gmoto_lambretta2




Takhle by mohla vypadat nová Jawa Bizon. Dočkáme se jí v sériové podobě?

Bizon možná nebyl zrovna nejúspěšnějším motocyklem naší Jawy, ale rozhodně šlo o jeden z designově nejvýraznějších. Nyní se k nám přímo z Týnce dostaly zajímavé vizualizace, jak by mohla vypadat jeho moderní varianta. Jak se vám líbí?

Bizon bylo označení, které dostal nový motocykl Jawa UŘ 623/01, resp. 633/01, představený na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně roku 1969 coby nástupce nepříliš povedené první generace strojů Unifikované řady. Tento model se vyráběl od následujícího roku pouhé tři sezóny, konzervativní veřejnost přijala design, pod nímž byl podepsán arch. Tatoušek, dosti chladně. Ovšem u některých motocyklů to je tak, že jejich tvar zraje až časem, a to přesně byl případ Bizonu s jeho hranatou nádrží, předním světlem s konkávním sklem či řídítky uchycenými na spodních (a jediných) brýlích, podle nichž stroj dostal svou přezdívku.

A Jawa Bizon byl i motocykl, jenž od svých 17 let vlastnil Pavel Ottl, který si jej pořídil za peníze získané na brigádách. Dnes má pan Ottl vlastní firmu nesoucí jeho jméno, specializující se na vývojové práce pro automobilový průmysl, v níž designéři, konstruktéři, výpočtáři a dílenští pracovníci připravují produkty od skici až po funkční prototypy – mezi partnery najdete třeba VW, Audi, Škodu, svá studia má společnost OTTL s.r.o. v Mladé Boleslavi a Wolfsburgu. Sídlo firmy je ovšem nedaleko Benešova, tedy co by kamenem dohodil od Jawy, a stejně tak v sobě pan Ottl stále má zakořeněný velice pozitivní vztah k Bizonu. A má jej i jeho bývalý kamarád ze studií na ČVUT Dan Reichl, který také Bizona vlastnil a oba pánové svoje stroje tenkrát různě upravovali. Nedávno se potkali, zavzpomínali na motocykly a došli k závěru, že by nebylo špatné dokončit své myšlenky za pomoci nynějších páně Ottlových možností. Zejména když loni Bizon oslavil 50 let od začátku prodeje. Jaký však zvolit motor? To rozlouskl prezident Jawa Klubu Petr Zítek, který pro Pavla Ottla pracuje, když jej zkontaktoval s týneckou továrnou. V Jawě zrovna měli na stole dvouválcovou, kapalinou chlazenou čtyřstovku, která se pro projekt Bizon ukázala jako velice vhodná, slovo dalo slovo a mohlo se začít pracovat.

Výsledkem je podle nás hodně zajímavý stroj, tedy alespoň takhle ve vizualizaci. Bližší popis necháme už na Pavlu Ottlovi: „Chtěli jsme s Danem pravověrnou Jawu, jak ji oba cítíme, tj. čistou a uklizenou konstrukci s vtipnými prvky a designem přímo vyvěrajícím z té konstrukce. Duch původního Bizona si přitom říkal o něco originálního. Nechtěli jsme opustit původní představu mohutné motorky, a tak jsme potřebovali dostatečně dimenzované šasi pro silný motor a zároveň lehké pro slabší motor. Z často bláznivých nápadů se nám nakonec vyloupl na pohled nejblbější z nich ‑ idea dvou polovin lastury, mezi které by se vkládaly nádrž, chladič, filtr a elektrické součásti. Čím více jsme o něm přemýšleli, tím více si říkali: Proč ne? Nakonec šasi připomíná spíše voštinu, v principu jde o dvě desky, mezi kterými jsou včelí komůrky. V našem případě jedna „deska“ jsou dva totožné výlisky plechů, uložené v sobě jako kelímek v kelímku, „komůrky“ mezi „deskami“ jsou vytvořené zalamovaným plechem a v nich pak uložené všechny ty základní součásti do pryžových bloků. Celá skladba je rozmontovatelná a všechny díly vyměnitelné, od čehož si slibujeme snadnou a levnou opravu při poškození. Dalšími benefity stavby jsou snížené těžiště, velký úložný prostor, do kterého se vejde i helma, a rozšiřitelnost pro větší motor výměnou středového kusu. Neobvyklá koncepce slibovala velkou tuhost na první pohled, ale byli jsme zvědaví, co přinesou výpočty. Ty potvrdily překvapivě dobré hodnoty, přičemž jak laterální, tak torzní tuhost se pohybovala na horních hranicích hodnot vyskytujících se u sériových motorek a zároveň se nepotvrdily obavy z nedostatku množství chladicího vzduchu proudícího skrz masku k chladiči ukrytému v přední stavbě. Poloha řídítek, plexiskla a předních stupaček je individuálně nastavitelná. Koncept předpokládá přední vidlici USD a zadní vidlici bez pákového efektu, tedy pružicí jednotky jsou ukotveny na konci kyvné vidlice, což sice působí zastarale, ale má to své výhody – minimální podíl na jejím namáhání, její pevnost a tuhost je cele využita pro vedení kola a zároveň pružicí jednotky tlumí kolo přímo, bez oklik a parazitních kmitů propojovacích částí. Negativem je samozřejmě citlivost na stejné naladění obou pružicích jednotek.“

Projekt, jehož hlavní vývojové práce běží pod vedením společnosti OTTL s.r.o., je aktuálně ve fázi makety, prezentována je první etapa vývoje, tedy koncepční studie. Co bude dál, záleží na penězích. Jawa má eminentní zájem nebýt jen obchodní značkou přeprodávající cizí produkty (RVM 500, Jawa 300 CL) a ráda by rozšířila své portfolio vyráběných motocyklů, do nichž řadí řadu 350 OHC. Jestli bude převzata celá platforma od prozatím neznámého čínského výrobce, tedy motocykl s výše uvedeným řadovým, kapalinou chlazeným dvouválcem o objemu 400 cm3, nebo jestli bude použit akorát ten motor a pár komponentů, jako třeba kola a řídicí elektronika, to se momentálně řeší. Až bude vyroben funkční vzorek, provede se na něm kalkulace a uvidí se, zda bude motorka cenově konkurenceschopná. Tady je to jednoduché, čínské výrobě nikdo v Evropě cenově konkurovat nemůže, ani Jawa ne, ovšem s vyšší mírou české výroby jsou zákazníci ochotni akceptovat i vyšší cenu. Nejde to ale samozřejmě šponovat donekonečna, takže zkrátka až bude nějaké finále, spočítá se, na kolik by taková motorka vyšla, a pokud z kalkulačky vypadne cenovka přiměřená, mohl by novodobý Bizon dostat zelenou. Nám by se líbil, co vám?

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 35 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist