ktm_unor




Nový dvouválec od Ducati ztratil hmotnost i desmodromické rozvody

„Ducati stále věří v 90° V-twin a investuje do něj.“ zní úvodní slova tiskovky, která představuje nový vidlicový dvouválec. Ten je vůbec nejlehčím motorem V2, který kdy vyjel z fabriky v Borgo Panigale, a zároveň nejpokrokovějším. Nejedná se nicméně o náhradu motoru Superquadro do nové Panigale. Svými výkony totiž nový motor směřuje do obchodně větších segmentů, kde má Ducati třeba Hypermotard, Supersport nebo Monster.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

A pojďme rovnou probrat tu nejzásadnější změnu – ano, u nového dvouválce se Ducati zbavila desmodromických rozvodů s ozubenými řemeny. Jejich absence sice nakrkne celou řadu puristů, na druhou stranu je potřeba nalít si čistého vína – Ducati byla jedinou značkou v automotive segmentu, která desmodromické rozvody používala, a reálně už pro to neexistoval z pohledu techniky žádný důvod. Jedná se tedy výhradně o ztrátu na poli „tradic“, kterou nový motor bohatě vynahrazuje na poli servisu. Velký servis s kontrolou ventilových vůlí se dělá po konvenčních 30 000 kilometrech, tedy s každým druhým olejem, a bezúdržbové řetězy není potřeba měnit periodicky i na motorkách, které vůbec nejezdí, tak jako tomu bylo u stávajících řemenů.

U rozvodů ještě zůstaneme, neboť přechod na konvenční techniku moc neubral z jejich zajímavosti. Jde o DOHC – tedy se čtyřmi ventily na válec a s dvojicí vačkových hřídelů v každé hlavě – přičemž vahadla mají povlak DLC (tvrdá povrchová úprava Diamond-Like Coating) a samotné sací ventily mají duté dříky. Hlavně se ale na sacích vačkách se nachází variátory variabilního časování sacích ventilů. Ty pracují s natočením v rozmezí 52° a motor by měl nabízet velmi lineární přísun točivého momentu, dostupného v širokém rozsahu otáček. Přes 70 % z maxima je k mání ve 3 000 otáčkách, a v rozmezí od 3 500 do 11 000 za minutu točivý moment nikdy nepadá pod 80 % maxima.

Hodnota krouťáku nicméně závisí na variantě motoru. Ducati nabídne slabší, která má 115 koní v 10 750 otáčkách a 92,1 Nm v 8 250 otáčkách, případně silnější s výkonem 120 koní a točivým momentem 93,3 Nm – otáčky zůstávají stejné. Slabší varianta má silnější alternátor, větší setrvačník pro dodatečnou linearitu, a taky kratší první a druhý převodový stupeň – patrně bude určená do cestovnějších strojů. Silnější varianta zase nabídne možnost přikoupení nehomologovaného okruhového výfuku, který přidá 6 koní a 5 Nm, a souběžně ušetří 4,5 kilogramu hmotnosti.

Podobně jako v případě motoru Superquadro, jsou hliníkové vložky válců vložené přímo do karterů bloku – nejsou tu tedy samostatné válce. Hodnota vrtání je 96 milimetrů a zdvihu 61,5 milimetrů, což znamená zdvihový objem 890 cm3 a také to, že poměrem vrtání/zdvih spadá nový motor mezi agregáty Testastretta a Superquadro. Má víc síly v nejvyšších otáčkách než Testastretta, ale lineárnější průběh točivého momentu než Superquadro. Celková hmotnost motoru je pouze 54,4 kilogramu, což jej dělá o 9 kilogramů lehčí než Superquadro, a o necelých 6 kilogramů lehčí než motory Testastretta Evoluzione a Desmodue Scrambler.

Zajímavostí je řešení vodního chlazení, které prochází přímo blokem, a vodní pumpa je umístěná v přední hlavě, čímž se eliminuje množství hadic kolem motoru. Ze stejného důvodu je mezi válci umístěn výměník voda/olej, aby tu nemusel být olejový chladič. Spojka je osmilamelová, anti-hoppingová a šestistupňová převodovka má integrované rychlořazení DQS 3.0, takže není potřeba spínač na táhle řadicí páčky.

Sání tvoří dvojice škrticích klapek o průměru 52 milimetrů, ovládaná samozřejmě elektronicky pomocí ride-by-wire. Elektronika umožňuje vedle volby jízdních režimů dávkování točivého momentu specificky pro každý rychlostní stupeň a motor má čidlo klepání, takže zvládne fungovat i s benzínem s nižším oktanovým číslem. Do sání vede i obtoková větev, spojující airbox a sací hrdla hned u ventilů. Podle Ducati má tento systém „zlepšovat poměr směsi pro dosažení lepší spotřeby“. Takže se vlastně jedná o emisní systém, aby motor běhal chudší a měj nižší emise.

Teď už zbývá jen to, do jakých motorek Ducati nový dvouválec zabuduje. Dozvíme se to již brzy – první modely s motorem, jež zatím nebyl pojmenován jinak než prostě „V2“ – se představí v rámci dalších Ducati World Première u příležitosti veletrhu EICMA v úterý 5. listopadu.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist