Nejen radary u drahých motorek. Ride Vision funguje podobně, namontujete ho i do své motorky

Když se řekne antikolizní systém, většina motoristů si představí plejádu asistentů, co jsou dnes v každém druhém autě, a motocyklistům zase vytanou na mysli pomocníci související s radarovou technologií, která se premiérově v jedné stopě začala objevovat loni. No jo, motorky za půl milionu… Ale jde to i levněji.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Ride Vision je izraelský start-up, který své výrobky momentálně prodává ve své domovině, Austrálii, Itálii a Německu. Tam prostřednictvím známého řetězce Louis, což je určitá záruka, že nejde o úplnou nefunkční koninu. A vlastně nejde o produkty, nýbrž o jeden produkt, a tím je Ride Vision 1, tedy antikolizní systém vhodný teoreticky pro každou motorku, který vás varuje před nebezpečím. To je velký rozdíl proti radarovým technologiím, které používá BMW, Ducati, Kawasaki či KTM, kde vám motorka kromě hlášení potenciálních kolizí (u někoho) dokáže i sama zrychlovat a zpomalovat v rámci adaptivního tempomatu. U Ride Visionu dostáváte pouze ta varování, jinak máte vše ve svých rukách.

O co tedy jde? Ride Vision 1 není radarový, nýbrž kamerový systém. Výrobce jej označuje jako 360° ochranu, což není úplně přesné, protože celý kruh jeho dvě širokoúhlé kamery neobsáhnou, ale to je asi zbytečné slovíčkaření. Ta výseč, kde kamery nezabírají dění vedle motocyklu, je minimální a schová se do ní možná tak člověk, ale určitě ne dvou- a více metrové vozidlo. Takže to vlastně 360° ochrana je. Tyto kamery snímají dění kolem stroje a podle algoritmů nahraných v řídicí jednotce vás upozorňují na potenciální nebezpečí.

Komponentů, z nichž se Ride Vision 1 sestává, není mnoho. Máte to dvě malé kompaktní širokoúhlé kamery, dva LED světelné segmenty na zrcátka a řídicí jednotku, kterou si namontujete třeba pod sedlo. A k tomu samozřejmě veškerý montážní materiál a spoustu drátků, neboť, jak se říká, bez spojení není velení a tady to spojení je čistě kabelové. Budete tak muset tahat slabé kablíky na zrcátka, což nemusí být zrovna estetické, na druhou stranu se vám nikdy nepřihodí, že by došly baterie, jak by se u nějakého modrozubu stávalo. Celý systém je připojený na baterku, oživuje se po zapnutí klíčku a dohromady bere zhruba tolik proudu, jako kdybyste nabíjeli mobil.

Funkcí má Ride Vision 1 jak japonská kalkulačka. Můžete si nastavit hlídání bezpečné vzdálenosti od vozidla před vámi do tří úrovní, když se tato vzdálenost zmenší (jde o čas, nikoli o metry), rozsvítí se červené LED segmenty v obou zrcátkách. Pokud by před vámi jedoucí vozidlo prudce začalo zpomalovat, dostanete varování před možnou kolizí tím, že se červená světélka rychle rozblikají. Vše je čistě optické, žádné drnčení rukojetí nebo troubení tady není. I tak je to varování dosti intenzivní, abyste ho zaregistrovali a přestali se kochat výhledem, když před se vámi jedoucí výletníci rozhodnou, že právě tady zastaví a udělají si selfíčko. Zadní kamera vám hlídá především mrtvé úhly, jakmile v něm máte nějaké vozidlo, rozsvítí se vám žlutá světla v zrcátku na té které straně. Stejně tak vás žluté světlo upozorní, když se zezadu blíží jiné vozidlo a chystá se vás předjet. Systém funguje i v noci nebo za hustého deště (vše je vodotěsné s třídou IP69K) a výrobce se chlubí i tím, že Ride Vision nedělá falešné poplachy. Existující videa to potvrzují a sám za sebe říkám, že to určitě nebylo jednoduché vychytat. Živě si pamatuji, jak mi před šesti lety nový luxusní maxiskútr BMW C 650 GT, premiérově vybavený hlídáním mrtvého úhlu, při testu ve Valencii hlásil i keře kolem silnice.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Jako každá správná moderní fičura má i Ride Vision 1 propojení s mobilem přes appku, ale tady se trochu informace rozcházejí. Louis hlásí, že momentálně funguje akorát Android, výrobce říká, že je appka i pro iOS. Každopádně je potřeba nejen proto, abyste si na začátku celý Ride Vision nastavili podle svých představ. Po připojení se totiž dokážete dostat i k záznamům z jízdy, kamera si ukládá nasnímaný materiál ve dvouhodinové (někde píší dokonce tříhodinové) smyčce. Vytáhnout si můžete také mapu poslední cesty včetně rychlostí, vzdálenosti, úhlů náklonu a varovných signálů. V neposlední řadě se aplikace hodí pro budoucí aktualizace, již teď výrobce říká, že pracuje na varováním před nárazem zezadu a před možnou kolizí z levého a pravého předku, do videí že se budou časem automaticky vkládat jízdní údaje a přibýt má i funkce tísňového volání. Docela zajímavá vychytávka, co říkáte? Není tedy samozřejmě zadarmo, již zmiňovaný Louis v Německu za Ride Vision 1 chce 599 EUR, tedy cca 15,5 tisíce korun. Nicméně spočítejte si, kolik by u vaší motorky stálo jenom v materiálu jedno lehké nedobrzdění za autem nebo střet s jiným vozidlem, které jste měli v mrtvém úhlu, a možná se na tu částku začnete dívat jinak.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



motoguzzi_kveten
Objednat reklamu
TOPlist