Honda myslela při vývoji nové CRF450R, jak už je jejím dobrým zvykem, hlavně na jezdce. Inženýři ze závodního oddělení HRC nemuseli chodit pro inspiraci daleko: zpětnou vazbu dostávají pravidelně rovnou od továrních jezdců z japonského mistráku, a do diskuse přispěli také nejlepší závodníci, kteří jezdí na Hondách v Evropě a Americe.
Příští rok bude čtyřtaktní čtyřistapadesátku držet pohromadě nový hliníkový rám, a protože Honda opustila ocelové šasi jako první v roce 1997, jedná už o šestou generaci litého rámu. Hlavní slovo dostala tradičně centralizace hmoty, ale nová konstrukce rámu slibuje jezdci také lepší zpětnou vazbu při doskoku. Upravená geometrie má zvýšit trakci obou kol a nově se obejvily také dvě koncovky výfuku.
Tlumení nárazů do předního kola Honda poprvé svěřila vzduchem odpružené vidlici KYB. Kromě úspory hmotnosti o 800 gramů nová vidle přinesla širší možnosti nastavení pro různé typy tratí, a také lepší tlumící vlastnosti. Stlačený vzduch reaguje mnohem rychleji než běžná ocelová pružina, a přední kolo tak zůstává déle v kontaktu s jízdním povrchem. Od toho se odvíjí přesnější průjezd zatáčkou a větší stabilita.
Zadní tlumič stejné značky je proti stávajícímu modelu o něco kratší a navíc uchycený k rámu o něco níž, zatímco na druhé straně jej spojuje s fungl novou hliníkovou kyvkou přepákování Honda Pro-Link. Všechny změny v zadním odpružení měly za hlavní cíl snížit těžiště stroje a zlepšit stabilitu při prudkém brzdění.
Čtyřtaktní jednoválec o objemu 449 ccm Honda obligátně vyladila na lepší průběh výkonu v nízkých a středních otáčkách - konkrétně si k tomu pomohla většími výfukovými ventily a zvýšením komprese - ale zároveň se pokusila také dosáhnout citlivějšího spojení mezi plynovou rukojetí a zadním kolem, aby se potenciál motoru dal lépe využít. Píst v nové CRF450R má déle vydržet díky lepšímu chlazení pomocí olejové trysky se dvěma otvory. Nová lehčí spojka dostala šest pružin, a má jemnější a snazší chod.
S novým rámem přichází také nové tvary plastů. Základní trojúhelníkový tvar při pohledu z boku zůstal zachován, ale opět se hodně věcí podřídilo potřebám závodníků. Kryty chladičů, boční plasty, sedlo i nádrž zeštíhlely, aby jezdec za řídítky získal větší volnost v pohybu při přenášení váhy. Plasty jsou zesíleny v místech, kde kolena svírají motorku, takže snesou těsnější kontakt a dávají lepší zpětnou vazbu. Zadní blatník dostal nové integrované držadlo, za které se dá CRF lépe zvednout na stojan nebo v horším případě ze země. Nádrž, přestože je hubenější, zvýšila svou kapacitu o tři deci na 6,3 litru.
Fandové Hondy
CRF250R se protentokrát musí spokojit s menším rozsahem modernizací. Motor modelu 2013 má díky přeprogramované jednotce vstřikování mocnější zátah v nízkých a středních otáčkách, a dílčí vylepšení se najdou také na odpružení obou kol: zadní tlumič dostal nové vnitřnosti, a má zlepšit hlavně ovladatelnost ve vyšších rychlostech. Přední vidlice se musela přizpůsobit jeho lepším tlumícím schopnostem, a proto je nově vystrojena tužší pružinou a vnitřním pístem s větším průměrem, který také zlepší jízdní vlastnosti menšího CRF při svižnějším tempu jízdy.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)