yamaha_mt09




Výstava Eicma a zavazadla na motorku: v kurzu je hliník nebo kůže

Nemusíte se zrovna balit na cestu kolem světa, abyste čas od času neřešili otázku: Kam s tím? Svačinu do práce, plavky a ručník na koupák, věci na víkend, atd. Batoh na zádech někdy stačí, ale kufr nebo brašna přímo na motorce je přeci jenom pohodlnější, a víc toho uveze. Vývoj motocyklových zavazadel je zas o rok dál, a tak jsme se podívali na letošní novinky tří velkých značek: Givi, Kappa a SW-Motech.

Kapitoly článku

Givi

Italská značka představila v průběhu letošního roku novou sadu hliníkových bočních kufrů Dolomiti, určenou nejen pro cestovní endura. Řadu teď doplnily dva topcasy ve stejném designu - velký 46litrový kufr a menší třicítka, kterou lze použít také jako boční kufr. K oběma novým modelům je zároveň k dispozici i široká škála příslušenství, jako například hliníková láhev na vodu.

Kufry Trekker Dolomiti DLM46A a DLM30A jsou kompatibilní s upínacím systémem Monokey, přičemž třicítku lze uchytit také k bočním držákům PL a PLR. Na víku jsou zvenku čtyři plastová očka pro přikurtování dalšího nákladu nebo nadstavbové brašny, uvnitř pak háčky na síťku, pod kterou se vejde mapa, doklady a jiné často používané drobnosti. Nosnost obou kufrů je deset kilo, přičemž do většího 46litrového naskládáte dvě jetky nebo jednu integrální přilbu, menší by měl pobrat tašku s patnáctipalcovým notebookem. Samozřejmostí je bezpečnostní zámek s krytkou proti vodě a prachu.

Kappa

Nová řada textilních brašen značky Kappa je určená především na stylové café-racery, ale svojí kapacitou vyhoví i náročnějším cestovatelům. Tankvak, boční brašny a horní válec se dají využít jak samostatně při běžném denním transportu, tak v kompletu na delších výletech.

Nová zavazadla mají univerzální tvar a konstrukci pro všechny klasické motocykly, ale lze je samozřejmě použít i na moderních motorkách.

V případě desetilitrového tankvaku je ovšem podmínkou plechová nádrž. Brašna má totiž klasický způsob uchycení pomocí čtyř magnetů, takže nebude držet na plastu ani na hliníku. Horní kapsu se slídovým oknem na tablet či mobil lze snadno odepnout, stejně jako popruh pro přenášení tankvaku. Použitý materiál a utěsněné švy zaručují dobrou odolnost proti vodě.

Na sbalení větších nákladů poslouží pár elegantních bočních brašen s objemem 2 x 23 litrů. Aby tašky držely tvar, jsou zevnitř vyztuženy plastem a montují se pomocí dvou háčků na postranní rámy, specifické pro konkrétní model motorky. Demontáž je tedy rychlá a jednoduchá, stejně jako přenášení díky popruhu přes rameno. Dalších dvacet litrů zavazadlového prostoru nabídne zadní brašna na sedlo spolujezdce nebo nosič. Ta se připne pomocí elastických popruhů, a její velikost lze částečně přizpůsobit obsahu.

Další novinkou italské značky pro příští rok je černé provedení známých hliníkových kufrů KVENTURE. Stejně jako u základní řady je v nabídce pár bočních kufrů o objemu 37 litrů a dva topcasy - 58 a 42 litrů.

Tankvak RA308, populární hlavně mezi majiteli sportovních motorek, dostal svého nástupce s označením RA308R. Ten se vyznačuje systémem uchycení Tanklock, vhodným i pro plastové nádrže. Tankvak se upíná mechanicky ke kotvě, přišroubované k rámu víčka nádrže, a jeho je nasazení či sejmutí otázkou pár vteřin. Jako pojistku lze tankvak navíc přichytit bezpečnostním páskem k řídítkům nebo vidlici. Tankvak má variabilní objem 14-18 litrů, odnímatelný držák telefonu, pláštěnku s průhledným oknem a popruh pro nošení přes rameno.

SW-Motech

Zatímco cestovní motorce sluší skoro každé kufry, ke customu je třeba přistupovat s větším smyslem pro vkus. Právě proto přišla německá značka SW-Motech s řadou zavazadel Legend Gear, která momentálně nabízí specifické držáky svých brašen k motorkám všech významných výrobců, a nově také ke 30 modelům Harley-Davidson. Kolekci zavazadel ze syntetické kůže a voskovaného plátna tvoří tankvak, sedlová taška, boční brašny a horní taška na nosič.

Pro příští rok k nim přibyla univerzální taška Messenger, vhodná nejen k připnutí na zadní sedlo, ale i k nošení přes rameno nebo připnutí kolem pasu. Délku polstrovaného popruhu lze proto rychle nastavit jednou rukou. Uvnitř má brašna několik oddělených kapes včetně jedné speciálně upravené na notebook o velkosti až 15" a další na smartphone či tablet.

Menší novinka, rovněž velmi elegantního a civilního vzhledu, se jmenuje Tool Bag, a pohodlně do ní uložíte všechny drobnosti od peněženky po mobil. Systém uchycení nabízí několik možností kam tašku za jízdy umístit, a nechybí ani rychlostahovací popruh přes rameno či kolem pasu.

Někdy jsou i tři hliníkové kufry málo, a právě pro tyto případy slouží nadstavbová taška Expansion, určená na horní víko bočního kufru. Je konstruovaná jako univerzál, takže ji lze použít nejen na produkty SW-Motech Trax, ale i na kufry jiných značek. Taška je voděodolná a díky zipu ze tří stran umožňuje snadný přístup k patnácti litrům úložného prostoru. Uspořádání vnitřku lze měnit pomocí přepážky, a díky robustní konstrukci taška drží tvar i když není plná.

Když však nechcete k motorce nic montovat napevno, pro občasný převoz bagáže poslouží  nová sedmdesátilitrová brašna Drybag. Tu jednoduše hodíte přes sedlo spolujezdce, přikurtujete k rámu, a můžete začít balit na dovču. Taška je univerzální pro téměř všechny typy motorek, voděodolná a celkově dost praktická.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist