ktm_srpen




Kawasaki má KLX140R ve třech verzích

S touhle motorkou nevyhrajete závod mistrovství světa v motokrosu, ovšem pobavit byste se na ní měli královsky. A je úplně jedno, jestli vám je 10 nebo 50, protože KLX bude v nabídce hned ve třech velikostech.

Kapitoly článku

Kawasaki začala ukazovat svoje novinky pro příští sezónu, zatím hlavně jen takové ty kosmetické. Už víme, že dál beze změn půjdou obě stopětadvacítky Z/Ninja, všechny naháče Z900, ať už jde o streetfighter nebo retro RS (též včetně verzí SE), sportovně cestovní Ninja 1000SX, totální retro W800 i dvouválcové šestsetpadesátky Z650RS a Vulcan S – ke všem těmto modelům japonská značka ukázala barevná provedení 2023. Žádnou revoluci mezi nimi nečekejte, spíš to jsou takové lehké hry s odstíny a rozložením, plus se mi zdá, že se více prosazuje matná šedá až černá. To platí i pro další dva modely z velké rodiny dvouválců střední třídy, naháče Z650 a sportovní kapotku Ninja 650, které však přidávají ještě něco navíc. „Třiadvacítky“ poznáte zvenčí kromě nových barev ještě podle kompletního LED osvětlení, doposud dojem kazily velké žárovkové blinkry, po nasednutí podle jiného klíčku s vnitřním broušením a především za jízdy podle kontroly trakce, dvoustupňové s možností úplného vypnutí. S tou přišel už letos nový Versys 650, teď ji tedy přebírají i sportovní naháč a kapota. Ereso a Vulcan si na ni musejí ještě počkat. Novinkou, kterou ale ani nevidíte a zřejmě ji ani nepocítíte, je přechod dodavatele ABS od Bosche ke Continentalu.

A teď už pojďme na opravdovou novinku v nabídce evropské Kawasaki, a to je model KLX140R. To slovíčko „evropské“ je důležité, neboť stočtyřicítka se ve světě prodává už pěkných pár pátků, ale u nás se začne oficiálně prodávat až teď. Půjde o takové překlenutí mezery mezi malým pitbikem KLX110 a ostrými offroady KX250/450X – první jmenovaný je opravdu maličký (kola 14“/12“, čtyřkvalt s automatickou spojkou) a velká KX už zase nejsou pro ty, kdo nemají s terénem moc zkušeností. KLX140R budou stroje pro lidi, kteří buď chtějí získat offrouďácké ostruhy, než přejdou na něco divokého, anebo pro ty, kdo hledají jednoduchou a relativně (proti KX) levnou terénní zábavu pro provoz na polňačkách a občas nějaké té trati.

Jak jsme práskli už v úvodu, KLX140R se budou nabízet ve třech verzích. Hlavní rozdíl mezi nimi spočívá ve velikosti kol plus pár s tím spojených drobnostech. Základem je v ocelovém dvojitém rámu namontovaný vzduchem chlazený dvouventilový jednoválec o objemu 144 cm3, jehož kompresi 9,5:1 nemusíte přemáhat nohou, neboť tuto činnost za vás přebírá elektrický startér. S výkonem 8,3 kW/11 koní a točivým momentem 12 Nm při 6000 otáčkách nepůjde logicky o žádnou blátivou raketu, nicméně myslíme, že s dobře odstupňovanou pětistupňovou převodovkou dokáže tenhle motůrek celý stroj vytáhnout i do příkrých stoupání. Zejména když hmotnost s plnou 5,8litrovou nádrží činí 93, 95 a 99 kg.

A teď ty podvozkové rozdíly. Co je shodné, to jsou přední nenastavitelné klasické vidlice a kotoučové brzdy vpředu i vzadu o průměru 220, resp. 186 mm. Dál už je ale všechno jinak. Základní verze KLX140R má nejmenší kola 17“/14“, zdvihy odpružení 180 mm, zadní centrálu s nastavitelným předpětím pružiny do pěti poloh, rozvor 1260 mm, světlou výšku 235 mm a sedlo ve výšce 780 mm. Čili fakt pro děcka.

Prostředním modelem je KLX140R L pro odrostlejší ratolesti, který se liší koly 19“/16“, o 25 mm delším rozvorem a o 20 mm vyšší světlostí i sedlem. Zdvihy zůstávají, ovšem zadní jednotka má oddělenou nádobku a umožňuje regulovat i odskok.

Nejvyšším stroje z řady je KLX140R F, který nabídne rozměry plnotučného offroadu a bude ideálním nástrojem pro dospěláky, kteří se (ještě) necítí na nějakou ostrou vraždu. Plnohodnotná endurová kola 2,75-21 a 4,10-18 jsou doplněna o trochu vyšší zdvihy 190/200 mm (vzadu opět laditělné předpětí a odskok), rozvor se prodloužil až na 1330 mm, světlost činí hodně pěkných 315 mm a do sedla se škrábete do výšky 860 mm. Kupte si jedno do party, každé „výjezdní zasedání“ u někoho na chatě udělejte závody po zahradě a přilehlých cestách a uvidíte, že z toho celý víkend neslezete. My už vám rovnou můžeme říci i to, kolik peněz si máte připravit: nejlevnější základ stojí 95 tisíc, větší L vychází na 100 a za největší efko zaplatíte 105 tisíc korun. Do Česka by se první KLX110R měly dostat ještě na podzim.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist