem. S Liberty toho má MyMoover poměrně dost společného, vlastně celou přední část. Motor sice má podobné parametry, výkon 8 kW a točivý moment 10 Nm, ovšem zatímco Liberty má tříventilový vzducháč, MyMoover pohání čtyřventilový vodník. Ten skútru uděluje maximální rychlost 74 km/h, ono to velké plexi a bedna za vámi budou pěkní kaziči rychlostních hrátek. A další věc je ta, že MyMoover není žádná lehkonožka. Piaggio totiž udává, že v provozním stavu váží rovných 200 kg! To je docela šokující číslo, zejména když Liberty na váze ukáže o 70 kilo méně. Ale ono to zřejmě bude kilo ke kilu, celá ta zadní náprava, bedna, nosiče… Přitom spotřeba je pořád hodně zajímavých 2,7 l/100 km. Že to s touh hmotností není překlep, naznačují i informace o zrychlení: za 5,7 vteřiny z nuly na 30 km/h, za 8,5 na 60 km/h. To opravdu neodpovídá běžné dynamice stopětadvacítkových skútrů a jen to dále ukazuje na čistě užitkovou charakteristiku MyMooveru.

Ale tam je MyMoover naprosto nedostižný. Jestli to chcete v kilogramech, tak na předním nosiči odvezete 20 kg, v rychle odnímatelné brašně 5 kg a v bedně na místě spolujezdce potom 60 kg! To opravdu na žádném jiném skútru s běžnými nosiči nedáte. Co se objemu týče, tak do té středové brašny uložíte desky o velikosti A3 a zadní úložný prostor s víkem vybaveným dvojicí plynových vzpěr pojme 261 litrů. Pro porovnání, krátká Felicia měla o pouhých 11 litrů víc. Takže sem toho naskládáte opravdu hodně, zejména když tenhle monstrózní topcase je 790 mm široký, 760 mm vysoký a 670 mm hluboký. Obrovskou praktičnost dále podporuje standardně montované velké plexi a kryty rukojetí, plochá podlážka nebo třeba sedlo pouze 760 mm nad zemí. Z kategorie výdobytků moderní doby potom je USB zásuvka a především tzv. černá skříňka, která pomocí systému Targa Telematics shromažďuje a odesílá data o vozidle v reálném čase, takže někde na dispečinku vidí, kde se skútr právě pohybuje. V případě nehody potom umí tato černá skříňka vyslat nouzový signál. MyMoover může být vybaven také čtečkou ID karet na rozpoznání řidiče.

Vysoké praktičnosti a snaze o uživatelskou vstřícnost odpovídá také fakt, že tady není žádný stojan, nýbrž jen aretace zadní nápravy, podobně jako u MP3 (zde pákou vlevo pod vaším stehnem), a ruční brzda. Někde zastavíte, pohybem jedné ruky skútr „zmrazíte“ a můžete jít pryč. A tím se dostáváme k té největší zvláštnosti MyMooveru, a tou je zadní zavěšení. Piaggio tohle řešení nazývá Roll-Lock a je to vlastně zadní náprava s dvojicí 12“ koleček, která má u sebe i motor a je výkyvně uchycena k přední části. Takže MyMoover se pod vámi chová jako normální skútr, naklání se, ovšem zadní kola jsou neustále kolmo k vozovce. Jestli je tam nějaký diferenciál a jak se tohle chová v mezních situacích, to netušíme, ale dost by nás svezení zajímalo!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist