Piaggio inovovalo „malou“ MP3. Dostanou nový motor 310 také Vespy?
Text: Filip Tichý | Foto: TZ | Zveřejněno: 1.10.2024 | Zobrazeno: 3 365x
Tříkolové skútry MP3 tvoří úplně samostatný segment nejen v nabídce koncernu Piaggio. Na jejich úspěch se pokusila navázat i Yamaha s řadami Tricity nebo Kymco či Peugeot, ale MP3 tomuto segmentu zatím s přehledem vládne. A protože před dvěma lety MP3 představila nový design i konstrukci, postupně na novou podobu přecházejí všechny motorizace. Nyní došla řada na nejslabší třístovku, kterou ale doprovází hodně zajímavý nový motor. Dostanou ho i nové Vespy a Beverly?
Kapitoly článku
Nová generace řady MP3 začala vlajkovou lodí 530, kterou jsme hned po představení před dvěma lety otestovali, vloni jsme ji postavili proti Peugeotu a letos se ujistili o jeho vedoucí pozici v segmentu při porovnání s tříkolovým dvouválcem Kymco 550. Na trh mezitím zamířila i čtyřstovková verze nové podoby MP3, nyní přichází třístovka Piaggio MP3 310. Ovšem pozor, zatímco čtyřstovka a pět set třicítka jsou stejné skútry, akorát s jiným motorem, tak 310 je nástupcem předchozí 300, což je minimálně o jednu třídu menší stroj. Už jenom rozvor kratší o 10 cm dost napoví, stejně jako o desítky kilogramů nižší hmotnost. Schválně se podívejte na náš srovnávací test minulých generací MP3, tehdy nové 300 a dosluhující 500, tam je krásně vidět ten rozdíl. Akorát že teď se designově malá MP3 přiblížila těm velkým, což nás těší, protože 530 je prostě krásný kousek italského designu. Jenom se nám to teď bude hůř rozlišovat na první pohled, jako doposud by mohla být vodítkem velikost plexi štítku.
Základ je stejný jako dřív, to znamená vpředu kola 13“, vzadu 14", doplňuje je tříkotoučový brzdový systém s průměrem kotouče 258 mm vpředu a 240 mm vzadu. Sedlo se sezením na dvou oddělených úrovních využívá novou pěnu. V prostoru pod sedadlem je místo pro integrální přilbu nebo slušný nákup. Nové je i přístrojové vybavení s 5palcovým LCD displejem s konektivitou MIA, který sdružuje všechny informace a který známe z jiných skútrů koncernu Piaggio. Změnilo se také umístění ovládacích prvků na řídítkách a přístrojové desce. Piaggio MP3 310 je rovněž vybaveno bezklíčovým systémem. Součástí standardní výbavy jsou i systémy ABS a kontrola trakce ASR.
Tři sta desítka se s vyššími kubaturami shoduje ve většině konstrukčních i technologických prvků, ale přichází s úplně novým motorem hpe (High Performance Engine) s navýšeným objemem a řadou změn speciálně navržených pro zvýšení komfortu a výkonu. Skútr i nadále pohání nový jednoválcový čtyřtaktní čtyřventilový kapalinou chlazený motor, ovšem z předchozích 278 cm3 má teď zdvihový objem 310 cm3 s novým elektronickým vstřikováním, homologovaný podle normy Euro 5+. Zvýšení zdvihového objemu bylo dosaženo zvětšením zdvihu, vrtání je shodné. Maximální výkon narostl na 26,4 k při 7500 ot/min, maximální točivý moment je teď 27,3 Nm při 6000 ot/min.
Maximální rychlost se zvyšuje z původních 120 km/h na 129 km/h, to je poměrně zajímavá hodnota, protože na většině evropských dálnici je povolená stotřicítka. Pokud jde o údaje o spotřebě paliva, výrobce tvrdí, že jsou ještě nižší než u modelu 300 hpe a v cyklu WMTC se zvýšily z 3,2 l/100 km na 3,1 l/100 km. Jinak je motor s velké části shodný s předchozí konstrukcí 278 cm3 s jedním vačkovým hřídelem. Řízení motoru zajišťuje řídicí jednotka Magneti Marelli MIUG4 a servisní interval je každých 10 000 km.
V porovnání s předchozím motorem má nový jednoválec 310 o něco vyšší hodnoty maximálního výkonu a točivého momentu, kterých přitom dosahuje při nižších otáčkách. Proto výrobce slibuje také výrazné snížení vibrací a hluku. S tím souvisí i odstranění dekompresoru a použití silnějšího startéru spolu s odlehčeným pohonným hřídelem, výsledkem by měl být rychlejší a tišší start motoru. Konstrukce dělené skříně převodovky byla rovněž přepracována s cílem snížit hlučnost. A my se můžeme jen těšit na další inovované skútry s koncernu Piaggio, protože je jasné, že tohle tříkilo čase dostanou všechny stávající třístovky s nynějším objemem 278 cm3. Jmenovitě luxusní Vespy GTS a GTV 300!
Nové Piaggio MP3 310 je nabízeno ve dvou různých verzích: Piaggio MP3 310 (bílé nebo šedé) a Piaggio MP3 310 Sport (černé, šedé nebo modré) s matným povrchem a ještě sportovnějšími detaily. Nové Piaggio MP3 310 bude v ČR dostupné za 199 900 Kč a Piaggio MP3 310 Sport za 209 900 Kč. Lze jej řídit s řidičským oprávněním skupiny B díky tříkolové technologii Piaggio a vybavení pedálem zadní brzdy.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)