Přilby na milánské výstavě: Drobné inovace z Japonska, adventure novinky od HJC a Caberg
Text: Honza Zajíček | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 28.11.2024 | Zobrazeno: 5 238x
Zatímco japonští velikáni v prémiovém segmentu nevymýšlí nic převratně nového, střední třída reprezentovaná korejským HJC a italským Cabergem představila úplně nové přilby reagující na velmi populární adventure třídu ale nejen ty.
Kapitoly článku
Arai
Japonská legendární značka si svůj věhlas vydobyla zejména maximálním důrazem na bezpečnosti, odráží to také její jediná novinka. RX-7V FIM Racing #2 je druhou generací profesionální závodní přilby, která je zároveň dle slov Arai první přilbou plnící druhou generaci FIM homologace, bez které vás nepustí do profesionálních soutěží. FRHPhe-02 vejde v platnost pro sezónu 2026, kdy nahradí dnes platnou FRHPhe-01. Krom toho, že se zase o něco málo zvyšují nároky na přilby samotné je zásadní zahrnutí offroadových přileb do tohoto testovacího programu. Arai nějaké bližší údaje ohledně toho, co musela pro splnění normy podniknout, neuvádí, předpokládáme tedy, že to pro ně byla spíš formalita. Odpovídá tomu ostatně i to, že je u této přilby použitý stejný materiál a konstrukce, jako u předchozí. Každopádně chcete-li maximální možnou bezpečnost, tohle je jeden z nejlepších adeptů. O nic se ale neošidíte ani v případě, že sáhnete po civilní RX-7V EVO, která, stejně jako ostatní přilby Arai, přináší pro sezónu 2025 několik nových grafik.
Shoei
Konkurenční značka ze země samurajů přináší přece jenom o něco málo větší inovaci. Jejich skútrová přilba J-Cruise 3 je, jak už název napovídá, třetí generací této špičkové otevřené přilby. Drobně upravený design skořepiny je zase o něco málo sportovnější, hlavním benefitem novinky je ale účinnější ventilace. Shoei udává, že díky optimalizaci ve větrném tunelu se povedlo proti J-Cruise II zvýšit její účinnost o 70 %. Trojice čelních vstupních otvorů zůstává, optimalizovalo se jejich umístění a hodně na vyšší průtoku vzduchu udělal přidaný otvor v zadním horním výduchu. Jinak zůstává vše při starém včetně interiéru v kombinaci rychleschnoucího materiálu v místech, kde se člověk hodně potí s jemným materiálem v místech citlivé kůže nebo spodního lemu přilby v imitaci kůže. Stejně jako u ostatních Shoeiek nové generace je i J-Cruise 3 připravena pro použití interkomu, kterým je Sena SRL3. Zapínání přilby řeší mikropřezka, nechybí výsuvná sluneční clona, zkrátka vše, co od top přilby očekáváte.
HJC
Další asijská konkurence v podobě korejského HJC na to už jde zhurta. V Miláně představila celkem 4 nové přilby, ne všechny ale vznikly na čistém papíře. U skútrové i31 je podobný příběh jako u novinky z předchozího odstavce. Zásadním rozdílem je fakt, že tohle HJC je základní lehká a kompaktní přilba, nikoli vrcholný model. I tak se tady zapracovalo na ventilaci, která je o 16,5 % účinnější než u předchozí i30. Zapracovalo se také na mechanismu zavření plexi a o 5 mm se povedlo protáhnout vnitřní sluneční clonu, kterou si můžete navíc v rozmezí 8 mm odklánět od obličeje nastavovacím mechanismem. Nakonec se podíváme na samotnou skořepinu, díky které by přilba měla být bezpečnější, tišší a lépe padnout. Může za to zejména protažení směrem vpřed v oblasti tváří, takže lépe obejme vaši hlavu. I tento základní model je připravený na interkom, Pinlock, má kompletně vyjímatelný interiér a zapínání na mikropřezku.
Další novinky už jsou nové z gruntu, dvě přitom míří do adventure segmentu. Nová i80 je vyklápěcí přilba s kšiltem, ve které díky dvojí homologaci můžete jezdit jak v otevřeném, tak zavřeném stavu. Skořepina je vyrobená z polykarbonátu, takže nejde o nejvyšší řadu, na výbavě to ale nijak nepoznáte. Tvar je aerodynamicky optimalizovaný, proti předchozí vyklápěcí adventure přilbě nabídne o 17 % menší odpor a o 48 % menší tendenci zvedat přilbu vzhůru. Výrazně lepší je také ventilace, kdy se pracovalo hlavně na bradové části. Za dvěmi nezávislými ovládacími prvky je navíc filtr proti prachu, takže větší množství vzduchu by mělo být navíc čistší. Vnitřní sluneční clona je nastavitelná jako u skútrové jetky, s tou sdílí i vyjímatelný antibakteriální interiér, přípravu na interkom, pinlock nebo zapínání na mikropřezku.
Vrcholná řada u HJC znamená zkratku RPHA a nová šedesátka je adventure přilba pro náročnější jezdce, kteří ocení třeba nižší hmotnost díky patentovanému kompozitnímu materiálu PIM. Z něj vyrobená skořepina je opět modelovaná s důrazem na dobré obtékání vzduchu, včetně vysoké stability ve vyšších rychlostech. Tohle bývá achilova pata kšiltových přileb. Kdyby vám to i tady z nějakého důvodu nefungovalo, potěší jednoduchá demontáž štítku bez nutnosti sáhnout po nářadí. S aerodynamikou souvisí ventilace, tu tady zajišťují 3 vstupy a 4 výstupy a i když i tady nabízí interiér stejné základní vlastnosti jako u předchozích přileb, má prémiovější materiály a nabídne třeba také bradový deflektor nebo polouzavřený vstup do přilby, aby netáhlo spodem. Šedesátka navíc nabídne prémiové detaily jako titanové dvojité D kroužky na řemínku zapínání nebo mechanismus sluneční clony s možností nastavit ji rovnou do tří poloh, kdy ji kromě základní můžete posunout vzad buď o 5 nebo rovnou o 10 mm.
Poslední představenou přilbou je nová vlajková loď v segmentu překlápěcích cestovních přileb. Jak už název F100 napovídá, nejde o přilbu z prémiového PIM kompozitu nicméně to ani není levná polykarbonátová přilba, jako jsou ty z řady označené „i“. Materiál skořepiny je v tomhle případě sklolaminát, díky kterému může být skořepina subtilnější při zachování nebo dokonce zvýšení odolnosti proti předchozí polykarbonátové přilbě. HJC se tady chlubí kompaktním mechanismem překlápění brady, dobrou aerodynamikou v otevřeném i zavřeném stavu, ventilací se dvěmi vstupy a jedním výstupem včetně zajímavosti v podobě non-stop přívodu vzduchu na plexi, což by mělo eliminovat jeho mlžení. 3D interiér je vysoké specifikace jako u předchozí RPHA 60 s výjimkou trhacích bezpečnostních lícnic, vnitřní sluneční clona je zase nastavitelná v rozmezí 8 mm jako u levnějších modelů. Tohle by mohla být přilba s pěkným poměrem cena/výkon, která by se později navíc měla objevit také v celokarbonové variantě.
Caberg
Italský výrobce svou prezentaci pojal letos trošku neobvykle, když nevystavoval přímo na výstavišti ale měl pouze dealerské setkání v přilehlém hotelu. Reálné fotky z místa tak sice nemáme, nicméně novinky představil zajímavé, tak pojďme na ně. GP01 je oficiální závodní integrální přilba Cabergu a jestliže Arai říká, že jeho přilba byla první, tak Caberg má s vysokou pravděpodobností druhou, co plní druhý level FIM certifikace. Skořepina je vyrobená z kombinace sklolaminátu a karbonu a samozřejmě se u ní jako u každé závodní přilby hledělo hodně na aerodynamiku a ventilaci. Nechybí velký zadní spoiler ale třeba také vystrčený „čumák“ v bradové části. Tam jsou i dva vstupní větrací otvory, které doplňují dva horní a čtyři výstupy v zadní části. Interiér je samozřejmě vyjímatelný, pratelný, hypoalergenní, má trhací lícnice je ale také uzpůsobený pro použití brýlí a interkomu. GP01 navíc dostanete rovnou s dvojicí plexi, světlé i tmavé je navíc připravené jednak pro přiložený Pinlock 120, potom také pro závodní trhačky. Poslední vychytávkou, kterou Caberg dává do svých přileb, je Caberg SOS Medical ID, což je NFC čip, na který si můžete nahrát základní údaje o sobě, případně kontakty na nejbližší pro případ nehody.
Stejnou vychytávku najdou i zájemci o adventure přilbu Tanami. Nabízet se bude ve dvou variantách, první je vyrobená ze sklolaminátu, druhá k tomu přidává atraktivní karbon. Zajímavostí je ventilace s magnetickými záslepkami a to jak na bradové části, tak u zadních výdechů. V případě velkého vedra a ježdění v terénu je jednoduše odstraníte a tím maximalizujete proud vzduchu skrz přilbu. Jen je potom nesmíte nikde vyklepat z kapsy. Spodní otvory jsou navíc nastavitelné, stejně tak horní nasávací. Samozřejmě je možné helmu použít s motokrosovými brýlemi a je přitom jedno, jestli jen vyklopíte plexi nebo ho demontujete, což by mělo jít snadno. Velké plexi má centrální zámek s mikroventilací, součástí balení je také Pinlock folie a přilbě nechybí ani sluneční clona. Kšilt by měl jít sundat bez použití nářadí, vyjímatelný interiér je maximálně prodyšný pro optimální proudění vzduchu, lícnice jsou uzpůsobené pro nositele brýlí a zapínání řeší dva hliníkové D kroužky. O tom, že je přilba připravená pro interkom dnes už asi ani nemusíme doplňovat.
Informace o redaktorovi
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)