yamaha_demo_tour




Harley-Davidson má nové touringy, CVO Pan America a ďábelský CVO Road Glide ST

Čtyři nové modely 2024 zahrnují očekávaný přechod na nový design a konstrukci hlavních zástupců řady Touring, tedy modelů Street Glide a Road Glide. Vedle nich ale Harley-Davidson představil dvě lahůdky. První je motocykl CVO Pan America, který se stal prvním adventure modelem v továrním programu ručně stavěných customů CVO. Hlavní trhák je nadupaný model CVO Road Glide ST s motorem 121 palců, výkonem 127 koní a řadou prvků odvozených od závodních speciálů.
 

V posledních letech už jsme si zvykli, že americká značka představuje hlavní novinky dvakrát ročně, před prázdninami a na začátku troku. A loňské uvedení modelů CVO Road Glide a CVO Street Glide s odvážným novým designem využívajícím LED prvky osvětlení bylo jasnou zprávou, že na tento design a upravenou konstrukci časem předou i standardní glajdy. Velkou otázkou ale bylo, jestli také dostanou motor s novou konstrukcí variabilního časování ventilů VVT? A jaký zdvihový objem nakonec konstruktéři zvolí, když předchozí generace jezdila s motory 114 a 107 kubíků? Asi to nebude těch 121 kubických palců, vyhrazených pro řadu CVO!

Harley-Davidson Street Glide a Road Glide 2024

Oba nové touringy nakonec vyjíždějí do sezóny s novým motorem Milwaukee-Eight 117, se kterým vloni jezdily například sportovně pojaté modely Road Glide a Street Glide ST. Nový motor Milwaukee-Eight 117 V-Twin o zdvihovém objemu 1923 cm3 pro letošek dostal inovovaný systém chlazení hlav válců, který slibuje lepší tepelný komfort jezdce, a vylepšené sání a výfukový systém. Agregát nemá systém variabilního časování ventilů, ale do budoucnosti se s ním asi počítá, protože na motoru je stejný kryt vačky časování jako u motorů CVO. Jen nepatrně se zvýšil kompresní poměr z 10,2:1 na 10,3:1, k dalšímu navýšení už by bylo nutné nasadit výše zmíněné variabilní časování ventilů VVT, které u letošních CVO touringů s motorem 121 palců umožňuje vyhnat kompresní poměr až na 11,4:1. I letošní inovace standardních modelů ale zvýšily výkon o 2 koně na celkových 107 koní (80 kW) při 5020 ot/min a točivý moment až na 175 Nm.

Obě novinky dostaly stejnou inovovanou výbavu jako v létě uvedené CVO verze, to znamená silnější přední brzdy (s průměrem kotoučů 320 mm oproti předchozím 300 mm) a čtyřpístkové třmeny. Na zadním kole je jeden 300mm kotouč a čtyřpístkový třmen, nové je i odpružení 49 mm s dvojitým průtokovým ventilem vepředu a zadní odpružení se zdvihem 76 mm, podstatné prodloužení proti předchozím ročníkům, jak jsme si stěžoval třeba v tomto redakčním testu. Na lepším tlumení nerovností i celkové ovladatelnosti by se také měla pozitivně podepsat snížená hmotnost, Street Glide teď váží 368 kg v provozním stavu a ještě o něco mohutnější Road Glide rovných 380 provozních kg, tedy ještě o pár kilo méně než loňské štíhlejší ST modely starší verze a je o 8,7 kilo lehčí než předchozí model 2022.

I do světa H-d už nastoupila elektronika a volitelné jízdní režimy. V nabídce je Road, Sport, Rain a také režim Custom, ve kterém si uživatel může nastavit vlastní charakteristiky reakce vstřikování a zásahu asistenčních systémů. Nové modely jsou vybavené náklonovým systémem ABS a náklonovou kontrolou trakce. Vše se nastavuje pomocí 12,3palcového barevného dotykového displeje TFT se systémem Skyline OS, který nahrazuje předchozí analogové přístroje a většinu přepínačů. Systém se dokáže prostřednictvím Wi-Fi propojit se zařízeními Apple a Android, aby bylo možné sledovat aktuální počasí, navigaci a dopravní informace.

Dotyková obrazovka funguje i v rukavicích, ale hlavní ovládání probíhá pomocí ovladače na řídítkách a některé dotykové funkce jsou za jízdy motocyklu deaktivovány. Systém také podporuje headset a rozpoznávání hlasu pro obecné příkazy. Součástí obou modelů je také nový audiosystém a zesilovač s výkonem 200 W, který napájí dvojici reproduktorů v kapotáži, volitelně si můžete samozřejmě objednat i vyšší systémy s reproduktory i v bočních kufrech.

Po stránce designu si oba modely zachovávají svůj charakteristický základní tvar, ale jsou hodně modernizované pomocí LED osvětlení. Dva LED pruhy po obou stranách světlometu Street Glide slouží jako poziční světla a slouží i jako směrovky. Kapotáž Sharknose modelu Road Glide se pořád chlubí „žraločím“ designem, ale charakteristický dvojitý světlomet byl nově nahrazený jedním širokým světlem, které se jako dvojité jen tváří. Boční prvky pak slouží jako směrovky. Obě kapotáže mají optimalizované plexištíty a H-D slibuje výrazné zlepšení aerodynamiky a menší turbulence až o 60 %. Nevím jak vám, ale mně se ten nový tvar Batwing kapotáže u Street Glide moooc zamlouvá. Na první pohled je tu spojitost s tím předchozí charakteristickým tvarem, ale současně z toho vyzařuje hodně moderní pojetí. Oba modely si také můžete objednat s kompletně černým motorem a výfukem, nebo naopak zvolit chromované provedení.

Hodně změněný je i tvar palivové nádrže o objemu 22,7 l s novým bočním zkosením a boční kryty a brašny. Nové je i sedlo s vylepšeným tvarováním, majitelé předchozích verzí road/streetky si všimnou i nových řídítek s širším a plošším tvarem, které je možné nastavit do různých poloh. A na závěr ještě informace o cenách, H-D uvádí doporučenou cenu u obou modelů modelů Street Glide a Road Glide shodně ve výši od 26 100 eur bez DPH, při dnešním kurzu tedy přibližně 775 tisíc korun včetně daně. A ještě zpráva pro zájemce o touringy pro dvoučlennou posádku, tedy s mohutným zadním kufrem - ti si musí ještě chvíli počkat. Modely Road Glide Limited a Ultra Limited jsou pro začátek roku 2024 ještě v prodeji s předchozím designem a motorem 114 a z nabídky také zmizely loňské verze ST a Special.

Harley-Davidson CVO Road Glide ST

Kdo si vloni objednal nový CVO Road Glide (viz náš redakční test) s příjemným pocitem, že má prostě nejvíc, možná se teď bude drbat na hlavě, protože značka svou luxusní řadu CVO rozšířila ještě o „performance bagger" CVO Road Glide ST. Inspirací je závodní speciál z amerického seriálu King of the Baggers. Tato verze ST (Sport Touring, předchozí touringové modely ST už nejsou v nabídce) se od CVO Road Glide liší upraveným posazem s jednomístným sedlem a šestipalcovým představcem řídítek a hromadou karbonových dílů, které snížily provozní váhu proti klasickému CVO z loňského června o celých 17 kg! Možná se to nezdá jako až tak významná hodnota, ale jak rád říkám, každé kilo nad dvě stě se počítá dvakrát, každé kilo nad tři sta třikrát.

Navenek ST poznáte podle barev a grafiky Screamin' Eagle na bocích kapotáže a palivové nádrži, to hlavní se ale skrývá uvnitř. Zatímco v nových CVO je motor Milwaukee-Eight VVT 121 se zdvihovým objemem 1977 cm3 naladěný na výkon 115 koní při 4 500 ot/min a 188,5 Nm při 3 000 ot/m, v tomto speciálním provedení má Milwaukee-Eight 121 High Output V-Twin výkon 127 koní (94 kW) a točivý moment 193 Nm. To je nejvyšší výkon a točivý moment, jaký kdy dostal továrně instalovaný motor v sériovém motocyklu Harley-Davidson. Zajímavá je i skutečnost, že všechny motory standardních 117 i CVO 121 verzí mají shodné vrtání 103,5 mm, ale stodvacetjedničky mají prodloužený zdvih ze 114,3 mm na 117,5 mm. Navíc pro zvýšení zátahu při akceleraci na každý převodový stupeň byl zvolen kratší převodový poměr. Silnější je u tohoto modelu i audiosystém, který je vybavený zesilovačem o výkonu 500 wattů a systémem Harley-Davidson Audio s 6,5palcovými reproduktory Rockford Fosgate Stage II v kapotáži.

Vyššímu výkonu a agresivnějšímu stylu jízdy odpovídají i naddimenzované komponenty, tedy plně nastavitelné přední a zadní odpružení zahrnuje zadní tlumiče SHOWA s externími nádržkami a obrácenou 47mm vidlici SHOWA 1x1 a brzdový systém Brembo. Zajímavé je, že i přes tak obrovský krouťák, ještě umocněný kratšími převody, jezdí CVO Road Glide ST na stejné kombinaci kol a obutí jako nové standardní modely Road Glide a Street Glide, tedy 130/60 na 19palcovém kole vepředu a 180/55 na 18palcovém kole vzadu. Vedle jízdních režimů Road, Sport a Rain má CVO ST ještě Track, Track Plus a několik nastavitelných režimů Custom. Doporučená cena modelu CVO Road Glide ST je od 39 320 eur bez DPH, v dnešním přepočtu tedy přibližně 1 117 tisíc korun. Tuhle lahůdku si každopádně přijďte prohlédnout na výstavu Motosalon na začátku března, na silnících jich totiž asi moc nepotkáte.

Harley-Davidson CVO Pan America 2024

Když před 25 lety vznikl program ručně stavěných továrních customů CVO, asi by nikdo neřekl, že se do něj jednou dostane cestovní maxienduro! Ale doba se hodně posunula. První adventure motocykl v programu CVO konstrukčně prakticky beze změny vychází z modelu Pan America 1250 Special, který před pár lety zajímavým způsobem rozšířil nabídku a přiostřil konkurenci v oblasti velkých adventur. I tato verze tedy využívá dvouválec Revolution Max 1250 s výkonem přes 150 koní, semiaktivní předního a zadního odpružení, dotykový displeje, volitelné jízdní režimy a technologii adaptivních světlometů Daymaker. Nechybí adaptivní odpružení s nastavením výšky Adaptive Ride Height, které H-D překvapivě představil jako úplně první na světě.

Model CVO se liší hlavně dokonalými barvami v odstínu Legendary Orange a maximální výbavou. Je tu trojice odolných hliníkových kufrů, rychlořazení Screamin' Eagle, bezdušová vyplétaná kola, přídavného přední LED osvětlení a hliníkový ochranný kryt motoru. Doporučená cena modelu CVO Pan America je od 22 960 eur bez DPH, tedy přibližně 680 tisíc korun s daní.

Všechny výše uvedené modely pro rok 2024 dorazí k autorizovaným dealerům Harley-Davidson během prvního kvartálu letošního roku. A já se už teď těším na první svezení na touringových modelech na novinářské prezentaci v únoru na jihu Francie, ze kterého zveřejníme první dojmy.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist