yamaha_unor




Bristol Bobber 650 a Veloce 500 – filipínské novinky

Jméno Bristol asi většině Středoevropanů evokuje anglické město západně od Londýna, těm motoristicky znalejším pak možná luxusní automobily v nedávné minulosti vznikající poblíž. Tohle jméno si ale pro své motorky vybrala také filipínská společnost, která si pro rok 2021 připravila dva zajímavé stroje. A protože žijeme v globalizovaném světě, je dost možné, že se s jiným názvem jednou ukážou i u nás. Jednu takovou motorku tady totiž už máme.

Kapitoly článku

RVM 500 by Jawa. Cestovní endurko, které u nás díky logu Jawa budí velké emoce, je krásným důkazem motocyklové globalizace. Pro argentinskou společnost RVM ho vyrábí čínská továrna Tibet New Summit Motor Co., tedy k tomu se dobral Honzis během svého pátrání při testu. Ono totiž takové stopování ve vodách čínského a vlastně i asijského průmyslu celkově není vůbec jednoduché. Ať už motorku ale vyrábí kdokoli, můžeme ji najít pod názvy RVM Tekken 500 v Argentině, Macbor Montana XR5 500 ve Španělsku nebo Bristol Venturi 500 na Filipínách a určitě byste ji našli ještě mnohokrát. Jenže jakkoli může být tahle motorka čínská, dokazuje, že i úroveň tamních výrobků jde nahoru a že i v těchto zeměpisných šířkách může vzniknout slušný motocykl.

Dost podobné to může být se dvěma dalšími Bristoly. Ten první, dříve představený, má stejný základ jako pětistovkové cestovní enduro čili motor Honda CB500, u kterého nikdo neví, jestli se vyrábí v oficiální licenci nebo je prachsprostě do šroubku okopírovaný. Každopádně jak test RVM ukázal, i v tomhle provedení jde o slušný agregát, byť ne tak do dokonalosti vypiplaný jako v originálním balení. K tomu má blízko i vzhled Bristolu Veloce 500. V těch jeho křivkách, hlavně pak ve vínové barvě, je tak nějak cítit poslední řada nahatých erkových cébéček, lehce šmrncnutá architekturou Leoncina od Benelli. Výsledek ale rozhodně neuráží a asi by se ani na náročném evropském trhu neztratil. Podobně jako v případě jawáckého dovozu jsou i tady navíc na podvozku značkové komponenty - brzdy s ABS jsou od Nissinu, odpružení od Kayaby, vstřikování Bosch, to by ani jízdně nemuselo být nijak špatné, zvlášť když výrobce, nebo spíš prodejce, uvádí pohotovostní hmotnost 173 kilogramů. To je dokonce o 16 kilogramů pod Hondou! Jenže to taky může být jenom pouhé „kouzlení“ s papírovými hodnotami. Vzhledem k emisním normám by tu ale menší a lehčí výfuk taky mohl hrát svou roli. Druhým trochu rozporuplným číslem by mohlo být osmnáctipalcové přední kolo, ale třeba zmiňované Leoncino má předu dokonce devatenáctku a vůbec mu to problémy nedělá.

Jestliže u první motorky je základ celkem jednoduše identifikovatelný, u druhé najdeme spíš tu vzhledovou a stylovou inspiraci. Ten Triumph z ní křičí na všechny strany. Filipínský Bobber 650 má ale ve svém paralelním dvouválci jenom šestsetpadesátku a ten motor samozřejmě není tak pěkný. No on té krásy vážně moc nepobral a celá ta motorka působí pořád tak trochu neučesaně, ale na Filipíny dobrý, ne? A teď zase trochu vážněji. Šestpade má vrtání na hodnotě 83 milimetrů, zdvih je rovných 60 milimetrů, k tomu komprese 11,3:1. Výsledkem je solidních 69 koní v 8500 otáčkách a 62 newtonmetrů v sedmi tisících. Na tuhle třídu poměrně točivý motor má samozřejmě šestistupňovou převodovku, k tomu čtrnáctilitrovou nádrž a ocelový rám dávající finální rozvor 1505 milimetrů s výškou sedla 740 milimetrů. Z katalogu příslušenství navíc může člověk dokoupit druhé sedlo pro spolujezdce. Také tady jsou zastoupené značky Bosch a KYB, v případě odrpužení ale jenom na místě přední vidlice. Zadní dvojice tlumičů je „no name“, stejně tak brzdy s ABS a pneumatiky na bezdušových kolech.

Tahle filipínská variace na klasického Bobbera vychází na 398 000 filipínských pesos, to je v hrubém přepočtu 174 000 korun. Ale my víme, že to s dovozem, homologacemi a celým tím procesem není tak jednoduché, takže by to u nás bylo určitě o nějaký ten desetitisíc víc. Za pětistovkového naháče chce Bristol v přepočtu 152 000 korun. Tak uvidíme, jestli se najde nějaký dobrodruh, který tyhle stroje začne dovážet do Evropy.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatelů.



TOPlist