husqvarna_svartpilen_801_2




Buell to myslí vážně! Na trh dorazí nový cesťák i svalnatý cruiser

„Z popela EBR (Eric Buell Racing) povstane zpátky Buell!“ uvádí ve svém pár dní starém článku vrchní inženýr oživené značky Jacob Stark. Když přitom předloni přišlo první oznámení o (opětovném) vzkřísení Buellu, tentokrát zcela bez původního zakladatele Erica Buella, jen málokdo ho bral příliš vážně. Koneckonců historie téhle značky je až příliš turbulentní a těch pádů už bylo nějak moc. Nicméně aniž bychom chtěli cokoliv zakřiknout, musíme uznat, že tentokrát to vypadá slibně.

Pokud si chcete podrobněji přečíst o tom, jak to s Buellem bylo, a jak je to s ním teď, doporučuji článek od Zajocha z roku 2021. V něm je shrnutá historie Buellu, ale i to, proč už se původní zakladatel, který dal značce jméno, současného obnovení neúčastní, ba se od něj dokonce distancuje. Je to skutečně zajímavé čtení…
Já jen připomenu, že současným šéfem i majitelem Buellu je Bill Melvin, který přišel ke značce jejím odkoupením z bankrotu. K velkému překvapení všech se na ni ovšem nevykašlal, Buell po znovuoživení pořád dýchá, a na konci loňského roku dokonce oznámil, že bude v prvním čtvrtletí letoška navyšovat počty pracovních míst.

Aktuální produkce Buellu nezapře svůj původ v EBR, ale ani původním Buellu pod křídly Harleye

Výroba v USA tedy běží, v nabídce jsou aktuálně dva motocykly 1190SX a Hammerhead 1190 (jedná se o vylepšené verze modelů pozůstalých ještě z éry EBR) a další dva se teď chystají ke spuštění na trh pro rok 2025. Tedy chystají se dokonce tři, ale jeden pro nás není úplně relevantní.

Super Cruiser

Už v polovině února představil Buell parádní cruiser, pojmenovaný prostě a jednoduše Super Cruiser. Na jeho designu pracoval renomovaný stavitel Roland Sands, a vzhledem k jednoduchosti, kterou motorka oplývá, bychom mohli klidně hovořit o chopperu. Super Cruiser se dost významně odlišuje od zbytku modelové řady – nemá totiž specifický rám s mohutnými hliníkovými bočnicemi, v němž je zároveň prostor pro palivo. Na druhou stranu má třeba robustní hliníkovou kyvku s centrálním tlumičem bez přepákování, dobře známou z ostatních modelů, nebo nezaměnitelný „obrácený“ brzdový kotouč uchycený na vnějším ráfku kola.

Známý je i motor, tedy V-twin o objemu 1190 cm3, naladěný pro potřeby Super Cruiseru na 175 koní. Což je při hmotnosti motorky slabě přes 200 kilo hodně slušná porce. Sám Roland Sands říká, že jízdní pozice, náklonové úhly i šasi odpovídají tomu, aby Super Cruiser vypadal jako cruiser, ale jezdil jako sportovní motorka.

1190 SuperTouring

Úplně novým přírůstkem, na nějž Buell v USA aktuálně spustil rezervační systém, je cesťák SuperTouring. Ten sdílí základ se sportovním naháčem 1190SX, čehož si lze povšimnout na první dobrou, stejně jako faktu, že se celá koncepce motorky přenáší ještě z dob, kdy Buell spadal pod Harley-Davidson. Je tu už zmiňovaný hliníkový rám, v jehož bočnicích je prostor pro palivo, dále kyvka, brzdy… prostě všechno. Svým vzezřením včetně masky s dvojicí světlometů navíc SuperTouring hodně připomíná i 17 let starý XB12s Ulysses. Je vlastně až paradoxní, jak moc jde nově vzkříšený Buell ve šlépějích toho starého, i když se sám Eric Buell, který to má celé na svědomí, od značky dávno distancuje.

Shodná technika s 1190SX znamená pochopitelně opět „domácí“ V-Twin, který je pro SX a Hammerhead naladěný na 185 koní. Inženýr Jacob Stark zmiňuje, že byl při vývoji SuperTouringu kladen důraz na uvolněnou jízdní pozici, možnost zavazadel a lepší ochranu proti větru. Leckde se o SuperTouringu mluví jako o novém cestovním enduru, ale v tomhle případě se jedná skutečně o cestovní silniční motorku. Vždyť si stačí povšimnout už jen chladiče (patrně olejového) umístěného hned za přední kolem, nebo pneumatik Pirelli Diablo Rosso Corsa, které SuperTouring obouvá.

Baja Dune Racer

A na závěr ještě zajímavost. Po znovuzrození, začaly se Buelly ve větší míře objevovat na závodech do prudkých rozbahněných kopců. Z motorek pro tuhle disciplínu se pak zrodil i pouštní speciál Baja Dune Racer, což je vlastně sériová kroska s dlouhou kyvkou a „lopatkovou“ zadní pneumatikou, poháněná opět šíleně silným V-twinem.

Tuhle blbost u nás asi nekoupíme, ani by na ní pořádně nebylo kde jezdit, ale v případě novinek Super Cruiser a SuperTouring si říkáme, jestli není pomalu čas přemýšlet nad návratem Buellu do Evropy. Zatím je tedy spousta času – u obou nových silničních modelů svítí na webu Buellu ročník 2025, ale víte jak to je… ani se nenadějeme a přespříští rok je za rohem.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist