globalmoto_kveten




Nová cendura Benelli TRK/BKS a naháč Tornado Naked Twin 500

Italské značce Benelli spojení s kapitálem a výrobním zázemím koncernu čínského Qianjiang Motor Group prospívá. V jejím sortimentu už sice nenajdeme ty luxusní naháče a okruhové speciály, kterými se značka proslavila, ale přichází celá řada hodně zajímavých modelů střední třídy. A hlavně zajímavý design, který by měl odstartovat novou řadu výkonných naháčů.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Benelli TRK 800 konečně do výroby

Začneme vlajkovou lodí, která se v předprodukční verzi představila v Miláně již vloni. Teď se na tiskové konferenci ukázala finální produkční verze modelu TRK 800, největšího cestovního endura od výrobce z Pesara. Navazuje na prodejní úspěch řady TRK 502 v Itálii, kde obsadila první místo v kategorii cestovních endur. Místo motoru z modelu 502 ale přichází s kapalinou chlazeným dvouválcem o objemu 754 cm3, který je nabízen také v modelu Leoncino 800, s výkonem 76,2 koní při 8 500 ot/min a točivým momentem 67 Nm při 6 500 ot/min. Moderní konstrukci dosvědčují 4 ventily na válec, rozvody DOHC a mokrá spojka s posilovačem před šestistupňovou převodovkou.

Mohutné silničně orientované enduro jezdí na kombinaci 19palcového kola vepředu a 17palcového kola vzadu, obojí připravené na montáž bezdušových pneumatik 110/80-19 a 150/70-17. Trubkový příhradový rám dostal plně nastavitelnou přední vidlici Marzocchi a zadní jednotku s nastavením předpětí a odskoku. Hodnoty zdvihů 170 mm nejsou na tuto třídu špatné. O brzdy se starají čtyřpístky Brembo se dvěma předními kotouči 320 mm. Už ve standardu bude centrální stojan a ochrana motoru. Provozní hmotnost sice výrobce oficiálně v tabulkách pro rok 2023 neuvádí, ale podle předchozích zpráv by měla být 245-249 kg i s náplněmi. To je trochu vyšší hodnota v porovnání s konkurencí, například cestovními endury MV Agusta nebo CFMOTO, ovšem souvisí to s celkovou poměrně mohutnou stavbou, plnou výbavou již ve standardu i velkorysým objemem nádrže na 21 litrů benzínu.

Design se dvěma výraznými oblouky LED světlometů a denním svícením je ryze evropský a moc pěkně využívá enduro „zoban“, který byl už i menší TRK 502. Osmistovka vypadá o dost dynamičtěji než předchozí pětikilo, hezky kombinuje barevná kola s madly spolujezdce a chrániči řídítek ve stejné barvě. Přístrojovka je v duchu dnešní doby, tedy 7″ TFT s plnou konektivitou. Jezdce a spolujezdce chrání nastavitelný plexištít, chrániče rukou a boční deflektory. Benelli TRK 800 bude jezdit na drátových kolech obutých do pneumatik 110/80-19 vepředu a 150/70-17 vzadu. Vedle osmistovky bude i nadále v nabídce také předchozí Benelli TRK 502. Osmistovka by měla být na prodejnách v polovině roku 2023.

Benelli TRK 702 a 702X

Zajímavou nabídkou, která bude hodně konkurovat jen o kousek výkonnější osmistovce, je dvojice nově představených modelů Benelli TRK 702. Hledáte nějaké zásadní rozdíly oproti osmistovce? Pro nás v redakci to i po srovnávání všech tabulek zůstává tak trochu záhada, i ten design je hodně provázaný. Oba modely mají téměř shodné parametry výkonu a točivého momentu, dvouválec o zdvihovém objemu 698 ccm by měl být odlišně naladěný a měl by nabízet i verzi 35 kW. Sedmistovka tak pravděpodobně bude lákat zákazníky hlavně nižší cenou a bude usilovat o prodejní úspěch 502, která ale také zůstává v nabídce pro rok 2023.

Motor dosahuje výkonu 76,2 koní při 8750 ot/min a točivého momentu 68,2 Nm při 6250 ot/min. Rám je tradiční trubkový a základ je odvozený od rámu modelu TRK 502. Odpružení zajišťuje vidlice upside-down se zdvihem 140 mm a vzadu hliníková kyvka s centrálním tlumičem s nastavitelným předpětím pružiny a odskokem. Brzdový systém využívá vepředu dva kotouče o průměru 320 mm se čtyřpístkovými třmeny a zadní kotouč o průměru 260 mm s jednopístkovým třmenem.

Standardní sedmistovka se od osmistovky liší hlavně použitím 17palcových kol vepředu i vzadu a podstatně silničnějším zaměřením. Tomu nasvědčují i obuté pneumatiky Pirelli Angel GT 120/70 a 160/60. Luxusnější verze X se liší tím, že má 19" kolo vpředu a 17" vzadu, obojí s drátovým výpletem, a obouvá pneumatiky Pirelli Scorpion Rally STR 110/80 a 150/70. Obě verze mají palivovou nádrž o objemu 20 litrů a provozní hmotnost 235 kg. Sedlo je ve standardní verzi 790 mm nad zemí a ve verzi X pak ve výšce 836 mm.

Model TRK 702 má plně LED osvětlení, 5" barevný TFT displej. Zajímavostí je doplňkové příslušenství, jako volitelná výbava je u nového modelu Benelli TRK 702 k dispozici také palubní kamera integrovaná v předním zobáku motocyklu, která umožňuje nahrávat videa a pořizovat fotografie pomocí aplikace do mobilního telefonu a připojení přes wi-fi. Nový model Benelli TRK 702 2023 bude k dispozici v antracitově šedé a perleťově bílé barvě; verze X v antracitově šedé a „měsíčně“ šedé. Do prodeje by měl jít od začátku jara 2023.

Benelli Tornado Naked Twin 500

Hodně atraktivní a odvážný design v oblasti naháčů, tak to je přesně to, co by člověk od značky s italskými kořeny čekal. Benelli představila zajímavé řešení s prosvětlenými světlomety denního svícení ve tvaru písmene T a samostatnými čočkami světlometů uprostřed. A to všechno v charakteristickém tvaru, jak jej známe z původních modelů TNT. Celé to pak designově doplňuje lakování s grafikou inspirovanou QR kódy. Na tiskovce také zaznělo, že tento design odstartuje celou budoucí rodinu sportovních naháčů Benelli.

Nový model Tornado Naked Twin 500 vychází z motoru o objemu 500 cm3, který mají předchozí modely Benelli TRK 502 a Leoncino 500. Kapalinou chlazený dvouválcový motor o objemu přesně 500 cm3 dosahuje maximálního výkonu 47,6 k při 8500 ot/min a maximálního točivého momentu 46 Nm při 6000 ot/min. U naháče se změnil design krytu spojky i převodovky, navržený tak, aby lépe odpovídal umístění motoru v novém rámu a stylu motocyklu. Upravený je i výfukový systém a sání, zůstává šestistupňová převodovka s řetězovým převodem.

Podvozek nového modelu Tornado Naked Twin 500 má jako základ trubkový ocelový rámu a 50mm upside-down přední vidlici se zdvihem 125 mm a zadní kyvku s centrálně nastavitelným předpětím a odskokem, která má nabízí zdvih 41,2 mm. Vepředu je poctivá dvoukotoučová brzda se čtyřpístkovými radiálními třmeny, vzadu je 260mm kotouč s jednopístkovým plovoucím třmenem. Na litá 17palcová kola v bílé barvě se montují pneumatiky o rozměrech 120/70 a 160/60. Palivová nádrž má objem 14 litrů, sedlo je ve výšce 784. A hmotnost? Hodnota se ustálila na 199 kg v provozním stavu.

Standardní výbavou nového modelu Tornado Naked Twin 500 je barevný 5'' TFT displej, připojení bluetooth pro připojení k telefonu, přední směrovky integrované do chráničů rukou, kompletní LED světlomety a zadní světlo integrované do směrových světel. Do prodeje by tento model měl dorazit v druhé půlce roku 2023, ale osobně bychom spíš sázeli až na začátek sezóny 2024

Benelli BKX 250

V designovém centru Benelli v Pesaru se zrodil nový model BKX 250 s odvážným designem ve stylu, jaký před pár lety odstartovala Husqvarna modelem Norden. Základem je jednoválcový kapalinou chlazený motor o objemu 250 cm3, který je společný s ostatními čtvrtlitrovými modely řady Benelli a na kterém byl modernizován chladicí systém a sací a výfukový systém. Maximální výkon je 25,8 k při 9 250 ot/min a maximální točivý moment 21 Nm při 8 000 ot/min. Model BKX 250 má rám s dvojitou kolébkou z ocelových trubek, obrácenou vidlici o průměru 41 milimetrů a vzadu a jednoduchý tlumič.

Brzdový systém se skládá z 280mm jednoduchého plovoucího kotouče vepředu se čtyřpístkovým třmenem a 240mm kotouče s jednopístkovým plovoucím třmenem vzadu. Palivová nádrž má objem 13,5 litru, sedadlo je 800 mm nad zemí a hmotnost v provozním stavu je 160 kg. Přední světlomety jsou kompletně LED: vpředu jsou dva DRL paprsky sdílené se sesterským modelem Adventure, zadní světla jsou naopak integrována do blinkrů (stejně jako u nového Tornada Naked Twin 500). I tady výrobce slibuje výrobu v druhé polovině roku 2023.

Benelli BKX 250S 

Ze stejného těsta jako BKX 250 je i koncept BKX 250S, kde písmno S je zkratkou pro Street. Stejný základ motoru a rámu je v tomto případě upravený víc pro silnice a hlavně městský provoz. Se svým adventure „bráchou“ sdílí zajímavě řešený světlomet a diodové denní svícení DRL, ale v provedení bez štítu designově působí podstatně ostřeji. Zadní světla jsou integrovaná se směrovkami, stejně jako u nového naháče Tornado Naked Twin 500.

Model BKX 250 S jezdí na sedmnáctipalcových kolech s obutím 110/70-ZR17 a 150/60-ZR17, nádrž o objemu 13,5 litrů by měla zajistit dojezd přes 400 km. Přístrojovka je řešená panelem LCD, nechybí ani zásuvka USB. Nový naháč Benelli BKX 250 S by měl být k dispozici u dealerů v polovině roku 2023, na některých trzích bude údajně doplněný ještě verzí 125 ccm.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist