Nový dvouválec od Ducati ztratil hmotnost i desmodromické rozvody
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Ducati | Zveřejněno: 1.11.2024 | Zobrazeno: 15 447x
„Ducati stále věří v 90° V-twin a investuje do něj.“ zní úvodní slova tiskovky, která představuje nový vidlicový dvouválec. Ten je vůbec nejlehčím motorem V2, který kdy vyjel z fabriky v Borgo Panigale, a zároveň nejpokrokovějším. Nejedná se nicméně o náhradu motoru Superquadro do nové Panigale. Svými výkony totiž nový motor směřuje do obchodně větších segmentů, kde má Ducati třeba Hypermotard, Supersport nebo Monster.
Kapitoly článku
A pojďme rovnou probrat tu nejzásadnější změnu – ano, u nového dvouválce se Ducati zbavila desmodromických rozvodů s ozubenými řemeny. Jejich absence sice nakrkne celou řadu puristů, na druhou stranu je potřeba nalít si čistého vína – Ducati byla jedinou značkou v automotive segmentu, která desmodromické rozvody používala, a reálně už pro to neexistoval z pohledu techniky žádný důvod. Jedná se tedy výhradně o ztrátu na poli „tradic“, kterou nový motor bohatě vynahrazuje na poli servisu. Velký servis s kontrolou ventilových vůlí se dělá po konvenčních 30 000 kilometrech, tedy s každým druhým olejem, a bezúdržbové řetězy není potřeba měnit periodicky i na motorkách, které vůbec nejezdí, tak jako tomu bylo u stávajících řemenů.
U rozvodů ještě zůstaneme, neboť přechod na konvenční techniku moc neubral z jejich zajímavosti. Jde o DOHC – tedy se čtyřmi ventily na válec a s dvojicí vačkových hřídelů v každé hlavě – přičemž vahadla mají povlak DLC (tvrdá povrchová úprava Diamond-Like Coating) a samotné sací ventily mají duté dříky. Hlavně se ale na sacích vačkách se nachází variátory variabilního časování sacích ventilů. Ty pracují s natočením v rozmezí 52° a motor by měl nabízet velmi lineární přísun točivého momentu, dostupného v širokém rozsahu otáček. Přes 70 % z maxima je k mání ve 3 000 otáčkách, a v rozmezí od 3 500 do 11 000 za minutu točivý moment nikdy nepadá pod 80 % maxima.
Hodnota krouťáku nicméně závisí na variantě motoru. Ducati nabídne slabší, která má 115 koní v 10 750 otáčkách a 92,1 Nm v 8 250 otáčkách, případně silnější s výkonem 120 koní a točivým momentem 93,3 Nm – otáčky zůstávají stejné. Slabší varianta má silnější alternátor, větší setrvačník pro dodatečnou linearitu, a taky kratší první a druhý převodový stupeň – patrně bude určená do cestovnějších strojů. Silnější varianta zase nabídne možnost přikoupení nehomologovaného okruhového výfuku, který přidá 6 koní a 5 Nm, a souběžně ušetří 4,5 kilogramu hmotnosti.
Podobně jako v případě motoru Superquadro, jsou hliníkové vložky válců vložené přímo do karterů bloku – nejsou tu tedy samostatné válce. Hodnota vrtání je 96 milimetrů a zdvihu 61,5 milimetrů, což znamená zdvihový objem 890 cm3 a také to, že poměrem vrtání/zdvih spadá nový motor mezi agregáty Testastretta a Superquadro. Má víc síly v nejvyšších otáčkách než Testastretta, ale lineárnější průběh točivého momentu než Superquadro. Celková hmotnost motoru je pouze 54,4 kilogramu, což jej dělá o 9 kilogramů lehčí než Superquadro, a o necelých 6 kilogramů lehčí než motory Testastretta Evoluzione a Desmodue Scrambler.
Zajímavostí je řešení vodního chlazení, které prochází přímo blokem, a vodní pumpa je umístěná v přední hlavě, čímž se eliminuje množství hadic kolem motoru. Ze stejného důvodu je mezi válci umístěn výměník voda/olej, aby tu nemusel být olejový chladič. Spojka je osmilamelová, anti-hoppingová a šestistupňová převodovka má integrované rychlořazení DQS 3.0, takže není potřeba spínač na táhle řadicí páčky.
Sání tvoří dvojice škrticích klapek o průměru 52 milimetrů, ovládaná samozřejmě elektronicky pomocí ride-by-wire. Elektronika umožňuje vedle volby jízdních režimů dávkování točivého momentu specificky pro každý rychlostní stupeň a motor má čidlo klepání, takže zvládne fungovat i s benzínem s nižším oktanovým číslem. Do sání vede i obtoková větev, spojující airbox a sací hrdla hned u ventilů. Podle Ducati má tento systém „zlepšovat poměr směsi pro dosažení lepší spotřeby“. Takže se vlastně jedná o emisní systém, aby motor běhal chudší a měj nižší emise.
Teď už zbývá jen to, do jakých motorek Ducati nový dvouválec zabuduje. Dozvíme se to již brzy – první modely s motorem, jež zatím nebyl pojmenován jinak než prostě „V2“ – se představí v rámci dalších Ducati World Première u příležitosti veletrhu EICMA v úterý 5. listopadu.