yamaha_demo_tour




Kawasaki ukazuje další vývojové cesty, pracuje na hybridním pohonu

Co se týče klasických novinek pro rok 2021, tedy motocyklů, co se budou normálně prodávat v krámě, držela se Kawasaki docela zpátky. Ovšem nedávno ukázala, že se v Akashi rozhodně nespí a vývoj běží i na dalších frontách – umělá inteligence, autonomní vozidla nebo hybridní pohon. Ten je bezesporu tou nejzajímavější novinkou.

Tyhle věci nespadly ze stromu zničehonic, ale na jejich dokonalé uchopení se musíme vrátit o rok zpět. To Kawasaki oficiálně ukázala světu svůj elektrický sportovní motocykl nazvaný EV Project. V době, kdy jsme článek psali, ještě nebylo známo mnoho podrobností, ty značka přidala až po skončení veletrhu EICMA, kde byl stroj vystaven. Motocykl o hmotnosti 219 kg měl podvozková řešení (odpružení, brzdy, rám) známá z modelů Ninja a Z střední třídy, přičemž battery-pack nabíjený buď z domácí zásuvky, nebo rychlonabíječkou CHAdeMo dodával energii do elektromotoru s maximálním výkonem 20 kW a nominálním 10 kW. Co u elektrických motocyklů rozhodně není běžné, to je spojka a čtyřstupňová převodovka, ty jsou klíčové pro zábavné svezení, naopak docela běžný je dojezd cca 100 km. Motocykl byl testován jak na testovací trati Autopolis, která patří Kawasaki, tak v reálném městském provozu, ovšem na konci tiskové zprávy byla důležitá větička: jde čistě o výzkumný projekt, společnost Kawasaki Heavy Industries jasně oznamuje, že nemá žádné plány na přidání elektrického motocyklu do své nabídky v blízké budoucnosti. A byl tam ještě dodatek, jehož skutečný význam jsme dokázali pochopit až teď: „V Kawasaki hledáme mnohé další cesty, jak rozšířit vzrušení z ovládání na dvou kolech.“ Hybrid, umělá inteligence, autonomní jízda – už vám to zapadá?

Začneme tím hybridem. Už ani nevím, kdo to kdysi říkal, že hybrid není pro jednostopá vozidla vhodný, ale už v roce 2014 představilo takový koncept indické Hero a Kawasaki tomu podle všeho věří docela dost. Právě tuhle technologii Kawasaki uvádí jako „další krok“ po onom loňském elektrickém sporťáku. Prý že se zkoumají možnosti hybridů, hlavně konkrétní zdroje elektřiny. Tedy ne že by v Kawasaki přemýšleli, kde koupit baterky, ale spíš jaké použít. Protože nezapomínejme, co je KHI za obrovský průmyslový kolos, u nějž motorky tvoří jenom zlomek produkce i portfolia. Snad si nemyslíte, že by zrovna v KHI nevěděli, jak udělat akumulátor? Jestli vám něco říká značka Gigacell, tak to je dceřinná společnost KHI a na její NiMH baterky jezdí tramvaje v Sapporu a zkoumá se jejich další využití v ostatních dopravních prostředcích.

VIDEO: Kawasaki Rideology meets Hybrid Power

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

V Akashi teď zkombinovali klasický spalovací motor s elektromotorem a pracují na hybridním motocyklu, jenž bude určen pro jízdy na krátké a střední vzdálenosti, typicky pro lidi dojíždějící za prací do velkých měst. Z domova vyrazíte na benzín, ve městě přepnete na elektriku. Ne proto, že byste chtěli, ale zkrátka proto, že budete muset, neboť velké evropské metropole k vozidlům na fosilní paliva neplánují být do budoucna zrovna přátelská. Třeba to město, které vidíte na „slepé“ mapě na ilustrační fotce, je Paříž, která se nechala slyšet, že do roku 2030 ve svém centru nechce mít jediné vozidlo se spalovacím motorem. Kawasaki jasně říká, že jednostopý hybrid je zatím ve velmi rané fázi vývoje a vlastně chce jen ukázat, čím vším se v oblasti osobní dopravy zabývá a jaký je její záběr. Co nás rozhodně zaujalo, že nepůjde jen o přepínání benzínového a elektrického pohonu, nýbrž i o jeho kombinaci, kdy elektromotor pomůže benzíňáku s akcelerací – to by mohlo i méně objemným spalovacím motorům pomoci k velice zajímavým jízdním výkonům.

Druhým bodem je umělá inteligence, která má být zakomponována do appky Rideology. To není nová zpráva od Kawasaki, o tomhle jsme se od zelených dozvěděli již před čtyřmi lety. Ale teď už se AI dostala do té fáze, že je testována v Japonsku dobrovolníky z řad fanoušků Kawasaki v běžném provozu! Jde o obousměrnou hlasovou komunikaci, kdy prostřednictvím interkomu kladete motocyklu otázky a on vám odpovídá. Ne teda že byste řešili nesmrtelnost brouka, ale jde o záležitosti typu množství paliva, dojezd, počasí v cílové destinaci nebo předpokládaná hustota provozu na dané trase. Další novou fičurou Rideology je možnost přehrát si ve 3D svoji cestu, kde vidíte v každém okamžiku rychlost, otáčky, zařazený kvalt, kolik máte přidáno plynu… Zajímavé.

VIDEO: Kawasaki Ridelogy meets Artificial Intelligence

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Poslední záležitostí je autonomní jízda. Ta se ale netýká motocyklů, nýbrž užitkových side-by-side vozítek Mule, jež Kawasaki vyrábí. K tomuto máme informací nejméně a ani z videa toho moc k pochycení není – na něm se klasická Mule Pro-FXT s tříválcovou osmistovkou svobodně prohání přírodou. Japonci říkají, že tohle má spoustu komerčních využití, třeba u záchranářských jednotek nebo v extrémních podmínkách, a je fakt, že občas jsou situace, kdy člověk šílí z toho, že se musí pořád někam vracet pro auto. Jen aby to neskončilo, že budeme na procházce v lese potkávat zmateně pobíhající autíčka, která někdo poslal do města na nákup a ona zapomněla, jestli to měly být rohlíky, nebo chleba… ;-)

VIDEO: Kawasaki Rideology meets Self-Driving MULE

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 3 Kč
Freddy_X přispěl 3 Kč
ZM1200 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist