globalmoto_duben_nolan




Honda CRF250R modelového roku 2022 s novým rámem a jedním výfukem

Motokrosové oddělení Hondy si vzalo do parády menší dvěstěpadesátku a s modelovým rokem 2022 ji nadělilo nový rám, upravené pérování i motor a zároveň ji připravilo o jeden z charakteristických prvků. Tím byla dvojice výfukových koncovek, kterou u dvaadvacítky nahradil jeden výfuk.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Při sledování soubojů na tratích světového šampionátu v motokrosu se občas zatají dech. Je to parádní podívaná na nejlepší střelce ve svém oboru na motokrosových mašinách, které jim šlechtí továrna. Není žádným tajemstvím, že technologie továrních speciálů pomalu přebírají sériové mašiny, které si může koupit víceméně každý. Kdo se alespoň trošku zajímá o motokros, zná neskutečně rychlého a zároveň velmi skromného borce Tima Gajsera, který pro Hondu vybojoval několik světových titulů. Tim sedlá čtyřtaktní čtyřistapadesátku a Honda se ráda pyšní tím, že jeho zpětná vazba ze stupaček továrního speciálu pomáhá při vývoji sériových motorek.

Nová CRF250R modelového roku 2022 dostala téměř na chlup stejný rám, jako má CRF450R poslední generace a tím se podvozky strojů pro kategorie MX1 a MX2 dost zásadně přiblížily. Na novém rámu a kyvce dvěstěpadesátky dokázala továrna ušetřit tři kila váhy. Torzní tuhost rámu zůstala stejná, ovšem boční tuhost šla o 20% dolů, což by se mělo podepsat na lepších jízdních vlastnostech a přesnějším řízení. Jisté změny zaznamenaly horní i spodní brýle přední vidlice Showa o průměru 49 mm, ve které byly použity nové ventily. Přední pérování má o 5 mm větší zdvih, konkrétně 310 mm. Také píst zadního tlumiče Showa dostal větší ventil pro rychlejší odezvu a hladší pohlcování rázů.

Pružina zadního pérování byla vyrobena z lehké oceli a tím se podařilo ušetřit 120 g váhy. U dvěstěpadesátky byla upravena celková geometrie a o 9 mm se zmenšil rozvor kol na hodnotu 1477 mm. Vzrostla také světlá výška na 333 mm. Když už jsme u snižování jednotlivých dílů, tak je dobré uvést, že CRF250R pro rok 2022 snížila celkovou váhu o tři kila a její pohotovostní hmotnost dělá rovných 104 kg. Nové je také sedlo, jehož zadní část šla o 10 mm níže. Nejen díky jedné výfukové koncovce došlo k celkovému zúžení stavby motorky, konkrétně o 5 cm na levé straně a o 2 cm na pravé.

Také tvar titanové nádrže o objemu 6,3 litrů je oproti předchozímu modelu jiný. Standardně montovaná řidítka Renthal Fatbar nabízí jezdci dokonce čtyři individuální pozice směrem dopředu a dozadu.

Ani čtyřtaktní kapalinou chlazený motor, který probouzí elektrický startér, nezůstal pozadu za šasím a továrna na něm pořádně zapracovala. V celém rozsahu by měl být motor se čtveřicí titanových ventilů o 10% výkonnější a měl by poskytnout o 15% větší točivý moment. Hlavní pozornost konstruktéři věnovali stabilitě spalování při nízkých otáčkách a proudění plynů sacími i výfukovými kanály. Nejdůležitější změny spočívají v revidovaném kuželovitém sacím potrubí, které je napojeno na vzduchovou komoru s objemem zvětšeným o 78 % (nově 4,1 litru), novému úhlu vstřikovače (60° oproti dosavadním 30°) a přímému výfukovému kanálu. Kromě účinnosti sání se zlepšilo i chlazení nasávaného vzduchu a změny se dotkly také časování ventilů nebo lepšího mazání hlavy válce.

Mimochodem, vrtání a zdvih jsou stále stejné, tedy 79 mm x 50,9 mm. Továrna zapracovala na spojce, která místo osmi lamel dostala devět a to by mělo přispět ke zlepšení odolnosti i ovladatelnosti. Přepracovaná byla také převodovka, takže první stupeň je delší, druhý o něco kratší, třetí delší a čtvrtý a pátý opět kratší. Snímač polohy řazení umožňuje využití třech specifických map zapalování pro 1. a 2., 3. a 4. a pro 5. rychlostní stupeň. Motokrosové Hondy už nějaký ten pátek nabízejí HRC Launch Control, což je elektronická asistence při startu a továrna dala nové dvěstěpadesátce dokonce tři úrovně. Úroveň 3 je určena pro blátivé podmínky/nováčky a znamená 8 250 ot./min., úroveň 2 znamená 8 500 ot./min. pro suché podmínky a považuje se za standard a úroveň 1 znamená 9 500 ot./min. pro suché podmínky a je doporučena pro zkušené jezdce. Kromě této elektroniky je k dispozici trojice palivových map, přičemž jednička znamená standardní mapu, dvojka hladkou mapu a trojka agresivní. Podle uvedených specifikací to vypadá, že nová dvěstěpadesátka bude opravdu citelně jiná, než předchozí model a máme se na co těšit. Cena CRF250R pro rok 2022 je stanovena na 229.900 korun.

Nejrůznější změny a vylepšení se dotkly také menších čtyřtaktních motokrosových speciálů a například CRF50F pro ty vůbec nejmenší motokrosaře spoléhá ocelový rám a vyztužené kyvné rameno, USD teleskopickou přední vidlici, kola s drátěným výpletem o rozměru 10 x 2,5 pro skvělou manévrovatelnou, kapotáž ve stylu modelu CRF450R, nízko položené sedlo ve výšce 548 mm nebo nové červené barevné ohoz typický pro rok 2022. K dispozici je Zábavný a praktický motor o objemu 49 cm3, 11pístový karburátor pro skvělou odezvu a reakci na plyn, nastavitelný omezovač plynu, automatické napínání vačkového řetězu a hladká 3stupňová převodovka.

Dost podobně na tom je větší CRF110F s dvojitým páteřovým ocelovým rámem a vyztuženým kyvným ramenem, inverzní teleskopickou přední vidlicí, kapotáží ve stylu modelu CRF450R, nízkým sedlem ve výšce 657 mm, novou červenou barevností pro rok 2022. Motoru o objemu 109 cm3 zajišťuje lineární přísun výkonu systém elektronického vstřikování paliva Keihin, máme zde nastavitelný omezovač plynu, čtyř stupňová převodovku a elektrický startér.

Mezi malými motokrosy nechybí ani CRF125F a to znamená motokrosový speciál s Dvojitým páteřovým ocelovým rámem, 31mm inverzní teleskopickou přední vidlicí, kyvkou se systémem Pro-link, větší 17palcové/19palcové (Big Wheel) přední kolo s jedním 220mm brzdovým kotoučem, kapotáž ve stylu modelu CRF450R Nízko položené sedlo ve výšce 739 mm / 785 mm (Big Wheel) a ve finále tak nové červené barevné schéma pro rok 2022.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist