ktm_srpen




Moto Guzzi V100 Mandello odhalilo adaptivní aerodynamiku

Vodou chlazená Guzzi, už to samo o sobě je po dlouhé éře vzducháčů zásadní převrat! A výrobce k tomu přidal nejen moderní semiaktivní odpružení, náklonové ABS a TC, ale dokonce rovnou i quickshifter a systém adaptivní aerodynamiky podle rychlosti.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Nová generace z fabriky v Mandello del Lario slibuje univerzální stroj s požitkem z jízdy na roadsteru, ale přitom s cestovním potenciálem toureru. Nová V100 je důstojná oslava sto let od založení značky Moto Guzzi. Start do nové éry zahajuje moderní design, základní linie už v sobě nemá nic nostalgického, naopak moderním způsobem využívá základní Véčkový tvat motoru. Ten se odráží na všech prvcích od světlometu až po 17litrovou nádrž, která přímo navazuje na hlavy válců. Celá mašina má hodně originální tvary a rozhodně si ji nespletete s žádnou konkurencí. A jednostranné zavěšení zadního kola spolu s decentním klasickým výfukem jsou doslova pohlazením pro oko.

Moto Guzzi V100 Mandello je prvním motocyklem s odlehčeným motorem „compact block“, samozřejmě charakteristický véčkový dvouválec s úhlem 90°, který je o 103 mm kratší než blok předchozího V85TT.  Hlavy válců jsou ale otočené o 90 stupňů, takže sání je shora a už neubírá prostoru pro nohy jezdce. Zdvihový objem je dokonce víc než litr, konkrétně 1 042 cm3, rozvod je DOHC se čtyřmi ventily na válec. Na motor navazuje mokrá spojka s hydraulickým ovládáním. Celkový výkon je velmi slušných 115 koní, u Guzzi je ale hlavním parametrem točivý moment. Ten má maximální hodnotu 105 Nm a výrobce slibuje 90 % k dispozici již od 3 500 otáček, omezovač je přitom na 9 500 otáček za minutu.

Finální převod pomocí kardanu v jednostranné zadní kyvce se přestěhoval na levou stranu, na pravé je jen krátká koncovka výfuku, hlavní box katalyzátoru se vešel pod motor. Zadní kyvka s odpružením přepákovaným na boku motocyklu vypadá dost masivně, ale díky napojení na motor až úplně dole nebylo nutné použít další tyče pro záchyt reakce. Už prý tedy nehrozí škubnutí při přidání nebo ubrání plynu. Boční plastové panely pod sedlem jsou designový prvek, který celé motorce dává klasický old-school nádech a odkazují na legendární model minulosti 1976 Le Mans.

Na rám z ocelových trubek navazují klasická hliníková řídítka. Hned pod konci řídítek pak jsou dvě vychylovací „krovky“ boční kapotáže. Ty spolu s plexištítem tvoří základ adaptivního aerodynamického systému, který automaticky upravuje všechny deflektory podle aktuální rychlosti. Plně zvednuté aerodynamické prvky podle oficiálních materiálů snižují tlak vzduchu na jezdce o 22 % - hmm... Mandello V100 má tak nabídnout ochranu před větrem na úrovni velkých cesťáků. Systém je součástí elektronické výbavy, která zahrnuje Ride by Wire pro jemné řízení výkonu a spotřeby paliva, řídicí jednotku Marelli 11MP, tempomat, šestiosou inerciální platformu s kontrolou trakce a Cornering ABS.

K dispozici jsou čtyři jízdní režimy: Travel, Sport, Rain a Road, každý z nich nastavuje tři různé mapy motoru, čtyři úrovně kontroly trakce, tři úrovně brzdění motorem a dokonce i nastavení příplatkového semiaktivního odpružení Öhlins.  Součástí standardní výbavy je 5palcový TFT displej, LED světlomet s denním svícením a systém přisvěcování do zatáček v náklonu pomocí s dvojice přídavných světlometů v parabolách.

Za zmínku stojí i sedlo, které je už od pohledu docela široké a nebude mít problém s delším cestováním. Potěší i ujištění výrobce, že při návrhu konstrukce se neustále počítalo i s pohodlím jezdce a celá motorka je pečlivě připravená pro jízdu ve dvou. Také proto jsou pod bočními kapotami vzadu připravené úchyty pro boční kufry. V100 Mandello bude v nabídce dvou verzích, které se liší stupněm výbavy. Nejvyšší verze dostane semiaktivní odpružení Öhlins, rychlořazení, vyhřívané rukojeti a multimediální platformu Moto Guzzi MIA, která umožňuje připojení chytrého telefonu včetně navigace. V tiskových informacích o V100 se bohužel objevila i jedna mírně negativní zpráva: první stroje přijdou na trh až v druhé polovině 2022.

Moto Guzzi V85TT Guardia d'Onore

Dalším příspěvkem Moto Guzzi na výstavě EICMA je limitovaná edice 1946 kusů verze V85TT Guardia d'Onore, která speciálními barvami a emblémy oslavuje spolupráci značky MG s čestnou stráží prezidenta Itálie už od roku 1946. Pro účely pluku byly používány a upravovány různé modely a motocykly byly každých několik let obměňovány, až byl v roce 1975 nasazený model V-1000 I-Convert. V roce 1985 následovala California o objemu 948 cm3. 2007 je nahradil větší model California 1400 Touring používaný dodnes. Nyní se do flotily zařadí i V85TT.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 27.5 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist