Nová cendura Benelli TRK/BKS a naháč Tornado Naked Twin 500
Text: Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Video: Honza Zajíček | Foto: Benelli | Zveřejněno: 8.11.2022 | Zobrazeno: 9 627x
Italské značce Benelli spojení s kapitálem a výrobním zázemím koncernu čínského Qianjiang Motor Group prospívá. V jejím sortimentu už sice nenajdeme ty luxusní naháče a okruhové speciály, kterými se značka proslavila, ale přichází celá řada hodně zajímavých modelů střední třídy. A hlavně zajímavý design, který by měl odstartovat novou řadu výkonných naháčů.
Kapitoly článku
Benelli TRK 800 konečně do výroby
Začneme vlajkovou lodí, která se v předprodukční verzi představila v Miláně již vloni. Teď se na tiskové konferenci ukázala finální produkční verze modelu TRK 800, největšího cestovního endura od výrobce z Pesara. Navazuje na prodejní úspěch řady TRK 502 v Itálii, kde obsadila první místo v kategorii cestovních endur. Místo motoru z modelu 502 ale přichází s kapalinou chlazeným dvouválcem o objemu 754 cm3, který je nabízen také v modelu Leoncino 800, s výkonem 76,2 koní při 8 500 ot/min a točivým momentem 67 Nm při 6 500 ot/min. Moderní konstrukci dosvědčují 4 ventily na válec, rozvody DOHC a mokrá spojka s posilovačem před šestistupňovou převodovkou.
Mohutné silničně orientované enduro jezdí na kombinaci 19palcového kola vepředu a 17palcového kola vzadu, obojí připravené na montáž bezdušových pneumatik 110/80-19 a 150/70-17. Trubkový příhradový rám dostal plně nastavitelnou přední vidlici Marzocchi a zadní jednotku s nastavením předpětí a odskoku. Hodnoty zdvihů 170 mm nejsou na tuto třídu špatné. O brzdy se starají čtyřpístky Brembo se dvěma předními kotouči 320 mm. Už ve standardu bude centrální stojan a ochrana motoru. Provozní hmotnost sice výrobce oficiálně v tabulkách pro rok 2023 neuvádí, ale podle předchozích zpráv by měla být 245-249 kg i s náplněmi. To je trochu vyšší hodnota v porovnání s konkurencí, například cestovními endury MV Agusta nebo CFMOTO, ovšem souvisí to s celkovou poměrně mohutnou stavbou, plnou výbavou již ve standardu i velkorysým objemem nádrže na 21 litrů benzínu.
Design se dvěma výraznými oblouky LED světlometů a denním svícením je ryze evropský a moc pěkně využívá enduro „zoban“, který byl už i menší TRK 502. Osmistovka vypadá o dost dynamičtěji než předchozí pětikilo, hezky kombinuje barevná kola s madly spolujezdce a chrániči řídítek ve stejné barvě. Přístrojovka je v duchu dnešní doby, tedy 7″ TFT s plnou konektivitou. Jezdce a spolujezdce chrání nastavitelný plexištít, chrániče rukou a boční deflektory. Benelli TRK 800 bude jezdit na drátových kolech obutých do pneumatik 110/80-19 vepředu a 150/70-17 vzadu. Vedle osmistovky bude i nadále v nabídce také předchozí Benelli TRK 502. Osmistovka by měla být na prodejnách v polovině roku 2023.
Benelli TRK 702 a 702X
Zajímavou nabídkou, která bude hodně konkurovat jen o kousek výkonnější osmistovce, je dvojice nově představených modelů Benelli TRK 702. Hledáte nějaké zásadní rozdíly oproti osmistovce? Pro nás v redakci to i po srovnávání všech tabulek zůstává tak trochu záhada, i ten design je hodně provázaný. Oba modely mají téměř shodné parametry výkonu a točivého momentu, dvouválec o zdvihovém objemu 698 ccm by měl být odlišně naladěný a měl by nabízet i verzi 35 kW. Sedmistovka tak pravděpodobně bude lákat zákazníky hlavně nižší cenou a bude usilovat o prodejní úspěch 502, která ale také zůstává v nabídce pro rok 2023.
Motor dosahuje výkonu 76,2 koní při 8750 ot/min a točivého momentu 68,2 Nm při 6250 ot/min. Rám je tradiční trubkový a základ je odvozený od rámu modelu TRK 502. Odpružení zajišťuje vidlice upside-down se zdvihem 140 mm a vzadu hliníková kyvka s centrálním tlumičem s nastavitelným předpětím pružiny a odskokem. Brzdový systém využívá vepředu dva kotouče o průměru 320 mm se čtyřpístkovými třmeny a zadní kotouč o průměru 260 mm s jednopístkovým třmenem.
Standardní sedmistovka se od osmistovky liší hlavně použitím 17palcových kol vepředu i vzadu a podstatně silničnějším zaměřením. Tomu nasvědčují i obuté pneumatiky Pirelli Angel GT 120/70 a 160/60. Luxusnější verze X se liší tím, že má 19" kolo vpředu a 17" vzadu, obojí s drátovým výpletem, a obouvá pneumatiky Pirelli Scorpion Rally STR 110/80 a 150/70. Obě verze mají palivovou nádrž o objemu 20 litrů a provozní hmotnost 235 kg. Sedlo je ve standardní verzi 790 mm nad zemí a ve verzi X pak ve výšce 836 mm.
Model TRK 702 má plně LED osvětlení, 5" barevný TFT displej. Zajímavostí je doplňkové příslušenství, jako volitelná výbava je u nového modelu Benelli TRK 702 k dispozici také palubní kamera integrovaná v předním zobáku motocyklu, která umožňuje nahrávat videa a pořizovat fotografie pomocí aplikace do mobilního telefonu a připojení přes wi-fi. Nový model Benelli TRK 702 2023 bude k dispozici v antracitově šedé a perleťově bílé barvě; verze X v antracitově šedé a „měsíčně“ šedé. Do prodeje by měl jít od začátku jara 2023.
Benelli Tornado Naked Twin 500
Hodně atraktivní a odvážný design v oblasti naháčů, tak to je přesně to, co by člověk od značky s italskými kořeny čekal. Benelli představila zajímavé řešení s prosvětlenými světlomety denního svícení ve tvaru písmene T a samostatnými čočkami světlometů uprostřed. A to všechno v charakteristickém tvaru, jak jej známe z původních modelů TNT. Celé to pak designově doplňuje lakování s grafikou inspirovanou QR kódy. Na tiskovce také zaznělo, že tento design odstartuje celou budoucí rodinu sportovních naháčů Benelli.
Nový model Tornado Naked Twin 500 vychází z motoru o objemu 500 cm3, který mají předchozí modely Benelli TRK 502 a Leoncino 500. Kapalinou chlazený dvouválcový motor o objemu přesně 500 cm3 dosahuje maximálního výkonu 47,6 k při 8500 ot/min a maximálního točivého momentu 46 Nm při 6000 ot/min. U naháče se změnil design krytu spojky i převodovky, navržený tak, aby lépe odpovídal umístění motoru v novém rámu a stylu motocyklu. Upravený je i výfukový systém a sání, zůstává šestistupňová převodovka s řetězovým převodem.
Podvozek nového modelu Tornado Naked Twin 500 má jako základ trubkový ocelový rámu a 50mm upside-down přední vidlici se zdvihem 125 mm a zadní kyvku s centrálně nastavitelným předpětím a odskokem, která má nabízí zdvih 41,2 mm. Vepředu je poctivá dvoukotoučová brzda se čtyřpístkovými radiálními třmeny, vzadu je 260mm kotouč s jednopístkovým plovoucím třmenem. Na litá 17palcová kola v bílé barvě se montují pneumatiky o rozměrech 120/70 a 160/60. Palivová nádrž má objem 14 litrů, sedlo je ve výšce 784. A hmotnost? Hodnota se ustálila na 199 kg v provozním stavu.
Standardní výbavou nového modelu Tornado Naked Twin 500 je barevný 5'' TFT displej, připojení bluetooth pro připojení k telefonu, přední směrovky integrované do chráničů rukou, kompletní LED světlomety a zadní světlo integrované do směrových světel. Do prodeje by tento model měl dorazit v druhé půlce roku 2023, ale osobně bychom spíš sázeli až na začátek sezóny 2024
Benelli BKX 250
V designovém centru Benelli v Pesaru se zrodil nový model BKX 250 s odvážným designem ve stylu, jaký před pár lety odstartovala Husqvarna modelem Norden. Základem je jednoválcový kapalinou chlazený motor o objemu 250 cm3, který je společný s ostatními čtvrtlitrovými modely řady Benelli a na kterém byl modernizován chladicí systém a sací a výfukový systém. Maximální výkon je 25,8 k při 9 250 ot/min a maximální točivý moment 21 Nm při 8 000 ot/min. Model BKX 250 má rám s dvojitou kolébkou z ocelových trubek, obrácenou vidlici o průměru 41 milimetrů a vzadu a jednoduchý tlumič.
Brzdový systém se skládá z 280mm jednoduchého plovoucího kotouče vepředu se čtyřpístkovým třmenem a 240mm kotouče s jednopístkovým plovoucím třmenem vzadu. Palivová nádrž má objem 13,5 litru, sedadlo je 800 mm nad zemí a hmotnost v provozním stavu je 160 kg. Přední světlomety jsou kompletně LED: vpředu jsou dva DRL paprsky sdílené se sesterským modelem Adventure, zadní světla jsou naopak integrována do blinkrů (stejně jako u nového Tornada Naked Twin 500). I tady výrobce slibuje výrobu v druhé polovině roku 2023.
Benelli BKX 250S
Ze stejného těsta jako BKX 250 je i koncept BKX 250S, kde písmno S je zkratkou pro Street. Stejný základ motoru a rámu je v tomto případě upravený víc pro silnice a hlavně městský provoz. Se svým adventure „bráchou“ sdílí zajímavě řešený světlomet a diodové denní svícení DRL, ale v provedení bez štítu designově působí podstatně ostřeji. Zadní světla jsou integrovaná se směrovkami, stejně jako u nového naháče Tornado Naked Twin 500.
Model BKX 250 S jezdí na sedmnáctipalcových kolech s obutím 110/70-ZR17 a 150/60-ZR17, nádrž o objemu 13,5 litrů by měla zajistit dojezd přes 400 km. Přístrojovka je řešená panelem LCD, nechybí ani zásuvka USB. Nový naháč Benelli BKX 250 S by měl být k dispozici u dealerů v polovině roku 2023, na některých trzích bude údajně doplněný ještě verzí 125 ccm.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)