Podvozková revoluce, nebo jenom evoluce? Novinky od Showy a Nissinu mají od každého něco
Text: Honza Zajíček | Foto: Hitachi Astemo | Zveřejněno: 30.1.2025 | Zobrazeno: 5 199x
Inženýři japonského výrobce odpružení Showa se dali dohromady s kolegy od Nissinu, kde dělají brzdy, a společně vymysleli radikální design uchycení předního brzdového třmenu. Na první pohled člověka samozřejmě zaujme odlišný vzhled, který je ale maximálně funkční a přináší proti konvenčnímu řešení několik benefitů. Jejich přínos ale s největší pravděpodobností neoceníte, zato druhou generaci elektronického podvozku EERA pravděpodobně ano.
Kapitoly článku
Na úvod si dáme trochu korporátní omáčky. Na moc pěkném obrobku z blíže nespecifikovaného materiálu totiž můžete spatřit krom známých nápisů Showa a Nissin ještě stylizované písmeno A. To odkazuje na jméno Astemo a s ním, nebo se samotným Áčkem, se budeme setkávat u vysoce výkonných brzdových a tlumících komponentů v budoucnosti častěji. Jde o část názvu japonské technologické společnosti Hitachi Astemo, kam obě nám dobře známé značky spadají. Poměrně známé je také samotné Hitachi, což je obrovský japonský koncern založený v roce 1910 jako výrobce elektrických zařízení, který se dnes angažuje v mnoha dalších oblastech. Showa se stala součástí Hitachi v roce 2019 po odkoupení většinového podílu od Hondy, firma Nissin přišla do rodiny o rok později jako do té doby nezávislá rodinná firma. Dnes jsou tedy obě tyto značky pod jednou střechou z čehož vzešel koncept nazvaný jednoduše jako „harmonizovaný funkční design“. Je vidět, že jsou to Japonci a ne Italové, kteří by to pojmenovali po nějakém městě, jezeře, pohoří, zatáčce nebo třeba po oblíbených těstovinách svého generálního ředitele.
Nově uchycený třmen je vlastně reakcí na vývoj v závodním světě, kde se jezdí stále rychleji a na podvozkové a zejména brzdové komponenty jsou stále vyšší a vyšší nároky. Showa a Nissin s tím mají dostatek vlastních zkušeností, působí jak v MotoGP, tak ve WSBK. Díky tomu navrhli řešení, co má být lehčí a zajistit lepší odvod tepla, tím pádem stálejší brzdný účinek. Brzdový třmen je v tomhle případě součástí spodku vidlice, není k ní přišroubovaný a i když ho drží jenom jedna „noha“, má ve srovnání s konvenčním řešením o 30% větší kontaktní plochu. Díky tomu se teplo vznikající při brždění dokáže rozprostřít do většího množství materiálu a z něj, díky dalším chladícím žebrům, lépe odsálat pryč. Tohle podle vlastní analýzy dokáže snížit teplotu třmenu o 5 %. V nejvyšší třídě závodění se hraje o drobnosti, takže to má smysl, stejně jako 200 gramů ušetřených proti konvenčnímu řešení. Běžného motorkáře by přitom mohlo napadnout, jak se bude přezouvat, když je třmen napevno? No, asi jako doposud. Ani dnes se totiž týmy díky specifickým brzdovým třmenům nezdržují s jejich sundáváním.
Velkou revoluci, minimálně v produkčních motocyklech, tahle novinka nepřinese. Normálního motorkáře by tak mohla zajímat spíš druhá generace elektronicky řízeného podvozku Showa EERA. Ta teď může být kompletně nastavitelná elektronicky, když k doteď regulovanému odskoku a kompresi přichází možnost nastavit elektronicky také předpětí. S tím přišla Showa už dřív a před rokem představila tohle nové řešení s názvem Heightflex u zadního tlumiče a teď se dostává i na předek. Hlavním přínosem téhle fičury je adaptivní úprava světlé výšky, což už dnes známe z některých cestovních endur, které si při zastavení pro snazší došlápnutí „kecnou“ na zem a po rozjetí se „odpumpují“ zpět do provozní výšky. U Showy tahle změna trvá okolo šesti vteřin, což je polovina proti dřívějšímu systému založenému na modulátoru ABS. Ne tedy, že by odpružení souviselo s ABS, ale světlou výšku ovlivňovala pumpa odvozená od té brzdové. Teď se o to stará pumpa nově vyvinutá, která je nejen rychlejší, ale také odolnější a kompaktnější, díky čemuž se povedlo jí implementovat do trubky vidlice. Zajímavostí je, že Showa adaptivní nastavení výšky dokáže nabídnout na jakoukoli obrácenou vidlici typu SFF (oddělená funkce pro obě nohy) s průměrem 43 mm a vyšším, aniž by muselo být vybavená technologií EERA. Nicméně se dá předpokládat, že v drtivé většině to bude společně s kompletním elektronickým podvozkem.
Nově bychom se toho přitom mohli dočkat i u levnějších a méně výkonných strojů, případně i na skútrech! Taková je tedy vize Showy, která u druhé generace EERA uvádí mimo jiné nižší cenu. Dalším benefitem je velikost systému respektive jeho malost. Showě se podařilo celou řídící jednotku integrovat do tlumičů, respektive před rokem to předvedla u zadního centrálního tlumiče a dnes u přední vidlice. Součástí malé krabičky s řídící jednotkou je také akcelerometr a výrobce argumentuje, že díky tomu odpadá nutnost separátní řídící jednotky namontované někde na motorce. To jednak bývá u menších objemů problém kvůli místu, potom je to také dražší díky složitější kabeláži. To tady odpadá, stejně jako odpadá nutnost klasického snímače zdvihu, to je další zlevnění konstrukce. O kolik výrobce neudává, pořád to ale asi nebude tak výrazný rozdíl, že bychom se měli dočkat stopětadvacítek skútrů se se miaktivem. Na velké motorce ale člověk ocení širší škálu nastavení a větší pracovní rozsah, který "dvojka" nabídne, a už zmíněnou automatickou regulaci výšky. Jenže si na to budeme muset chvíli počkat. Showa EERA Gen2 zatím nikdo do svých motorek neimplementoval, takže si můžeme tak akorát zaspekulovat - přijde s ním na podzim nová Africa Twin? Nebo se opravdu objeví v nižší třídě a bude třeba na Transalpu? Nebude to díky odpojení se od značky Honda někdo úplně jiný, třeba Triumph?