globalmoto_duben_nolan




KTM 790 Adventure rovnou ve dvou verzích

U KTM se v podstatě čekalo jenom na odhalení oficiální podoby osmistovkového Advíka spolu se zveřejněním technických dat. Je to tady, a to dokonce ve dvou verzích! Klasicky tu máme standardní, přiklánějící se k asfaltu, a terénní R, která to s offroadem myslí vážně. Adventury na pódiu doplnily ještě staronové 690 Supermoto R a 690 Enduro R

Kapitoly článku

KTM 790 Adventure R se chystá drtit terén pneumatikami Metzeler Karoo 3 nazutými na předním 21palcovém kole a zadní osmnáctce. Jejich pracovní prostor má 240 milimetrů, vpředu se o to stará 48milimetrová přední vidlice WP Xplor s nastavitelnou kompresí v levé trubce a odskokem v pravé. Zadní jednotka WP Xplor nabídne laditelné předpětí, pomalou a rychlou kompresi a samozřejmě odskok. Jak už bývá u KTM zvykem, jeho uchycení je řešeno napřímo bez přepákování.

Řadový dvouválec dostal oproti Dukovi jiné naladění s plochou krouťákovou křivkou a čtyřmi jízdními režimy Street, Offroad, Rain a Rally. Maximální výkon výrobce udává 95 koní v 8000 otáčkách a 88 Nm v 6600 otáčkách. Dalšími velmi sledovanými a očekávanými údaji jsou objem palivové nádrže a hmotnost. Nádrž má vcelku unikátní tvar, kdy její dno najdeme až v úrovni spodní části motoru. To černé, co se táhne od kapot dolů, je právě ona nádrž. Díky tomu se do ní povede nacpat až 20 litrů paliva a výsledkem má být dojezd více než 450 kilometrů. Dalšími bonusy tohohle řešení jsou nízké těžiště a úzká stavba v oblasti kolen. Schválně jsme zvědaví, kdy se objeví první modely s proraženou nádrží. Věříme ale, že tohle má KTM dobře ošetřené a že ji při běžném používání a padání jen tak neprorazíte. Hmotnost továrna uvádí suchou a její hodnota je 189 kilogramů.

Verze bez písmena R se liší o 40 milimetrů nižšími zdvihy a nižším dvoudílným sedlem. To je dokonce nastavitelné v rozmezí 830–850 milimetrů, u erka se budeme šplhat do výšky 880 milimetrů. Dalšími rozdíly kromě barevného provedení najdeme v použitých pneumatikách se silničněji orientovaným vzorkem, přední blatník je těsně nad předním kolem a máme tu také vyšší plexi. Drobné rozdíly jsou i v elektronické výbavě, obyčejná 790 bude mít Rallye mód za příplatek, k oběma verzím bude pak možné dokoupit oboustraný quickshifter a tempomat. Samozřejmě i na odpružení budou kladeny na silnici nižší nároky, proto je tu nastavitelné jen předpětí na zadku, přední vidlice je nenastavitelná s průměrem 43 milimetrů. Vzhledem k tomu, o jak sledovaný motocykl jde, si určitě jeho techniku představíme později ještě podrobněji.

Další dvě novinky nebyly tak očekávané, ale spoustě lidem určitě udělají radost. KTM 690 SMC R je supermoto se silným jednoválcem, které pro letošní rok vypadlo z nabídky. Stejný případ to byl i u modelu 690 Enduro R. Obě motorky sdílí stejný motor o objemu 690 cm3 a parametrech 74 koní, 73,5 Nm. Zvýšený výkon sám o sobě slibuje o něco větší zábavu, snížená spotřeba a zvětšená nádrž zase slibuje víc zábavného času v sedle.

Obě motorky nabídnou dva jízdní módy Street a Sport, resp. Offroad s příslušným naladěním a asistenty. O obou motorek najdeme také obousměrný quickshifter. Rozdíly kromě použitých kol najdeme na podvozku, supermoto má nastavitelné jednotky WP Apex, zatímco Enduro WP Explor, drobný rozdíl je i v jejich zdvihu. Podobné je to u brzd, SMC má větší kotouč a čtyřpístek, Enduro si vystačí s menším kotoučem a dvoupístkovým třmenem.

KTM zapracovala také na kroskách pro nejmenší, mezi nimiž představila elektrickou KTM SX-E 5. Pětikilowatový motor nabídne ve spojení s bateriemi 25minutovou jízdu v ostrém juniorském závodním nasazení, k plnému nabití pomocí nabíječky ze standardní sítě by pak měla stačit jedna hodina. Jestli tady nenajde elektromotor své uplatnění, tak už nikde.

Pro juniory nabízí jednoduchou regulaci výkonu pomocí jízdních módů a vestavěné čidlo vypne dodávku výkonu v případu pádu a pro jistotu je tu i vytrhávací lanko na zápěstí. Jinak jde v podstatě o KTM 50 SX se všemi svými komponenty, ke kterým přidává ještě nastavitelné sedlo. Tahle elektrika nám dává velký smysl.

Další fotky ze stánku KTM na výstavě Eicma

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 45 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
SLAY přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 6 Kč
Honza-TA950 přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
cechradovan přispěl 6 Kč
Davcoun přispěl 6 Kč
DoktorMax přispěl 6 Kč
Destroyer přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist