ktm_cervenec




Honda CRF450R: Pro rok 2021 všechno jinak

Zatímco ostatní značky nám servírují své motokrosové modely pěkně naráz, Honda si to nakouskovala a nejprve nám ukazuje tu větší z dvojice svých krosek. A hned první věta v tiskové zprávě zní: „Všechny části CRF450R pro modelový rok 2021 s výjimkou kol a motoru jsou nové.“ Není to úplně pravda, i do motoru se sahalo…

Kapitoly článku

V letošním roce oslavila Honda CRF450R plnoletost. Přišla v roce 2002 a získala si spoustu příznivců nejen pro své výkony, ale také pro svou přátelskou náturu, tak odlišnou od kousavých dvoutaktů. Už od začátku měla jednovačkový motor uložený v hliníkovém rámu a šlo o nejlehčí produkční motokrosový čtyřtakt. Druhá generace přišla v roce 2005, přičemž z jejího posledního ročníku 2008 jsme si zapamatovali hlavně tlumič řízení HPSD. Třetí generace, datovaná 2009-2012, dostala vstřikování, čtvrtou generaci 2013-2016 jste poznali podle dvojice výfuků a vzduchové vidlice KYB. V posledním roce se na ní Tim Gajser stal mistrem světa v MXGP. Pátá generace, která přišla na trh v modelovém ročníku 2017, byla uvedena pod sloganem Absolute Holeshot, a do dnešních dnů dostala třeba zpátky pružinovou vidlici, elektrický startér, launch control nebo pro letošek kontrolu trakce. A rok 2019 znamenal druhý titul pro Gajsera – z poznatků z této vítězné sezóny a jeho tovární CRF450RW teď technici HRC připravili „jednadvacítku“.

Antologie CRF450R: Modely 2002, 2005, 2009, 2013 a 2017 

Že je CRF450R 2021 jiná, to vidíte na první pohled. Japonské značky napřesrok v grafice vyznávají jednoduchost a Honda není jiná. Ale to jí neubírá na agresivitě a musíme říct, že se nám tenhle nový design, tak trochu šmrncnutý osmdesátými léty, dost líbí. Červená barva, černé ráfky, trocha bílo-modré a to je vše. A jeden výfuk, to je bezpečné poznávací znamení modelu 2021.

Tou největší technickou změnou je podvozek, kde najdeme nový rám. Poznáte to už na pohled, má užší hlavní nosníky, co ale nevidíte, je úspora hmotnosti 700 g a dalších 320 g sundává přepracovaný podsedlák. Torzní tuhost zůstala zachována, boční tuhost se zmenšila o 20 %, což má být dobré pro rychlejší průjezdy zatáčkami, lepší trakci a vyšší přesnost řízení. Také kyvka je nová (všimnete si), tuhost upravena podle rámu a přepákování Pro-Link má nové poměry.

Přední 49mm USD vidle Showa, odvozená od továrních pro japonský šampionát, je uchycena v nových „měkčích“ brýlích a dostala o 5 mm delší zdvih (nyní 310 mm), nové ventily a tužší úchyty kola, zadní tlumič Showa má větší ventil (rychlejší odezva, lepší pohlcování rázů) a o 200 g lehčí pružinu. Prý z nejlehčí oceli na světě. To jsou věci… Geometrie řízení je o chlup ostřejší (pokud jste úchylové na čísla, tak z letošních parametrů rozvor 1482 mm/úhel řízení 27,4°/závlek 116 mm jsme na kombinaci 1481 mm/27,1°/114 mm), světlá výška se zvětšila o 8 mm na 336 mm a dále Honda udává ještě asi milion detailních změn různých výšek a šířek a úhlů, ale z těch už normálnímu smrtelníkovi jde hlava kolem.

Pro uživatele bude spíš důležité, že je motorka vzadu hubenější o 70 mm (o 50 mm nalevo a o 20 mm napravo kvůli výfuku), má tenčí plasty. Přední kryty chladiče jsou nyní z jednoho namísto dvou kusů, titanová nádrž o objemu 6,3 litru má nový tvar, stejně jako sedlo, které je kratší, lehčí a jeho zadní část je o 10 mm níž. Zmenšil se také počet šroubů, které drží plasty, a když vám ještě řekneme, že jenom na bovdenu plynového lanka se Hondě podařilo ušetřit 100 gramů a že lehčí (a pevnější) je i zadní kolo, obuté do Dunlopky MX33, asi vás už začne zajímat, kolik teda ta nová čtyřipade váží. Celkově se tvůrcům podařilo ořezat dvě kila, nově se v technické tabulce dočteme údaj 105,8 kg. Ovšem pozor, to je bez náplní, a tady se na Hondu musíme trochu zaškaredit, protože to byla právě ona, která v minulé dekádě přestala u svých silničních modelů udávat tuhle nesmyslnou hmotnost, v níž kolikrát chyběl snad i elektrolyt v akumulátoru a olej v tlumičích (motorka, co suchá vážila 170 kg, měla v plné polní dva metráky), a teď s tím straší v motokrosech. Proč? Konkurence u modelů 2021 udává buď provozní hmotnost s plnou nádrží (Kawa 110 kg, Yamaha 112 kg), anebo bez paliva (Husqvarna 101 kg, KTM 100 kg), ale co přesně ta „suchá“ hmotnost u Hondy znamená, těžko říct.

Co se motoru týče, ten mechanicky zůstal velkých změn ušetřen, pracovalo se hlavně na periferiích. Byl výrazně zvětšen airbox (o 1,8 litru na celkových 4,1 l), což stojí za silnějším zátahem v nízkých otáčkách i nárůstem výkonu až o 0,6 kW v oblasti nad 5000. Uvnitř umístěné těleso škrticí 46mm klapky bylo také předěláno a odlehčeno a má v sobě vstřikovač uchycený v úhlu 60 namísto letošních 30 stupňů, díky čemuž dochází ke vstřikování paliva až do zadní části škrticí klapky, ke zvýšení účinnosti sání, ochlazování přiváděné směsi a zejména k citlivějšímu ovládání plynu. Nový je také dekompresní systém: jeho protizávaží se posunulo z pravé strany vačkového hřídele na levou stranu, což údajně zajišťuje stabilnější běh motoru při nízkých otáčkách a jeho vyšší odolnost proti nechtěnému zhasnutí.

Největší změnou je předělání výfukových kanálů z kruhových na oválné a změna výfukového potrubí, které nyní má jeden svod a jednu koncovku – tohle řešení je o 1,24 kg lehčí než stávající se dvěma laufy. Svod je navíc veden o 74 mm blíže k ose stroje (pro lepší ergonomii jezdce) a lisovaná koncovka výfuku je vybavena dvěma rezonátory, které snižují hluk a zároveň zvyšují výkon. Další z opticky nepřehlédnutelných změn modelu 2021 je instalace hydraulického ovládání spojky, jako to má Gajser na svém speciálu, což znamená lehčí chod a konstantní zdvih za všech podmínek. Spojka samotná dostala o lamelu víc (8 namísto 7) a díky přidání dodatečné třecí pružiny se prokluz při maximálním výkonu snížil o 85 %. Co to přesně znamená, nevíme, ale zní to dobře, ne? :-) Výčet změn na motoru dokončíme dalšími úsporami hmotnosti, hořčíkový kryt hlavy válce je z tenčího materiálu, palivové čerpadlo je menší, uchycené méně šrouby a o 120 g lehčí.

Už i v motokrosech musíme věnovat speciální část elektronice. Velká CRF od letoška dostala třístupňovou kontrolu trakce HSTC, která do modelu 2021 přechází beze změn, mění se však její ovládání – tlačítko se přemístilo na levé řídítko k indikátoru launch controlu, kontrolce vstřikování, LED indikátoru a tlačítku pro výběr motorové mapy, které jsou v nabídce tři. Celkově je to na tom levém řídítku už docela pěkná krabička, kde si musíte pamatovat, která barevná dioda co znamená a kolikrát má bliknout. Kdy se asi dočkáme miniaturních LCD displejů?

A ještě jedna informace pro pořádek, vedle motokrosové CRF450R 2021 Honda představila také cross-country model CRF450RX, který se v České republice oficiálně nenabízí. Má větší nádrž, 18“ zadní kolo, stojánek a kryty páček a sdílí úpravy s motokrosovým modelem, přičemž úspora hmotnosti je tady dokonce 2,3 kg.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist