husqvarna_svartpilen_801_2




KTM připravila druhou generaci RC 8C

Když rakouská značka loni přišla s o kruhovou lahůdkou RC 8C, hlásila, že jich vznikne pouze 100 kusů. Motorka za 900 tisíc, těch se ani tolik neprodá… Jak jsme se pletli! Dnes KTM spouští objednávky na druhou generaci, v které bude vyrobeno dokonce 200 kusů. Ještě dražších, ještě výkonnějších.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Pro zapomnětlivce malé připomenutí, co je tahle RC 8C zač. Rozhodně to není 1190 RC8, tedy superbike s vidlicovým dvanáctistovkovým dvouválcem a hranatými tvary, který kátéemka nabízela minulou dekádu. Tyhle dva modely mají shodné akorát to, že se jedná o kapotovaný motocykl. RC 8C má motor LC8c, tedy řadový dvouválec, v tomto případě o objemu 889 cm3, ovšem to písmenko C v názvu stroje bude znamenat spíše Competition. Jestliže RC 8 byl superbike, RC 8C je MotoGP. Nebo spíše Moto2. Stroj bez silniční homologace, který teoreticky nemůže závodit v žádné běžně vypsané třídě, stojí raketu a – přesto se ho všech 100 kusů v první generaci prodalo a rakouská značka teď přichází dokonce s dvojnásobným počtem kusů. Ona tahle malá obratná motorka se špičkovou podvozkovou výbavou a poměrem výkonu a hmotnosti blížícím se 1:1 bude ve finále možná daleko zábavnější a efektivnější strojovnou než nějaké BMW, Panigale nebo R1, které když přestavíte na okruhovku, tak vás kolikrát vyjdou i na větší peníze a pořád váží skoro o půl metráku víc.

Jestli nějaký běžný superbike, anebo RC 8C, to si musí rozhodnout každý sám, my se pojďme podívat na to, v čem se druhá generace liší od té první. Tak především je silnější, inženýři z motoru dostali o 7 koní víc, takže teď na brzdě ukáže 135 koní při 11 000 otáčkách, které doprovází točivý moment 98 Nm při 8250 otáčkách. Oukej, co se kobyl týče, na superbiky malá kátéemka ztrácí dost, ovšem tím točivým momentem zase o tolik pozadu není a ve vztahu k hmotnosti se dostáváme na hodně zajímavá čísla, před nimiž Panigale a spol. blednou závistí. Řekl bych, že výjezdy ze zákrut budou na RC 8C asi dosti nekompromisní.

Ovšem pozor, ten výkonový nárůst není záležitostí nějakého přeprogramování řídicí jednotky a trochu upravených kanálů. To samozřejmě také proběhlo, ovšem navíc má motor nové a ještě lehčí titanové ojnice i ventily (s jiným časováním), dvoukroužkové písty s vysokánskou kompresí 14:1, větší vstřikovací hrdla 48 namísto 46 mm a výkonnější palivovou pumpu. Z hlavy zmizela druhá vyvažovací hřídel, ta v motoru má jiná závaží a s teplotní stabilitou pomáhá nově chladič oleje Pankl. Bez vlivu není ani nové titanové potrubí Akrapovič (dříve dělala svody značka Krämer, u níž se RC 8C vyrábějí), ale to se podepisuje také na hmotnosti, když šetří proti předchozí verzi více než kilo. Bez paliva v nádrži nová RC 8C ukáže na váze 142 kg, což je překvapivě o dvě kila více než u první generace, ale čert ví, jak to v tom Rakousku vážili…

Lehce se zapracovalo i na elektronice. Jezdec má před sebou pořád stejnou přístrojovku AiM s dataloggerem, ale ta má trochu jiné zobrazení a nové jsou také ovládací čudlíky na levém řídítku. Motor má dvě mapy, PW1 na sucho s okamžitou reakcí a PW2 na horší povrchy s měkčím nástupem, nové je nastavení kontroly trakce v rozmezí 0-9 a další novotou je možnost nastavit si brzdění motorem do dvou úrovní. Obousměrný quickshifter na obráceném závodním řazení je samozřejmostí.

Podvozek je pořád čistá okruhová lahůdka s hodně ostrou nastavitelnou geometrií. Chrommolybdenový příhradový rám je doplněn o špičkové cajky WP, vpředu najdete 43mm USD vidlici Apex Pro 7643 s uzavřenou patronou a vzadu tlumič Apex Pro 7746, přičemž oba komponenty byly lehce upraveny a dostaly měkčí nastavení kvůli lepší zpětné vazbě na horším povrchu a snadnějšímu zatáčení. Od WP je i nastavitelný tlumič řízení. Brzdy pochopitelně nemohou zaostávat, monobloky Brembo Stylema se zakusují do 290mm kotoučů Moto Master a pokyn jim k tomu dává pumpa Brembo 19RCS Corsa Corta s možností nastavit si bod zákusu do tří vzdáleností. Aby se motorka pod brzdami chovala způsobně, k tomu pomáhá antihoppingová spojka s tvrdšími pružinami a větším předpětím. A aby ercéčko dobře padalo do zákrut, to si zase na starost berou kované hliníkové ráfky Dymag o šířce 3,5 a 6 palců.

Zatímco první generace RC 8C byla převážně oranžová, tahle druhá se prezentuje především v černé s oranžovými prvky, nepřehlédnutelná karbonová křidélka jako z MotoGP samozřejmě zůstávají. Prostě lahůdka, po které touží každý okruhář. A ten, který si může dovolit, dát za tuhle hračičku milion, ten se na ni může těšit už… aha, tak moment. Jak už jsme říkali, KTM vyrobí 200 kusů téhle druhé generace RC 8C, všechny budou mít číslované horní brýle a dostanete k ní i certifikát potvrzující originalitu stroje. Jenomže průšvih je v tom, že tady nestačí mít jenom peníze. Tedy nemálo peněz, protože v Česku byla cena stanovena na 977 500 Kč, a to ještě bez daně. V 15:00 kátéemka spustila možnost předobjednávek a šest minut poté už na objednací stránce svítilo, že je vyprodáno! Jelikož zájemce musí do 45 minut zaplatit zálohu 61 000 Kč, tak je možné, že nějací spekulanti vypadnou z kola ven, ale moc tomu nevěříme. Teď už se můžete zaregistrovat akorát jako náhradníci a zatím popřemýšlet, jestli si objednat jenom motorku, nebo i kombinézu na míru od Gimota, balíček Racetrack s náhradními díly (třeba další pár kol a brzd) nebo rovnou účast na akci Ultimate Track Experience, kdy si 30 zákazníků vyrazí do Valencie zajezdit na svých nových motorkách spolu s Jeremym McWilliamsem a Mikou Kalliem. Teď už jen aby se nějaký ten kousek uvolnil…

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
michalpike přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist