Nedosáhnete na zem? Na Multistradě V4 S stačí zmáčknout tlačítko

Multistrada V4 byla horkou novinkou u Ducati v minulém roce a jen tak se nějaké zásadní inovace v této řadě nedočkáme. To ale neznamená, že by tam nebyl žádný vývoj. Pro letošek Italové přicházejí s pár drobnostmi, jako je třeba nová barva nebo bohatší příslušenství, a ve výbavě verze S přibude jedna zajímavá fičura.

Kapitoly článku

Buďte rádi, že ty tiskové zprávy nemusíte číst a máte nás, abychom vám je přefiltrovali a přetlumočili do lidského jazyka. To vám kolikrát dorazí šestistránkový presskit a sada několika desítek fotografií k modelu, o němž nějaký výrobce tvrdí, že je nový, a ve finále zjistíte, že přidal nové barevné provedení. Anebo že motorka zůstala nachlup stejná, akorát má novější homologaci. Umí to i Ducati, a tak jsem informaci o novinkách u Multistrady V4 jen tak zběžně proběhl. Loňská novinka, skoro 10 000 prodaných kusů, nejprodávanější výrobní řada u Ducati za rok 2021, špičková výbava, silný 170koňový motor se servisními intervaly 60 tisíc kilásků, radary, čtyřletá záruka, tohle všechno už známe. Takže je to celé opět o tom, že je nová barva, v tomto případě bílá Iceberg White? Jako ne že by nevypadala hezky, ale… Ale počkat, tohle vypadá zajímavě!

Novinkou, která mě zaujala a kterou jsem si potřeboval nastudovat hlouběji, neboť dalším prokletím tiskových zpráv je, že jsou v poslední době čím dál povrchnější, je systém nazvaný Minimum Preload. Nemusíte být zrovna zdatní angličtináři, abyste si to přeložili – minimální předpětí. Ducati k tomu pro novináře přihodila akorát vysvětlení, že jde o fičuru u modelu Multistrada V4 S, která má semiaktivní podvozek, jež umožňuje snížit výšku motocyklu a usnadnit vám dosáhnutí nohami na zem ve městě nebo při manévrování nízkými rychlostmi, zejména se spolujezdcem. To je pěkné, ale jak? S funkcí úplně stejného charakteru přišel loni jako první Harley-Davidson ve svém cenduru Pan America 1250 Special, a i když jeho systém má určité mušky, s nimiž jsem se dostával do křížku, jako nápad mi to přišlo výborné. Ač jsem prcek, až na výjimky nebývám nervózní z toho, že z nějaké adventury nedosáhnu na zem, prostě s tím počítám. Ovšem Pan America mi ukázala, že to jde i jinak, a řeknu vám, když sedíte na plně okufrované čtvrttunové potvoře někde v kopci a ještě na nějakých nerovnostech, je sakra příjemnější, když si pod vámi motorka kecne a vy se opřete pevně oběma chodidly. Říkal jsem si, proč to vlastně nenapadlo někoho už dříve, elektricky ovládané zadní péro má kdeco, ani nemusíte mít semiaktivní tlumiče. Teď s tím přichází Ducati, všechny letošní Multistrady V4 S to budou mít sériově a do těch loňských vám tento update nahrají zdarma.

A jak to tedy funguje u Ducati? Esková Multistrada má na levém řídítku samostatný čudlík s ikonou centrální pružicí a tlumicí jednotky, jehož krátkým zmáčknutím si ladíte předpětí zadní pružiny v různých úrovních od sólo jezdce po okufrovanou motorku se dvěma lidmi na palubě a je zde i funkce Autoleveling, kdy si vás motorka zváží a upraví předpětí podle toho, jak jí to v Boloni zapsali do programu. Funkci Minimum Preload aktivujete tím, že tento čudlík podržíte po dobu dvou vteřin. V tu chvíli elektronika sníží předpětí na minimum a motorka jako taková si kecne v zadním tlumiči tak nízko, jak jen to jde. Lehký člověk při provozu sólo to možná skoro nepozná, plně naloženou motorku ale pošlete k zemi výrazně, tam to také potřebujete víc. Jak zpět? Opět zmáčknete na dvě vteřiny stejné tlačítko, anebo počkáte, až překročíte zadanou rychlost. Její výše mě ovšem překvapila až šokovala a dokud si tenhle systém nevyzkouším na vlastní kůži, budu si myslet, že to v Ducati poněkud přestřelili. Ten limit, kdy se předpětí vrací na původní úroveň, je totiž 115 km/h. Já jsem čekal, že to bude třeba 25 km/h, prostě se rozjedu a motorka se mi zase zvedne a bude mít odpovídající vlastnosti. Představa, jak na plně naložené Multici s kufry a manželkou vymetám po městě retardéry a kanály (nebo letím terénem, to je jedno) s předpětím na minimum, protože jsem jaksi zapomněl podržet jeden čudlík, mě docela děsí. Také možnost aktivovat si funkci Minimum Preload už v 95 km/h mi přijde prostě moc – potřebuji dosáhnout na zem při zastavení, ne v kilu. Jak říkám, uvidíme, až vyzkoušíme, ale takhle z dostupných podkladů mi přijde, že se ani Ducati nepodařilo z možností elektrické regulace předpětí vymlátit to nejlepší. Ideální by bylo skloubit oba systémy, americký i italský, abyste si mohli nastavit automatické snižování výšky při zastavování/rychlosti chůze a její následné zdvihání po rozjezdu plus do toho možnost jednorázové aktivace čudlíkem. A uvidíme, jak bude systém Ducati fungovat po vypnutí klíčku.

A co další změny? Jsou tady lehké úpravy v infotainmentu a uživatelském rozhraní (opět možné nahrát i do loňských modelů zdarma), připojení systému Ducati Connect trvá až 20 minut po vypnutí klíče, je tady nový systém regulace hlasitosti zvuku ovládacím joystickem na řídítkách s indikací úrovně na palubní desce a odchozí hovory kompatibilní s vizualizací navigační mapy, funkci telefonu a hudebního přehrávače můžete nově využít také v jízdních režimech Enduro a Sport a asi nejlepší je, že vyhřívané rukojeti si budete zapínat pouze samostatným tlačítkem a nebudete muset lovit v menu. V Ducati zdůrazňují také rozšíření nabídky doplňků o dva prvky, a to snižovací kit na odpružení (pružiny dopředu a dozadu plus jiný stojan, snížení o 20 mm) a doplnění zavazadel o hliníkové kufry vyráběné u Givi s objemem 76 litrů v bočních a 41 litrů topcase.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



motoguzzi_kveten
Objednat reklamu
TOPlist