Nové radarové asistenty Bosch dostane první KTM s automatem
Text: Filip Tichý | Foto: TZ | Zveřejněno: 4.10.2024 | Zobrazeno: 4 583x
Věděli jste, že vlastníkem koncernu Bosch je charitativní nadace? Možná i proto se firma tolik angažuje v oblasti bezpečnosti. A protože silniční provoz neustále houstne a postupně se mění i charakter krizových situací a následně statistik nehodovosti, Bosch představil novou sadu radarových asistentů pro motocykly. Pomůžou například i při jízdě více motocyklů ve skupině.
Před deseti lety koncern Bosch pořádně zamíchal kartami v oblasti vývoje nových motocyklů, když přišel s prvními inerciálními jednotkami a náklonovými systémy c-ABS a kontroly trakce. Ty umí pomoci vyrovnat smyk předního i zadního kola i v zatáčce, kdy nesmírně rychlou regulací a rozdělení síly zásahu ABS mezi kola dokáže systém jezdce zachránit před pádem. A již tehdy si Bosch jako pokusného králíka zvolil rakouského výrobce a jako první své systémy nasadil do motocyklů KTM, aby se tyto technologie během dalších pár let rozšířily i mezi ostatní značky a staly se do jisté míry standardem. A podobné to bude i s novými radarovými systémy, které se v reálu předvedou u nového cestovního modelu z koncernu KTM v listopadu 2024 a od roku 2025 zamíří do prodeje. Je ovšem otázkou, jestli to bude přímo motocykl KTM, protože níže použitá ilustrace vychází z modelu MV Agusta F3.
Dnes oznámenou novinkou je systém radarových technologií pro motocykly, který reaguje na stále houstnoucí provoz na silnicích. Není divu, když jen v ČR se každý rok zvýší počet registrovaných vozidel o 100-150 tisíc, ale počet silnici a dálnic naroste řádově jen o desítky kilometrů ročně. I proto se mění charakter ježdění na motorce i statistiky nehod, stále víc kilometrů prostě najedeme v hustém provozu. A podle agentury Bosch Accident Research by nově představené asistenční systémy jen na německých silnicích mohly zabránit až každé šesté nehodě. „Deklarovaným cílem společnosti Bosch je učinit jízdu na motocyklu ještě bezpečnější a pohodlnější díky využití nových inovativních technologií - aniž by se snížil požitek z jízdy,“ říká Geoff Liersch, vedoucí divize Two-Wheeler & Powersports společnosti Bosch.
Adaptivní tempomat – ACC Stop & Go
Pro motocykly znamenají dopravní zácpy neustálé střídání ovládání spojky, brzdy a opakovaných rozjezdů, s tím se zvyšuje také riziko nehody. Bosch už v roce 2020 uvedl na trh adaptivní tempomat ACC, který udržuje potřebný bezpečný odstup od vozidla jedoucího před ním. Společnost nyní tuto technologii posunula na novou úroveň a dokáže motocykl řízeně zastavit. Tato funkce pracuje s automatickou převodovkou v novém motocyklu KTM. Pokud se motocykl zastaví, nemusí jezdec používat spojku; může uvést motocykl do pohybu pouhým stisknutím tlačítka nebo krátkou aktivací plynu, jakmile se vozidlo před ním rozjede.
Asistent skupinové jízdy (GRA)
Skupinová jízda ve střídavé formaci za sebou může být s ACC tempomatem náročná, protože funkce očekává, že motocykly jedoucí vpředu budou uprostřed jízdního pruhu. Funkce GRA je užitečným doplňkem adaptivního tempomatu; pomocí algoritmu rozpozná, že skupina jede v rozložené formaci, a reguluje rychlost tak, aby automaticky udržovala stejný odstup od motocyklů vepředu. Tím způsobem pomáhá držet přirozenou formaci skupiny. Mimo jízdu skupině funguje systém GRA stejně jako adaptivní tempomat.
Asistent pro udržování odstupu (RDA)
Systém Riding Distance Assist sleduje provoz před motocyklem a kontroluje, že jezdec dodržuje přednastavený odstup. Funguje podobně jako adaptivní tempomat, ale a jezdec má pod kontrolou plyn. Když systém zjistí, že se blížíte k pomaleji jedoucímu vozidlu, automaticky sníží akceleraci nebo v případě potřeby začne brzdit. Pokud k tomu dojde, může jezdec zpomalení zrušit přidáním plynu a projet.
Asistent nouzového brzdění (EBA)
Zatímco systém RDA je založen na udržování bezpečné vzdálenosti před vozidlem, asistent nouzového brzdění zasahuje v případě, že hrozí riziko kolize a jezdec nebrzdí dostatečně intenzivně k odvrácení kolize. V takovém případě funkce aktivně dále zvýší tlak v brzdách, aby co nejrychleji snížila rychlost.
Upozornění na vzdálenost vzadu (RDW)
Systém Rear Distance Warning je podobný systému RDA, ale k detekci vozidel přijíždějících zezadu využívá radarový senzor umístěný vzadu. Když systém zaznamená jiné vozidlo, které se blíží příliš blízko, rozbliká na displeji motocyklu varování, které jezdce upozorní a umožní mu reagovat.
Varování před kolizí zezadu (RCW)
Varování jezdce, že se k němu blíží jiné vozidlo, je jen polovinou práce. Systém Rear Collision Warning upozorní řidiče vozidel vzadu, když zjistí, že hrozí kolize zezadu, a aktivuje zadní výstražná světla motocyklu. Tímto způsobem funkce chrání motocyklisty před nehodami způsobenými nutností nečekaně brzdit nebo tím, že je vozidlo nevidí - ať už čekají na semaforech, stojí v dopravní zácpě nebo jedou ve volném provozu.
Dá se očekávat, že radarové technologie se za pár let stanou podobným standardem, jako je tomu u automobilů. Místo úvahy na konec tak jen zopakuji slova českého fiktivního klasika Járy Cimrmana: „Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat.“
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)