yamaha_demo_tour




Fantic začne prodávat speciál na rallye

Model XEF 450 Rally ukázala značka Fantic jako koncept před rokem na listopadovém veletrhu EICMA v Miláně. Svůj křest ohněm zažil stroj o dva měsíce později při Rally Dakar 2022 a my bychom se zanedlouho měli dočkat prvních sériových strojů. Na výběr bude ze dvou verzí, ostré a ještě ostřejší.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Fantic loni při premiéře XEF 450 Rally samozřejmě hlásil, že prototyp nepojede na přední umístění, ale značka to vlastně z marketingového hlediska pojala naprosto skvěle. Jí angažovaný Franco Picco je obrovský pojem ze světa vytrvalostních soutěží, zejména doma v Itálii, protože tomuhle týpkovi je už 66 let a jel svůj neuvěřitelný 28. Dakar! A co je nejdůležitější, že ho dojel, dokonce v kategorii Malle Moto, čili bez asistence. Vůbec si nevedl špatně, když v cíli obsadil 72. místo, vlastně kousek za půlkou těch, co soutěž dokončili. Prokázal tak svou nezlomnost a především kvality nového Fanticu, s nímž potom startoval i v jiných dálkových soutěžích, naposledy v Abu Dhabi Desert Challenge, kterou též dokončil. Takže důkazů, že je XEF 450 Rally motocyklem v závodním nasazení schopným být rychlý i spolehlivý, už má Fantic nasbíraných dost a může se začít prodávat.

Ona ta spolehlivost není zase takovým překvapením. Stejně jako všechny ostatní stroje od značky Fantic je i XEF 450 Rally postavené na základu Yamaha, v tomto případě WR450F. Rám, geometrie, dvouvačkový pětikvaltový motor se startérem, tohle všechno známe velice dobře od tří ladiček. Mimochodem ten pětikvalt je docela překvapení a ne zrovna příjemné, když před vámi stojí motorka, která kromě poskakování vyschlými řečišti má umět pádit 150 km/h mezi dunami. Tam by se kvalt navíc určitě hodil, na druhou stranu vyloženě průšvih to není, Yamahy s tím na Dakaru fungují také. Na rozdíl od endur od japonské značky se italské stroje mohou pochlubit homologací Euro 5, verzi Rally nevyjímaje. Dalším překvapením jsou trochu jiné zdvihy odpružení, a to jak v porovnání s Yamahou, tak s enduro verzí XEF 450. Jsou to ale jen milimetry tady či tam, plně nastavitelné Kayaby u varianty Rallye nabídnou 310 mm vpředu a 300 mm vzadu.

Jakou výbavou se verze Rally může pochlubit proti běžnému enduru XEF 450? Je to od prvního pohledu speciál na dálkové soutěže s velkou kapotáží, která začíná už dole velikánským karbon-kevlarovým chráničem motoru, a vysokým plexi, nicméně ta kapota není kdovíjak odulá a říkáte si, jestli tam bude vůbec dost benzínu na nějaké dakarování… Tak to buďte v klidu, kromě bočních nádrží tady totiž je ještě jedna centrální, zasahující pod sedlo, a dohromady máte k dispozici 30 litrů ohnivé vody! S plnými nádržemi nebude „relíčko“ žádné peříčko, připravené k jízdě, avšak bez benzínu má XEF vážit méně než 140 kg, tedy zhruba o 20 kg více než standardní enduro. Abyste tu rozhulákanou bestii potom dokázali zastavit, s tím vám pomůže velký 300mm přední kotouč.

Velkou zajímavostí XEF 450 Rally je jeho přístrojová deska. Tu totiž tvoří velký 7“ displej nazvaný RallyScreen, který se ovládá buď ze řídítka, nebo dotykově a můžete si do něj stahovat GPX podklady, digitální roadbooky nebo vlastně jakoukoli navigační appku, protože má operační systém Android a jeho ovládání má být jednoduché jako u kteréhokoli smartphonu. Zároveň by ale měl být podstatně trvanlivější, celý displej je údajně odolný proti nárazům, prachu i vodě (certifikace IP67). Navíc má i vlastní interní baterii, takže si ho můžete z motorky sundat a plánovat cestu z pohodlí obýváku. Prostě Fantic XEF 450 Rally by měla být motorka udělaná pro závodníky, na běžné poježdění někde po lesích si člověk koupí nějaké obyčejnější a hlavně levnější endurko – za tuhle vymazlenou Italku totiž zaplatíte 499 900 Kč. Do Česka by se měly první kusy dostat před koncem tohoto roku.

A ještě podle předběžných odhadů zhruba o půlku dražší bude odvozený model XEF 450 Rally Factory. To má být čistě dvojče továrního závodního speciálu, který vidíte na Dakaru a dalších soutěžích, a na začátek je plánována Launch Edition, což bude číslovaná 50kusová série. Tahle motorka nebude mít RallyScreen, nýbrž čistě závodní soustavu tripmasteru a roadbooku na ocelovo-hliníkovém lešení s ovládáním čudlíky na řídítku. V kokpitu si ještě všimnete CNC brýlí, stejným způsobem jsou zhotovené také náboje kol, přičemž ten zadní má rozetu nasazenou přes mechanismus změkčující reakci.

Mezi další výbavu verze Factory patří příprava na tlumič řízení (upřímně, za ty prachy tam už mohl být sériově) a výfukové potrubí Arrow, které vypadá stejně jako u základního provedení, ovšem vyrobené je celé z titanu a ušetřilo tak 1,5 kg hmotnosti. Pozornému oku neunikne přítomnost chladiče oleje pod předním světlem, „faktorka“ má totiž posílené olejové hospodářství s větším filtrem a další olejovou nádobkou. Drobnostmi, které máte v ceně a které majitelům verze Factory určitě udělají radost, jsou závodní dres Fantic a 144litrový box na nářadí na kolečkách.

Podívejte se na video představení na výstavě Eicma před rokem

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist