globalmoto_duben_nolan




Bambusová přilba a karbonová integrálka s váhou 1090 gramů, to jsou novinky Roof

Ve francouzském Roofu mají velkou představivost spojenou s touhou po inovacích. Výsledkem je jejich vlastní pohled na to, jak by měla vypadat ideální přilba. Dokázali to v minulosti už několikrát a pokračují s tím i dál, třeba když představili další generaci přilby z bambusu. Vedle ní pak vypadá nová vychytaná karbonová sportovní přilba s hmotností 1090 gramů celkem nudně, to samé můžeme říct o karbonové jetce.
 

Kapitoly článku

1090 gramů, to je hodnota, jakou na váze ukáže nová integrální přilba tohoto legendárního francouzského výrobce. Model RO200 Carbon, jak se jmenuje, nás zaujal už loni jako koncept, tentokrát přivezl na veletrh Eicma francouzský výrobce finální produkt v několika nových designech. Nutno dodat, že lehounce přes kilo váží přilba jenom v rozmezí velikostí 54 (XS) a 58 (M), zbylé velikosti mají větší skořepinu a váží 1150 gramů. Pořád jde ale o přilbu lehkou jak peříčko. Může za to hlavně to, že tady figuruje karbon jako hlavní materiál aerodynamicky tvarované skořepiny. Při vývoji této přilby si ale ve Francii evidentně dali záležet celkově, protože nabízí i další vychytávky. EPS výstelka je patentovaná s pěti různými hustotami, interiér je kompletně vyjímatelný a nastavitelný, plexi nabídne široký zorný úhel. Horizontálně to je 270°, vertikálně rovných sto. Zajímavě je také řešené větrání. Ve vrchní části jsou čtyři vstupní otvory, v zadní dva výstupní a celé odvětrávání funguje na principu venturiho efektu. Bradový ventilační otvor pak nejen, že je samozřejmě uzavíratelný, můžete si u něj navíc vybrat, jestli proudící vzduch bude směřovat na tvář nebo plexi. V případě, že by ani proudící vzduch přilbu neodmlžil, nastupuje do akce standardně dodávaný Pinlock 120. Ostatní prvky přilby už jsou standardní, jako vytrhávací lícnice, zapínání na D kroužky nebo příprava pro brýle či interkom.

Stejný materiál jako na RO200 Carbon můžete vidět také na nové jet přilbě Voyager. Pohled na její hmotnost 1300 gramů ale odhalí, že je zde při výrobě skořepiny zapojeno také skelné vlákno. Tahle přilba každopádně zaujme svým vzhledem šmrncnutým troškou retra a nejdeme tu třeba ventilaci využívající stejný princip jako u špičkové integrálky, vyjímatelný interiér nebo zapínání mikropřezkou. Výrobce také tvrdí, že svou přilbu vybavil chytrou pevnou sluneční clonou, co si ale pod tím máme představit nepíše a ani nám nebyl schopen to ukázat. Asi si to schovává na finální představení prodejní verze.

Mnohem zajímavější novinka ze stejného segmentu je ale přilba Bamboo. I když ona to vlastně taková novinka není, Roof už s bambusovou přilbou experimentoval v minulosti. Jenže motocyklový národ je národ konzervativní, co těžko přijímá novinky, takže jak to asi mohlo s tou přilbou v roce 2007 dopadnout, třebaže nakrásně splňovala veškeré potřebné bezpečnostní normy? Teď se, zdá se, blýská pro Roof na lepší časy. Ekologie je velké téma a environmentálně zapálených jedinců je čím dál tím víc. Někteří tomu dokonce propadli natolik, že jsou schopni planetu zachraňovat jízdou na elektrickém skútru, o jehož ekologičnosti víme všichni své. Někdo zkrátka dá na tu ekologii víc, někdo méně, každopádně v Roofu jsou si vědomi, že se tu něco děje a rozhodli se nabídnout udržitelnou přilbu. Jestli na všechno tohle kašlete, tak si alespoň přečtěte, proč bambus není vlastně tak špatný materiál pro výrobu přilby. Podívejte se, z čeho se na dálném východě staví lešení, domy, loďky a našli bychom toho mnohem víc. V poslední době se také experimentuje třeba s cyklistickými rámy vyrobenými z bambusu, a ty také fungují, stejně jako bambusové elektrické longboardy. On je totiž pevný, ohebný a navíc jeho pěstování skoro nic nestojí. Bez jakýchkoli chemických podpůrných látek je schopný růst až 1 metr za den, navíc je oproti stromům schopný lépe absorbovat oxid uhličitý a vyrobí až o 35 % víc kyslíku než běžné stromy.

No, to už jsme ale zase utekli, takže zpátky k Roofu. Skořepinu přilby tvoří spletená bambusová vlákna, bohužel výrobce neuvádí, jakým materiálem je spojil k sobě a čím celou skořepinu zalil, budeme ale dělat, že je to určitě také něco eklogického. O čem se už ale mluví, to je interiér. Polstrování je vyrobené z přírodního latexu a je zabalené do materiálu kombinujícího přírodní bambusová vlákna a organickou bavlny. Interiér je samozřejmě vyjímatelný a pratelný. EPS výstelku se jim ale nepovedlo vyrobit ekologickou, je ale aspoň bezpečná, protože sílu nárazu rozptýlí díky svým dvěma hustotám. Přilba by měla být k dispozici na jaře 2020 ve dvou provedeních. Bez štítu a s velkým plexi. V druhém případě je mechanizmus plexi tvořený železem, dřevem a překrytý opět bambusem a jako třešničku na tomhle zeleném dortu dostanete přilbu v tašce z kokosového vlákna a v recyklovatelné papírové krabici. A proč ne, pokud bude přilba plnit veškeré bezpečnostní požadavky.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 24 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Bogodar přispěl 6 Kč
Bud přispěl 6 Kč
MrZman přispěl 6 Kč
Zdenek54 přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist