hsq_svartpilen_701




Nové karbonové přilby nejen pro střelce

Karbonové vlákno je atraktivní materiál a na některé jedince působí až magicky. Má také svoje specifické vlastnosti, které v poslední době rádi využívají výrobci přileb. Dokonce to vypadá, že se výrobci dohodli, že všichni představí nějakou tu karbonku. HJC a Caberg do tohoto materiálu oblékli své nejoblíbenější modely, AGV, Suomy a X-Lite ukázali své závodní přilby pro širokou veřejnost, francouzský Shark představil karbonovou GT přilbu a Premier řadu luxusních retro přileb.

Kapitoly článku

AGV

AGV Pista GP RR je novinka, o které se moc nemluví. Jednak prodělala jen drobné změny, hlavně je to ale čistě okruhová přilba, takže pro dost úzké a specifické spektrum zákazníků. Odpovídá tomu třeba nenastavitelná ventilace. Nasávací otvory buď zacpete gumovými záslepkami, nebo je tam nedáte, a přilba větrá. Helma také nemá několik stupňů otevření plexi, na okruhu ho totiž jednou zavřete a jedete. Je ale karbonová, takže se na ní musíme podívat. Hlavním důvodem, proč vznikla nová verze s označením RR, jsou nová homologační pravidla FIM. Od letošní sezóny nemůže jezdec startovat v MS s přilbou, která neprošla oficiálními testy FIM. Drobné úpravy v konstrukci proto směřovaly tímto směrem a jsou okem nepostřehnutelné. Na první pohled je rozpoznatelný nový zadní spoiler zlepšující aerodynamiku přilby, na druhý pak nový interiér s technologií 360° Adaptive. Díky tomu si můžete interiér přizpůsobit tak, aby seděl ideálně na hlavě a jde pomocí něj posouvat pozici hlavy v přilbě.

Mnohem výraznější novinkou je zbrusu nová přilba K6, protože cílí na širší masy. Jde o novou sportovní přilbu, která je v mnohém závodní Pistě podobná. Třeba v zorném úhlu, kdy horizontálně nabízí 190° a vertikálně 85°. Podobný je také systém jeho zavírání Micro-Lock, který dovolí mít plexi pootevřené, ale zároveň ho bezpečně drží na svém místě. Tloušťka plexi je 4,3 milimetrů, což je jen o 7 desetin méně, než u závodního provedení a disponuje drobným upínacím mechanizmem, který maximalizuje plochu skořepiny, a tím zvyšuje pevnost. Také tady se dbalo hodně na aerodynamické vlastnosti a účinnou ventilaci, kterou v přední části karbon-kevlarové skořepiny tvoří pět otvorů, doplněných o dva výduchy na zadní straně. Díky materiálu skořepiny se může přilba pochlubit také nízkou váhou 1220 gramů, ale není to na úkor bezpečnosti. Také díky pěti úrovním hustoty EPS výstelky přilba o 48 % převyšuje potřebné bezpečnostní standardy a její tvar je navržený mimo jiné tak, aby v případě pádu nezlomila klíční kost. Interiér je pak samozřejmě vyjímatelný, dobře saje pot, spodní lem je naopak voděodolný a nechybí ani vytrhávací bezpečnostní lícnice. Naopak chybí vnitřní sluneční clona, to je ale vcelku pochopitelné, když jde o sportovní přilbu s důrazem na bezpečnost a nízkou váhu.

Bell

Američané pro rok 2020 upravili své sportovní a závodní integrálky. Nejvýše postavenou přilbou v hierarchii je Race Star Flex DLX, jejíž skořepina je vyrobena „překvapivě“ z karbonového vlákna. Díky úpravě skořepiny se povedlo ušetřit 10 % hmotnosti, přilba se nabízí v pěti velikostech skořepiny a šesti velikostech EPS výstelky, která používá technologii Flex Energy Mangment. Je rozdělená do tří vrstev, z nichž je každá konstruovaná pro tlumení jiné úrovně nárazu. Další novinkou u Race Staru je použití fotochromatického plexi a trošku záhadou jsou u závodně orientované přilby nové kapsy na reproduktory interkomu. Úpravou si prošlo také polstrování. O něco levnější varianta této přilby se jmenuje Star MIPS DLX. Ta je vyrobena z kombinace aramidu, karbonu a skelného vlákna, výstelka je vybavená systémem MIPS eliminujícím při pádu nebezpečné rotační síly a nově je také vybavena fotochromatickým hledím.

Stejný materiál skořepiny používá také offroadová novinka Moto-9 Youth Mips. Angličtináři už určitě tuší, že jde o přilbu pro mládež. Není ale vůbec v ničem ošizená, jde zkrátka o přizpůsobenou top motokrosovou přilbu výrobce, takže je tu zmiňovaná trikompozitová skořepina, systém Mips, vyjímatelný komfortní interiér nebo celkem 13 ventilačních otvorů.

Caberg

Italský výrobce oblékl do karbonu jednu ze svých dvou letošních novinek. Flyon je otevřená jet přilba pro skútry větších kubatur, která v karbonové variantě váží 1220 nebo 1320 gramů, protože je v nabídce ve dvou velikostech skořepiny. Karbonová verze dokáže na váze přilby uspořit 100 gramů, což je takový standard. Ostatní grafické varianty jsou pak vyrobené z kompozitu. Hlavní charakteristikou obou verzí je velké přední plexi s širokým zorným úhlem a zámkem zabraňujícím nechtěné otevření. Čirý štít je připravený na Pinlock fólii a doplňuje ho také vnitřní sluneční clona. Přilba dál disponuje dvěma nasávacími otvory v přední části a odtahem v zadní části, interiér je kompletně vyjimatelný a pratelný, zapínání zajišťuje mikropřezka a přilba je připravena na použití nového interkomu Just Speak Evo.

Další karbonkou je sportovní integrálka Drift Evo Carbon Pro. Tu samu o sobě představil Caberg pro sezónu 2018, novinkou je právě její karbonová varianta. Podobně jako u Flyonu, i tady je úspora na hmotnosti 100 gramů a zajímavé je, že tato plnohodnotná sportovní přilba váží jen o 60 gramů víc než skútrová jetka. U této přilby se nepočítá jenom se silničním použitím, ale také s okruhovým. Vždyť v této přilbě vyhrál Kyle Smyth evropský pohár Supersportů. Proto je zde snadno vyndavací vnitřní sluneční clona a ke karbonovému provedení automaticky dostanete tmavé vnější plexi.

HJC

Rovnou tři karbonové krasavice jsou v čele modelové řady 2020 jihokorejského výrobce. Slušivé povrchové úpravy se dočkala oblíbená sportovní integrálka RPHA 11, která k leskle celokarbonového vzhledu přidává také matnou grafickou variantu. To samé platí i pro sportovně-cestovní integrálku RPHA 70 a cestovní vyklápěčku RPHA 90 S. Jediný rozdíl je v tom, že grafické provedení u dalších dvou modelů je lesklé a cestovní vyklápěčka s grafikou je dokonce tónovaná do modra. Společné všem přilbám je, že nejde o celokarbonové přilby, ale o kombinaci karbonu s tradičním materiálem skořepiny, který v HJC zazývají PIM Plus.

Premier

Italský výrobce nešetří nejen karbonem, ale také dalšími exkluzivními materiály. Premiere představil novou kolekci Anniversary, kde se vrací ke kořením a slaví svou více než 60letou historii. Jde v podstatě o vymazlené retro přilby Trophy, MX, Vintage a Le Petit. První je retro integrálka, u druhé název prozradí uzavřenou motokrosovou a Vintage s Le Petit jsou klasické otevřené skořápky. Skořepiny všech přileb jsou vyrobené výhradně z karbonového vlákna, ten zbytek je zase nejfajnovější ručně šitá kůže. Uvnitř přileb je EPS výstelka ve dvou velikostech s různou hustotou a to je vlastně všechno. Nic víc, nic míň, jenom precizně provedená řemeslná práce. Trophy má navíc samozřejmě plexi štít, MX má karbonový kšilt a motokrosovou bradu odvětrávanou 12 otvory s měděnými kroužky. Poslední dvě otevřené přilby jsou vlastně identické, Vintage má navíc kožený řemínek pro uchycení brýlí. Karbonový kšilt si musíte dokoupit zvlášť. Vzhledem k použití karbonu nepřekvapí nízká hmotnost, když nejtěžší Trophy na váze ukáže 1190 gramů.

Italové mají i další novinky a také v nich figuruje splétané černé vlákno. Hyper je nový top model sportovních integrálních přileb, Premier dokonce tvrdí, že jde o závodní přilbu, která ale není extrémní. Díky tomu se dá dobře používat i při běžném ježdění. Vzhledem ke sportovnímu zaměření tady nenajdete vnitřní sluneční clonu, hřát u srdce vás ale může ušetřená váha. V karbonové variantě váží větší skořepina 1290 gramů, menší ještě o 70 gramů méně. Ventilaci zajišťují dva otvory, jeden na bradě a jeden velký na vrchu přilby, doplňují je také skryté výduchy v zadní části u aerodynamického deflektoru. Aerodynamika je samozřejmě velké téma i u Premieru, takže i tato přilba prošla testováním a modelováním v aerodynamickém tunelu. Otvor pro plexi je oproti předchozím přilbám značky zvětšený o 11 %, přilba se standardně dodává s pinlockem. Aerodynamický tunel má vliv také na tichost přilby, čemuž pomáhá i komfortní interiér s prostorem pro brýle. Navíc je přilba vybavena systémem Advance Padding, kterým si můžete interiér ještě přizpůsobit. Vše je samozřejmě vyjímatelné, pratelné a antibakteriální. Pod polstrováním je schovaná EPS výstelka s různou hustotou a kdo nebude chtít karbonové provedení, může si pořídit skořepinu z kombinace aramidových vláken a epoxidu. V tom případě bude přilba o 40 gramů těžší.

Kdo preferuje přilbu s vnitřní sluneční clonou a místo sportu radši cestuje, může vybírat také. Pro tyto jedince Premier představil přilbu Devil, která má mnoho shodného s nejvyšší integrálkou Hyper. Protože se ale tady počítá spíš s delšími cestami, pracovalo se na ještě větší tichosti. Proto má přilba jednodušší tvar. Jinak má ale stejně řešené plexi, větrání i interiér, navíc je tu také zmiňovaná sluneční clona. Devil se nabízí ve dvou karbonových variantách s hmotnostmi 1340 respektive 1380 gramů nebo v trikompozitovém provedení s grafikami, v tom případě váží 1430 a 1490 gramů.

Scorpion

Exo-R1 Air je loňská závodní novinka, kterou jste letos mohli sledovat mimo jiné na hlavách Fabia Quartarara nebo Alvara Bautisty. Pro sezónu 2020 výrobce svou nabídku obohatil o její karbonovou variantu, a to buď v matném, nebo v lesklém provedení. Bohužel ale nejsou k dispozici údaje o hmotnosti, takže si musíme vystačit jenom s tvrzením, že je přilba lehčí než její standardní provedení. Víc jak 100gramový rozdíl to ale nebude. Skořepina je každopádně aerodynamicky optimalizovaná pro maximální účinnost ventilace a stabilitu, uvnitř najdete EPS výstelku s několika hustotami a s kanály pro ventilaci, kterou kryje interiér s tradičním systémem dofukování lícnic vzduchem. Nechybí ani další vychytávky nezbytné u závodní přilby, přitom se počítá i s jejím civilním použitím, protože má v interiéru přípravu pro interkom a vnitřek je tvarovaný pro použití s brýlemi.

Druhá karbonová novinka je z úplně opačného konce spektra. Jde o otevřenou cafe racer přilbu Belfast Carbon. V nabídce bude také v matném a lesklém provedení a zejména v tom matném vynikne fajnový interiér, který je zde vyveden ve světle hnědé kůži. Oproti standardnímu Belfastu má výrazné prošívání, jinak je to ta stejná přilba s vysouvací sluneční clonou, páskem na uchycení brýlí, vyjímatelným interiérem nebo zapínáním na mikropřezku.

Shark

S karbonem umí i ve Francii, to jsme se ostatně přesvědčili už u novinek Roofu. Žraloci do Milána přivezli novou přilbu Spartan GT, mimo jiné dostupnou i v karbonové verzi. Ta je tvořená kombinací karbonu a skelných vláken ve dvou velikostech skořepiny. Jak už její název napovídá, je konstruována pro použití na rychlých lehkých cesťácích nebo naháčích a tomu odpovídá také výbava. Nová přilba by měla být pohodlnější a bezpečnější než předchůdci. Napomáhá tomu jednak použitý materiál, ale také třeba stejné plexi jako používá závodní Race-R Pro GP s centrálním zamykacím mechanismem. Pohodlí napomáhají zase nové bočnice s povrchem připomínajícím žraločí kůži. Ty by totiž měly eliminovat turbulence a následný hluk v prostoru kolem uší. Nově řešená je také ventilace s dvojící bradových otvorů a velkým nasávacím otvorem ve vrchní části přilby s centrálním ovládáním. Uzavíratelná je také dvojice zadních otvorů využívajících pro odtah teplého vzduchu venturiho efekt. U této kategorie je samozřejmé použití vnitřní sluneční clony a nový je také bezpečnostní systém vytrhávání bočnic. Interiér je antibakteriální, prodyšný, vyndavací a pratelný, také je připravený pro použití s brýlemi a zapínání přilby je řešeno pomocí D kroužků. Kromě karbonové verze bude k dispozici také varianta čistě ze skelných vláken se stejnou specifikací.

Schuberth

Model C4 Pro Carbon vlastně není žádná novinka, přesto to byla jednou ze dvou představených přileb na letošním veletrhu Eicma. Jak to? Inženýři se totiž nespokojili s tím, že karbonová C4 bude jediná, která nebude mít vestavěný komunikátor. Poprali se s tím, že karbon blokuje rádiové vlnění, a prostě ho tam dali. Od teď i k vrcholnému modelu C4 Pro Carbon stačí dokoupit modul SC1, a můžete komunikovat až na vzdálenost 350 metrů, protože má, stejně jako ostatní zástupci řady C4 Pro, integrovanou anténu, mikrofon a reproduktory.

Suomy

Konečně, dalo by se zvolat. Po letech vývoje se definitivně do prodeje dostává nová silniční závodní přilba SR-GP, k dispozici také v karbonové variantě. Na hlavách závodníků už jsme ji mohli vídat nějaký ten pátek, loni na Eicmě jsme viděli finální prototyp a během letošního roku se dokonce i v naší republice dostalo několik kousků do prodeje. Letošní milánská výstava ale konečně hlásá definitivní příchod této očekávané přilby na trh, kterou už máme mimochodem také možnost testovat. Jen to počasí k tomu není úplně ideální. Nízká váha, bezpečnost, aerodynamika, odvětrávání, výhled. To jsou atributy, které by dnešní špičková přilba měla mít a ne jinak je na tom SR-GP. Když to vezmeme popořádku, tak v karbonovém provedení váží přilba 1250 gramů. I v tomhle případě není ale přilba celokarbonová, pořád jde o mix karbonu, kevlaru a dalších vláken. Stejné složení má i zbývající provedení, jen v jiném poměru. Výsledkem je 1350 gramů. Použité materiály se odrážejí samozřejmě také na pevnosti a bezpečnosti přilby, k tomu pomáhá i výrazné profilování skořepiny přilby. Protože jste tuto přilbu letos mohli vidět na hlavách jezdců, je jasné, že i ona prošla náročnými zkouškami FIM. Všímavější jedinci možná namítnou, že hlavní hvězda značky Andrea Dovizioso v ní nejezdil. Odpověď je jednoduchá – homologovaná je zatím velikost M a XS, ale Andrea potřebuje velikost L, takže je to jen otázka času. O promyšlenosti aerodynamiky hovoří fakt, že se Suomy chlubí nejnižším koeficientem Cx v přímém směru (0,39) a nejen to. Oni tuto helmu aerodynamicky optimalizovali i pro jízdu v zatáčkách a v náklonu, v tom případě má odpor Cx jen o chlup menší (0,40). Odvětrávání s aerodynamikou úzce souvisí, protože tady inženýři k odtahu horkého vzduchu z přilby využili také tzv. venturiho efekt. Celkem má přilba pět nasávacích otvorů a tři výduchy, samozřejmě k tomu také kanály, kterými vzduch proudí kolem hlavy. U karbonové přilby to je ještě vylepšené o interiér ze speciální vysoce prodyšné textilie. I standardní polstrování má vytrhávací lícnice a hodně velké téma je poslední dobou zorné pole. Tady patří SR-GP rozhodně ke špičce, když nabízí horizontálně 210° a vertikálně 92° výhled. Protože jde hlavně o sportovní a závodní přilbu, nechybí ani příprava na přívod vody z camelbagu, nebo pevně zamykací plexi optické třídy 1.

X-Lite

Zástupce skupiny Nolan představil přilbu X-803 RS Ultra Carbon. Jak už název napovídá, jde o závodní verzi přilby X-803 představené na podzim roku 2017, takže tu máme všechny její klíčové prvky. Skořepina nabízená ve třech velikostech má vysoký podíl karbonového vlákna a nabízí propracované větrání a aerodynamiku. To je vlastně jedna z hlavních úprav verze RS, která přichází s rozměrným zadním deflektorem tak, jak jste letos mohli pozorovat u továrních jezdců v čele s Danilem Petruccim a Alexem Rinsem. Díky deflektoru se zlepšilo obtékání přilby a jezdce zalehnutého na motorce, čímž se povedlo zvýšit stabilitu přilby ve vysokých rychlostech a snížit celkový odpor vzduchu. Výhodou této přilby je, že v případě civilního použití můžete tento aerodynamický prvek sundat a nahradit ho menšími spoilery známými z klasické X-803. Ty jsou stadardně v balení. Druhá vychytávka, kterou u standardní verze přilby nenajdete, je nastavitelný interiér. Ten je i tady vyrobený s příměsí aktivního uhlí, které umí absorbovat pachy a dobře regulovat teplotu. Také má vytrhávací bezpečnostní lícnice, které jsou vyrobené z jednoho kusu kvůli dosažení optimálního tlaku na hlavě. Celý vnitřek si ale u verze RS můžete nastavit tak, aby vám přilba dokonale seděla. Díky tomu by měla přilba sednout širšímu spektru jezdců s rozdílnými tvary hlavy. S novou přilbou automaticky dostanete také tmavé plexi a druhý větší nosní deflektor pro použití v dešti nebo chladných podmínkách.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist