Jawa bude nabízet další RVM. Scrambler 500 překvapuje letmáčem vzadu
Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 13.7.2021 | Zobrazeno: 35 239x
Do nabídky týnecké značky přibude další model, jenž Jawa nebude prodávat pod svým jménem, nýbrž jako RVM by Jawa, stejně jako cestovní enduro známé již z loňska. Tentokráte půjde o model Scrambler se zajímavým elegantním designem a letmým uložením zadního kola.
Kapitoly článku
Na začátek jenom připomenutí, jak to s Jawou a značkou RVM je. RVM je argentinská společnost a dlouholetý dovozce Jawy na tamní trh, v níž by týnecká značka měla mít momentálně jistý ekonomický podíl. Jelikož však i na Jižní Ameriku dolehly emisní limity, nesmrtelné dvoudobé týnecké třistpadesátky již v nabídce RVM nefigurují a aktuálně tahle značka nabízí pod svým jménem širokou paletu motocyklů vyrobených v Číně. Mezi ně patří i cestovní enduro s půllitrovým dvouválcem v Argentině nazvané Tekken, v Evropě prodávané třeba španělským Macborem. Tuhle motorku začala loni Jawa ve své dealerské síti nabízet taky, a jelikož se jedná o čistý přeprodej bez jakéhokoli dalšího přičinění Jawy, má oficiálně označení RVM by Jawa, což najdete i na polepech na nádrži. Stejná situace teď nastává s novinkou Scrambler 500, jenomže ta na nádrži moc prostoru nemá, takže tam najdete jenom nápis Jawa. Byť oficiálně je to RVM by Jawa Scrambler 500.
Teda ono je to trochu zamotanější. Scrambler stejně jako Tekken pochází od čínské značky Colove patřící pod Tibet New Everest Industrial Group se sídlem v tibetské Lhase, jde o dva produkty stejného výrobce se stejným dvouválcovým půllitrovým motorem. Do Česka putují jak Tekkeny, tak Scramblery z Číny přímo, bez nějaké zastávky v Argentině, to označení RVM je ve jménu vlastně svým způsobem navíc. A v případě Scrambleru je jeho přítomnost vůbec čistě „politická“, neboť když si otevřete stránky argentinské značky, zjistíte, že ona Scrambler ani nenabízí! Důvod je poměrně prozaický. O materiálové krizi Číny se veřejně hovoří již delší dobu a Colove má problémy s dodávkami motorů od Loncinu, vyrábí jen omezené počty motocyklů a její odběratelé si musejí dobře rozmyslet, jaký model si s daným agregátem objednají. A jelikož se Tekkeny v Jižní Americe prodávají jako teplé housky, dali v RVM přednost právě jim. Prostě sázka na jistotu. Stejně tak to udělal i španělský Macbor. Česká Jawa však vidí ve Scrambleru velký potenciál a je tak jednou z prvních značek na světě, kde si tuhle motorku můžete koupit.
My jsme již měli možnost si novinku prohlédnout naživo a ukrojit na ní prvních pár kilometrů a musíme říct, že je to nečekaně příjemná a hezká motorka. Rozměrově spíš menší, vhodná i pro holky a méně vzrostlé hochy, nicméně svým designem to rozhodně holčičí bajk není. Vypadá dospěle a tak nějak „učesaně“, nikde nevidíte žádnou čínskou čuňárnu. Klidně by na ní mohl být znak nějaké renomované evropské značky, nejen Jawy. Jízdní pozice je vzpřímená, nohama dosáhne na zem snad každý, sedlo působí poměrně pohodlně a široká řídítka dávají stroji vážícímu 194 kg s plnou nádrží velice dobrou ovladatelnost. Tu podporuje i obutí, Scrambler přijíždí na kolech o průměru 18“ vpředu a 17“ vzadu s klasickými scramblerovskými pološpuntovkami Pirelli MT60 RS o rozměru 110/80 a 160/60, přičemž ráfky jsou dokonce vyplétané a bezdušové! A krásné, zejména ten zadní, jenž dává vyniknout faktu, že Scrambler disponuje jednoramennou kyvnou vidlicí. Tu opravdu u čínské motorky nečekáte. Odpružení dodala Kayaba, přední 41mm USD vidlice má psaný zdvih 155 mm, vzadu je centrál s přepákováním a kolo má mít zdvih 165 mm. Brzdovou soustavu s dvojicí předních kotoučů a dvoupístkovými třmeny dodal jako u cendura Nissin a i tady je možnost vypnout si ABS na zadku i na obou kolech, což se provádí čudlíkem u pěkné barevné TFT přístrojovky. Že jsou všechna světla z LED diod, se už tak nějak rozumí samo sebou.
Pohonná jednotka je stejná jako u Tekkenu, tedy řadový dvouválec inspirovaný Hondou CB500, v tomto případě v euro-pětkovém provedení s výkonem 31,5 kW při 8500 otáčkách. To je méně proti cenduru, ale na scrambler to bohatě stačí, dynamika byla naprosto v pořádku a zvuk z dvojice parádních koncovek jakbysmet. A v pořádku vypadá být i cena, která je taktéž stejná s tolikrát jmenovaným Tekkenem, tedy 165 850 Kč. Šedý stroj, který vidíte na většině fotek, byl zkušební kousek, motocykly, které se u prodejců Jawy začnou objevovat na přelomu července a srpna, budou buď v zelené barvě s hnědým sedlem, nebo v červené s černým.
Informace o redaktorovi
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.