ktm_srpen




Buell rozjíždí sériovou výrobu. Zase…

Jedinou životní jistotou je smrt. A taky existence značky Buell. Zaříznul ji Harley-Davidson, potom pokračovala jako EBR, než ji zařízlo pro změnu indické Hero. Teď se po 12 letech chystá návrat původní značky Buell, jenže už bez jejího zakladatele. Zatím poslední rozjezd se chystá na 1. listopad, kdy se spustí objednávky na superbike Buell Hammerhead 1190.

Kapitoly článku

Ale tak dobře, pojďme si to nejdřív trošku zrekapitulovat. V roce 1983 si Erik Buell staví závodní RW750 Road Warior a její osud jakoby předznamenal budoucnost všeho, na čem se jméno Buell ocitne. Motorka to byla konkurenceschopná, jenže v podstatě dřív, než se mohla pořádně ukázat, AMA zrušila její třídu. V roce 1987 vzniká silniční derivát RR 1000 Battletwin s litrovým dvouválcem Harley-Davidson. V roce 1993 kupuje 49 % společnosti Harley-Davidson a rok 1998 znamená definitivní převzetí americkým velikánem. Všechno šlo více méně dobře do roku 2009, kdy svět obletěla překvapivá zpráva – Harley-Davidson s Buellem končí. Šestého listopadu 2009 vyjel z továrny poslední Buell a od té doby se v tom Erik tak nějak plácá. Hned v listopadu vznikla společnost Erik Buell Racing, která se soustředila na vývoj a výrobu závodních dílů pro superbiky Buell. Jen co to smlouvy dovolily, představil Erik v roce 2011 kompletní motocykl Erik Buell Racing 1190RS. Od té doby to zase vypadalo nadějně, v roce 2013 našel strategického partnera v podobě indického výrobce Hero, který napumpoval do firmy 25 milionů dolarů. Nebo aspoň měl... Následující rok se objevuje civilizovanější provedení homologačního speciálu EBR 1190RX, kterou nedlouho potom následuje naháč EBR 1190SX. Jenže závodění a vývoj nových motocyklů, to je černá díra na peníze, a když váš partner otočí kormidlem na druhou stanu, rychle se stane, že v roce 2015 čteme první zprávy o tom, že EBR míří do konkurzu. Ještě v témže roce se stává novým majitelem EBR americká společnost Atlantic Metal Group LLC, která za 2,25 milionu dolarů koupila značku, patenty, výrobní přípravky a také již vyrobené motorky. No, ono je to celé složitější, do hry vstupují jiné firmy, někdo má EBR, někdo práva na jméno Buell, ve finále se ale všechno sešlo tak, že vše patří do rukou Billa Melvina, ředitele společnosti Liquid Asset Partners LLC. Společnosti, která se zabývá likvidacemi, prodejem majetku a mimochodem spolupracovala i s Harleyem a podílel se na likvidaci společnosti EBR. Melvin v tom zkrátka umí chodit.

Erik Buell, závodní superbike EBR a Bill Melvin

Ať už se ke značce dostal jakýmkoli způsobem, jedno je jasné. Buell díky němu znovu ožívá a Erik Buell přitom s tímto projektem nemá nic společného. Dokonce se od něj distancuje, když do amerického magazínu roadracingworld.com poslal následující vyjádření: „Majetek EBR z nucené zprávy koupila společnost LAP z Michiganu (Liquid Asset Prtners LLC, poz.red.). Na krátko jsem se s nimi spojil, ale žádného inženýra nepotřebovali, protože jenom prodávali díly a několik motorek postavených ze skladových zásob. Přešel jsem tedy pomoci rozjet projekt Fuell, protože ve světě elektrických motorek a kol vidím příležitost pro inovace a nové produkty. Je to místo, kde se přes tři roky realizuji a je to velmi vzrušující mít svobodu při návrhu radikálních věcí. Je to malý, ale opravdu seriózní tým představující skutečný technologický start-up se spoustou patentovatelných nápadů,“ stojí ve vyjádření. Dál Erik pokračuje: „Nejsem zapojen do značek EBR nebo Buell, které jsou ve vlastnictví lidí z LAP. Uvidíme, kam budou směřovat, a doufejme, že to bude dobrý směr, ale v tuto chvíli do toho nejsem vůbec zapojený. Ocenil bych, kdyby LAP ve svých aktivitách nepoužívala moje jméno, ale co nadělám… V každém případě, pokud to jsem schopen zastavit, aspoň bych chtěl, aby se vědělo, že nejsem osobně spojen s touto společností, nejsem nijak zapojený ani do obchodu nebo vývoje a výroby. Budoucnost Erika Buella je ve společnosti Fuell“. O této Erikově elektrické budoucnosti jsme ostatně psali už v roce 2019: Erik Buell se vrací – s elektrikou!

Eric Fuell :)

Zajímavé je, že i když Erik s novým Buellem nemá nic společného, pořád jakoby značka ctila jeho hodnoty. Erik Buell totiž hořel vášní pro závodění a toho se nevzdává ani současná podoba značky, byť v úplně jiné formě. Závoďáky s nápisem Buell na nádrži můžete vidět buď na rovinkách v závodech NHRA Nationals na čtvrt míle, větší zajímavostí je ale disciplína speciálu Buell 1190HCR. Zkratka HCR znamená totiž Hill Climb Racing. Závody do vrchu ale v tomhle případě znamenají bláto a snahu dostat se co nejrychleji na vrcholek kopce. Takový chýnovský strmý vrch po americku, takže je tu všechno větší, rychlejší a šílenější. V roce 2020 na Buellu vyhrál Logan Cipala celý národní seriál a tenhle vítězný speciál si vlastně zájemci můžou už normálně koupit. Stačí napsat do továrny, kde vám určitě ochotně sdělí i cenu. Podle továrny by v brzké době měly následovat také závodní speciály na pouštní rallye závody známé v Americe pod názvem Baja.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

180 koní, dlouhá kyvka a hlína. Tak chutná Amerika

Plány má ostatně nový Buell velkolepé. Do roku 2024 chystá představit 10 motocyklů všech kategorií. Když to vezmeme od konce, měl by se objevit dokonce i cruiser a čistě cestovní stroj, cestovní enduro, sportovní naháč a samozřejmě také superbike. Právě ten novou éru otevírá už 1. listopadu, kdy se otevře dle společnosti inovativní rezervační systém nazvaný Buellvana. Skrze něj bude k dispozici Buell Hammerhead 1190, což přes zbrusu nový název není nic jiného než starý dobrý EBR 1190RX. Oproti němu se odlišuje akorát drobnými estetickými detaily, jako jsou žábry na bocích kapotáže a na krytu nádrže. Tedy na krytu místa, kde běžně bývá nádrž. Tenhle superbike totiž těží z dob minulých a z technických řešení navržených Erikem Buellem, takže tu je typický hliníkový rám sloužící zároveň jako zásobárna pro 17 litrů paliva. Bez něj váha ukáže hodnotu 190 kilogramů a to i díky nádhernému hořčíkovému podsedláku. Na motorce krom toho najdeme také další typický znak Buellu – přední brzdu s jedním kotoučem přišroubovaným na obvodu ráfku, do kterého se zakusuje osmipístkový brzdič. Zbytek podvozku je už standardní, dodává ho japonská Showa a jde o obrácenou vidlici Big Piston vpředu a vzadu logicky o centrální tlumič přišroubovaný napřímo bez přepákování.

Náš tip

Redakční test: Buell 1125R

Pořádné fotky člověk nedostane, takže je tady mix nového provedení se žábrami a staršího vycházejícícho z EBR na posledním snímku

Ani na pohonném ústrojí člověka znalého nic nepřekvapí. Vidlicový dvouválec se narodil ještě pod patronací Harley-Davidsonu ve spolupráci s motoráři od Rotaxu. Po rozchodu Erik odkoupil všechny Helicony a na vývoji pokračoval na vlastní pěst. Objem vyšponoval na 1190 kubíků, ze kterých se mu povedlo dostat 185 koní a 138 newtonmetrů. Tohle všechno se událo kolem roku 2011 a dnes, po téměř 10 letech tu máme pořád stejný motor. Je to špatně? V případě superbiku asi ano. Tady doba pokročila a kdo nemá v sérii výkon začínající dvojkou, nechytá se. Jenže pro nahaté provedení 1190SX to jsou pořád hodně dobré parametry. Naháč by podle stránek výrobce měl být dostupný také jako model 2022, samozřejmě s vysokými jednodílnými řídítky, nižšími stupačkami a také ručně šitým sedlem. O jisté exkluzivitě hovoří kapoty vyrobené z karbonu, které budou moci mít zákazníci také na sportovním Hammerheadu. Druhým barevným provedením je žluto-bílé Heritage. Na jaké dědictví ale má odkazovat, to už nevíme. Ostatně na minulost se odkazuje nový Buell hodně. Ani se nedivíme, že se to Erikovi moc nelíbí.

    

Ani naháč není žádná novinka, EBR ho představilo v roce 2014

Podstatnější je ale, co přinese budoucnost. Jak už bylo řečeno, do roku 2024 se má objevit hned 10 modelů. Třetím silničním homologovaným strojem, který bude následovat kapotu a naháče bude model 1190 Super Touring. Jestli se někdo ještě dnes podivuje nad vzhledem H-D Pan America, tady si hlavu asi ukroutí. V Americe to mají prostě jinak. Na druhou stranu se podívejte na další automotive výtvory designéra J. Rutiera, který má Super Touring na svědomí. Asi můžeme být rádi, že to dopadlo jenom takhle. Také tenhle stroj by měl nabídnout 185 koní a jeho představení firma plánuje na rok 2023. Zajímavá je pak informace, že balíček příslušenství Super Touring pro 1190SX by měl být k dispozici už v roce 2021. Uvidíme, co přinese budoucnost a jestli nová kapitola pro motocykly Buell bude úspěšná, protože o výrobě dvanáctistovkového superbiku už jsme psali v roce 2019, o rok později se psalo o karbonové edici, ale ve výsledku tyhle motorky nikdo nikde pořádně neviděl. No a také jsme zvědaví, jestli uspěje Erik a jeho Fuell. Kdo ví, třeba se v budoucnu utkají oba dva kohouti na jednom elektrickém kolbišti.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist