Honda CRF450R pro rok 2022 s minimálními úpravami
Text: Jan Rameš | Foto: Honda | Zveřejněno: 3.6.2021 | Zobrazeno: 5 993x
Jelikož jsme před rokem o modelu 2021 psali, že má „všechno jinak“, bylo jasné, že teď se žádné revoluční úpravy konat nebudou. Navíc Tim Gajser získal loni obhájil titul mistra světa MXGP. I tak se Honda na největší céerefo úplně nevykašlala a nadělila mu aspoň drobná vylepšení.
„Všechny části CRF450R pro modelový rok 2021 s výjimkou kol a motoru jsou nové.“ Tohle jsme se mohli dočíst loni při představení CRF450R 2021 a opravdu tam nezůstal kámen na kameni, či tedy spíš plast na hliníku: nový rám i kyvka, jiná geometrie, celá motorka hubenější a lehčí, silnější motor odspodu, hydraulická spojka, jiné ovládání elektroniky… Tady vymýšlet cokoli nového muselo být velice těžké, ale přeci jen vývojáři pár drobností našli. Beze změn zůstala jediná oblast, která naopak vždy platila za tu, kde se novinky dělají nejlépe – vnější vzhled. „Dvaadvacítka“ vypadá úplně stejně jako model 2021, takže i obrázkový doprovod v tomto článku je úplně stejný jako loni. Proč ne, barvy to byly pěkné.
Co je tedy jinak? Další oblíbený cvik, přeladění odpružení, už pozornosti vývojového týmu neušel. Ale nejsou to jen jinak naklikané útlumy, opravdu jsou tam technické úpravy. Tisková zpráva praví, že cílem pro rok 2022 bylo zajistit výrazně lepší „oporu“ zvýšením světlé výšky při tlumení v kompresi jak u předního, tak u zadního kola, a zároveň optimalizovat vyvážení mezi přední a zadní částí stroje. Uf, to zní docela kostrbatě. Zkrátka přední 49mm vidle Showa AF2 má nově ventil nízkorychlostního tlumicího prvku planžety nastaveny tak, aby byla zvýšena tuhost tlumení nejen v kompresi, ale i v odskoku. Množství oleje se snížilo o 8 cm3 na 380 cm3 a k dispozici je nově 13 poloh nastavení odskoku namísto dosavadních 15 a stejných 15 poloh pro kompresi jako dosud. Také zadní tlumič Showa MKE AF2 má jiné planžety, tady pro střední a vysokou rychlost, pro tužší nastavení v kompresi. Nově je k dispozici 11 poloh pro nastavení odskoku (oproti 8 u předcházející verze) a 6 pro nastavení vysoko- a nízkorychlostní komprese (oproti dosavadním 12). Objem oleje vzrostl o 1 cm3 na 422 cm3.
Čtyřventilový motor zůstává mechanicky zcela beze změn, upravovalo se jen mapování řídicí jednotky tak, aby ovládání škrticí klapky bylo ještě lineárnější. A to je celé. Trojici motorových režimů, Launch Control i třístupňovou kontrolu trakce mělo CRF už loni. Nicméně je to ostrá čtyřipade mistra světa, takže když tady neopatrně přidáte plyn, žádná armáda elektronických pomocníčků vás od výletu mimo trať nezachrání. Ani loni, ani u modelu 2022…
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.