Nejsilnější britský cafe racer historie? Norton V4RC se hlásí o slovo

Britské značce Norton se po turbulentním období zase začíná blýskat na lepší časy. Pod vedením indické TVS letos na podzim nejprve představila, doufejme, definitivní produkční verzi superbiku V4SV, poté se pochlubila novým sídlem a teď tu máme cafe racer se 185koňovým motorem V4.

Kapitoly článku

Tak pojďme pěkně postupně. Říjen a superbike V4SV. Na první pohled pořád ta stejná motorka, se kterou nás britský výrobce dráždí už od roku 2015. To se objevily první nákresy. Na pohled druhý je to dle slov výrobce přepracovaná motorka aspirující na nejluxusnější britský superbike všech dob. Když se podíváte na počet britských superbiků, nebude zas tak těžké ten slib dodržet. I přes trochu jízlivou poznámku by měl Norton kažopádně patřit mezi nejluxusnější superbiky současnosti. Chlubí se totiž karbonovou nádrží pod sedlem, celokarbonovou kapotáží, ručně svařovaným trubkovým rámem vyleštěným do zrcadlového lesku s nastavitelnou geometrií předku a nastavitelným uložením kyvné vidlice, podvozkem Öhlins NIX30 vpředu a TTXGP vzadu, karbonovými koly BST nebo kovanými OZ a nejmodernější náklonovou elektronikou s bezklíčovým zapalováním. Opomenout samozřejmě nesmíme taky srdce, kterým je vlastní vidlicový čtyřválec o objemu 1 200 cm3. Právě na něm je nejvíc vidět přepracování, protože zatímco původní produkt označený V4SS udával výkon přes 200 koní a 130 newtonmetrů, aktuální verze je trošku střídmější. 185 koní při 12 500 otáčkách a k tomu 125 newtonmetrů při 9 000 ale pořád není nic, za co by se Norton měl stydět.

Přestože další změny nejsou nijak patrné, nový ředitel Nortonu Robert Hentschel prozradil pro britské Motorcyclenews, že na původním stroji, z nichž už je několik u svých majitelů, našli 35 defektů. V reakci na to přichází nový Norton také s poměrně sympatickou nabídkou. Pokud současní majitelé vrátí původní stroje s výrobními chybami do továrny, mají možnost získat V4SV za „zvýhodněnou cenu“ 10 000 liber. Bezmála tři sta tisíc korun je pro většinu z nás vyloženě „lidovka“, ale musíme si uvědomit, že předpokládaná prodejní cena 200kusové limitované edice V4SV se bude blížit 44 000 liber. Nejsympatičtější na tom všem je, že nový majitel TVS k tomuto kroku přistupuje zcela dobrovolně. Úvodní dvousetkusová série bude schválená podle britského testu Single vehicle approval, protože Nortonu ještě nějakou chvilku bude trvat homologace Euro 5. Ta by měla podle vedení trvat něco kolem dvou let, a jakmile bude podle Hentschela hotová, definitivně se rozjede sériová výroba a otevřou se brány nové továrny, kde může vzniknout až 8 000 motocyklů ročně.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Tahle zbrusu nová továrna, nebo spíš centrála, vyrostla v Solihullu, zhruba 60 kilometrů od předchozího sídla značky. A přestože se původně mluvilo o provizorním řešení, říká Hentschel pro MCN, že to je příliš dobré na to, aby to bylo provizorní. I když mluvíme o „obyčejné“ hale, která rozhodně nemá ducha původně kancelářských prostor v Donningtonu, dali si v Nortonu záležet, aby se tu zájemci o luxusní motocykly cítili dobře. Na 6 700 metrech čtverečních najdete vše. Od showroomu přes servis, kanceláře, vývoj až po výrobu. Prodejna, jestli se tomu u téhle značky tak vlastně dá říkat, je navíc také takovým malým museem s historickými motocykly a artefakty značky a aby toho nebylo málo, jedním oknem můžete koukat do servisu, druhým pak skrz tunel, kde se kontroluje kvalita finálních výrobků, rovnou do výroby. Do ní TVS nakoupilo moderní nástroje a vybavení, díky tomu má už Norton také vlastní nedestruktivní a destruktivní laboratoře, kde zkoumá a testuje kvalitu svárů a ostatních dílů. Vypadá to slibně, tak jen doufat, že to je realističtější než pohádka Stuarta Garnera.

Moc rádi bychom se totiž někdy na silnici dočkali modelu V4CR, jehož prototyp Norton slavnostně odhalí na výstavě Motorcycle Live 2021 v Birminghamu. Na slávu tradičních britských cafe racerů chce Norton navázat svlečeným superbikem V4SV a podle prvních informací, které k prototypu uvolnil, si s nějakým přepracováním hlavu moc nelámal. Motor by měl nabídnout stejných 185 koní, podvozek je stejné specifikace stejně jako použití karbonu nebo ručně svařovaného a leštěného rámu. Jediným zásadním rozdílem je tak akorát kratší podsedlový rám a samozřejmě absence kapot, které nahrazuje kulaté světlo se zajímavým štítkem. Dokonce tu zůstala i superbiková řídítka, která budou určitě přísná jako na správném cafe raceru.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist