Nembo 32 s motorem vzhůru nohama chce do výroby

Itálie, to je neotřelým nápadům země zaslíbená. Všichni petrolheadi zbožňují všechno super z téhle země. Ať jde o výkonné superbiky nebo supernaháče s nejmodernějšími technologiemi nebo extrémně výkonná superauta v divokých designech a barvách. Nembo 32 má také vysoký výkon, hlavně je ale jiné a to pořádně. Má totiž dvoulitrový tříválec vzhůru nohama!

Nembo 32 s motorem vzhůru nohama chce do výroby

Kapitoly článku

Znalci a pamětníci ve svojí hlavě určitě vyloví, že jsme o tomhle projektu už informovali. Psal se rok 2011 a na našem webu se objevil hned dvakrát. Do třetice všeho dobrého by se dalo říct, projekt stále žije a co víc, konečně by se mohl dostat do sériové výroby! Je fakt, že Italové už to slibovali několikrát, ale teď už by to opravdu mohlo klapnout. Jen na to (překvapivě) potřebují peníze. Naštěstí dnes existují crowdfundingové weby, kde se svým projektem může zkusit prorazit každý. Na stránkách indiegogo.com to každopádně v konkurenci převážně spotřební elektroniky nebudou mít jednoduché, na druhou stranu, když mohl uspět robot pro obtloustlé domácí mazlíčky, se kterými nejsou schopní jejich majitelé chodit ven, speciální ramínko na kalhoty nebo třeba karbonová skládací jednonohá židle, proč by nemohla uspět tahle naprosto šílená motorka?

První fotky z roku 2011

No, něco nám říká, že za pravděpodobným neúspěchem bude cena. Nejméně můžete přispět nějakými čtyřmi stovkami a za to dostanete děkovný dopis s dříve neuveřejněnými fotkami. Emailem… Za 90 € dostanete od autorů sběratelskou pohlednici s podpisem, vaše jméno se objeví na stránkách výrobce a v děkovné sekci připravované knihy. Hodně zvláštní je odměna v případě, že darujete při dnešním kurzu 6500 korun. Tím se přihlásíte do designové soutěže na téma „motocykl s motorem vzhůru nohama“. Ale z toho by mohl být aspoň pěkný výlet, protože vítěz vyhraje cestu do továrny Nembo v Itálii a účast na slavnostním ceremoniálu v ceně 10 000 euro. Za 700 € si budete moci v továrně vyzkoušet novou motorku na brzdě a na rovince zkusit otočit „plnej“, za patnáct stovek vás nechají svézt na normální silnici. K ceně si ale připočtěte cestu a ubytování a samozřejmě stále se bavíme o ceně v eurech. Zájemci o vlastnictví motorky ať si pro začátek připraví 5000 €. Výměnou za to si budou moci vybrat jakékoli vyrobené číslo od dvanáctky výš. Mimochodem, cena sériového Nemba 32 bude v roce 2020 pravděpodobně startovat na 59 000 (cca 1 534 000,-), tak se na to připravte. Šest až dvacet tisíc euro znamená výrobní čísla 11 až 1 a za 32 000 budete mít právo na speciální číslo 32. Samozřejmě že za své peníze máte jen právo si tu motorku koupit, takže budete doplácet minimálně těch 59 000 €. A to se vyplatí!

Špatně nastavené ceny už zabily spoustu projektů napříč všemi startovacími servery, takže se raději pojďme podívat na to, co bratři Daniele a Massimo Sabatiniovi vymysleli za stroj. Vlastně můžeme rovnou začít číslem 32 na nádrži. Trojka znamená tři válce, dvojka reprezentuje dva litry. Už tohle by samo o sobě vzbudilo v motocyklové komunitě pořádný rozruch, podívejte se na Triumph Rocket III. Jenže tenhle agregát má navíc hlavy válců těsně nad zemí, pod nádrží je naopak kliková hřídel. Proč? Taková Honda by o tom mohla vyprávět, hlavní zaklínadlo se totiž jmenuje centralizace hmoty. Možná si říkáte, že je důležité mít co nejvíc váhy dole a pokud pojedete v autě, je to pravda. Můžete říznout zatáčku a nepřevrátíte se. Na motorce potřebujete ale s těžištěm pracovat. Při brždění pomáhá zatížit přední kolo, do zatáček také stroj padá lépe, když je čím hýbnout. Podle autorů stroje je klíčem k dobré ovladatelnosti veškerou hmotu namačkat na co nejmenší prostor a co je v motoru nejtěžší? Olejová vana, kliková hřídel, zkrátka celý spodek motoru. Tedy vršek v případě Nemba. Hned vedle něj je benzinová nádrž a o kousek dál jezdec, vše pěkně na jednom místě. To by dávalo smysl ně?

Honda se o něco podobného pokusila už v případě NSR 500, kde byl oproti konvenčním zvykům motor pootočený o 90°, takže jeho válce trčely spíš dopředu než vzhůru a „spodek“ motoru byl kousek od čepu kyvné vidlice, takže to není nové řešení. Vlastně vůbec. S obrácenými motory létala už letadla ve druhé světové válce. Má to ale své mínusy, díky kterým s tím ve větším zřejmě nezačaly laborovat velké značky. K těm hlavním patří mazání. Musíte mít dobře vychytané mazání se suchou skříní a písty se speciálními kroužky, které nic nepustí do spalovacího prostoru. Jak je totiž známo, kapaliny rády tečou shora dolů. Tedy alespoň na zeměkouli. Se vším si pravděpodobně v Itálii dobře poradili, protože Nembo už nějaký ten pátek nakrucuje kilometry a chtěl by se prodávat zákazníkům na značkách.

Zajímavé jsou i samotné parametry motoru, který překvapuje svou velikostí. Nebo malostí? Motor z Rocketa od Triumphu by nikoho ani nenapadlo dát do sportovního šasi. V případě prototypu Nemba má agregát sice o 500 kubíků nižší objem než Triumph, takže trošku podvádí, ale velikostně s ním není problém. Na stránkách se dají dohledat informace o tom, jak by měl vypadat v produkčním provedení z roku 2014, které už má objem 1962 kubíků a jeho rozměry jsou 470 mm šířka, 470 výška a 410 délka. Taky nemůžeme vynechat poněkud archaickou koncepci, motor je totiž chlazený kombinací vzduch/olej a v jeho hlavách běhají dva ventily na válec. Takhle to moc na Euro 4 nevypadá, na druhou stranu může agregát těžit ze svého objemu a i při seškrcení nabídnout zajímavý výkon. Bez něj výrobce uvádí výkon omezený na 200 koní při 8 300 otáčkách a 210 Nm při pěti a půl.

Není to úplný střízlík, ale na dva litry to není špatný

Podobnou porcí výkonu se může pochlubit hromada dalších exkluzivních muscle biků a naháčů, které většinou pohání vidlicový dvouválec. Jenže Nembo by mělo být oproti nim hravé a podle autorů doslova ovladatelné jako kolo. Produkční motocykl by měl vážit 160 až 170 kilogramů, podle zvolených komponentů. Jeden kůň a lehce přes jeden newntonmetr na kilogram u naháče, mmm… Motor je ústřední postavou celého příběhu, protože i kvůli ušetření kil figuruje jako nosný prvek. Na něj je přišroubovaný přední chrommolybdenový rám, podsedlovka ze stejného materiálu (na výběr by měla být i z karbonu) a karbonová kyvná vidlice. Nádrž na dvanáct litrů je z hliníku, zbytek karoserie z karbonu a všechno se to moc zajímavě odklápí. Zbytek motorky už by sice měl být to nejlepší, co se dá objednat, ale oproti klíčovým prvkům jsou všechny ty Marzocchi a Bremba trochu nuda. Držíme palce, protože takovýhle exot by se aspoň v pár provedeních měl objevit v provozu, už jen kvůli tomu zvuku. Koukněte video, kde je cca od půlky vidět v akci.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist