motopoint_unor_shad




25 let turbínových motorek. MTT představilo speciální edici 420RR

Pamatujete si to haló, když stránky časopisů, a později i webů, začaly zaplavovat obrázky motorky, nesoucí název Y2K? Šlo o „sériově“ vyráběnou motorku s turbínovým motorem, a tedy naprosto unikátní stroj v celé motocyklové historii. Nicméně pokud jste si mysleli, že zůstalo u pár vyrobených kusů, mýlíte se. Výrobce MTT se svými stroji pokračuje, a teď dokonce představil speciální výroční edici modelu 420RR, který je pokračovatelem právě Y2K.

Kapitoly článku

Že moc nechápete, na co to koukáte? Vůbec nevadí, dáme si malé opáčko. MTT je zkratka pro Marine Turbine Technologies a jde o společnost z americké Louisiany, zabývající se turbínovými technologiemi – ať už jde o pohonné jednotky, těžbu nebo energetiku. V roce 2000 potom firma do svého portfolia přidala motocykl – jak jinak než turbínový. Stroj, jenž dostal název Y2K, je kapotovaný superbike, a pokud pomineme mimořádně dlouhou stavbu s rozvorem 172 centimetrů, nevypadá ani moc divně.

Pod kapotami se však nenachází konvenční pístový motor, ale motor Rolls-Royce řady 250, vycházející z původního návrhu Allison. Jedná se o motor turbohřídelový, tedy takový, ve kterém proud spalin roztáčí výstupní hřídel. Y2K tedy na rozdíl od různých kaskadérských speciálů (zdravíme Evela Knievela) není poháněný tahem samotného proudového motoru. Funguje na stejném principu jako turbovrtulová letadla nebo třeba většina vrtulníků.

Právě z vrtulníků pochází i motory, které MTT instaluje do svých motocyklů. Jde o agregáty, které již překonaly svou plánovanou životnost, a tedy nemohou nadále sloužit v aviatice. Na druhou stranu po repasi ještě v motorce nadělají velkou parádu. První modely Y2K byly poháněny motorem Rolls-Royce 250-C18, pozdější verze ale přešly na variantu 250-C20 s vyšším výkonem.

Současná generace motocyklů tedy již nenese název Y2K, ale přešlo se na 420RR. Přičemž 420 odkazuje na udávaný výkon 420 koní při otáčkách N1 (tedy otáčkách turbínového kompresoru) 52 000 za minutu. Do toho je tu ještě bizarní točivý moment přibližně 677 Nm. Síla z výstupu motoru je přenášena na dvoustupňovou automatickou převodovku a přes řetěz na zadní kolo. V technických specifikacích, v kolonce maximální rychlost, uvádí MTT „Víc, než se kdy odvážíte“. O kus výše je ovšem poznamenáno, že maximální rychlost je otáčkami a převody omezená na 439 kilometrů v hodině. A je tu velmi slušná pravděpodobnost, že to tolik skutečně pojede.

Samozřejmě vás nemohu ochudit o video se zvukem startu…

Před několika dny byla odhalena speciální edice, která nejen, že smí na silnici, ale jedná se také o nejlépe vybavené stroje. Rám je stejně jako u všech MTT hliníkový deltabox, 420RR už má také masivnější hliníkovou kyvnou vidlici. Veškerá kapotáž je však u speciální edice z karbonu, stejně jako kola BST Wheels. Komponenty odpružení dodal Öhlins, masivní brzdy zase ISR – vtipný detail jsou dva čtyřpístové brzdiče na zadním kotouči. Zadní guma má mimochodem rozměr 240 milimetrů. A kdyby vás náhodou zajímalo, co se lije do 34litrové nádrže, tak MTT uvádí diesel nebo kerosin. Je potom skoro až děsivé, že motorka navzdory výkonům vlastně není nijak těžká – MTT říká přibližně 227 kilogramů.

S ohledem na výrobní počty se nelze příliš divit tomu, že limitované edice k 25. výročí turbínových motocyklů MTT se vyrobí pouze 5 kusů. Vedle všeho zmíněného dostane každý z nich také speciální lakování, jehož vzor je vidět na obrázcích, a pochopitelně velmi speciální cenovku 275 000 dolarů, v přepočtu tedy 6,6 milionu korun. Na druhou stranu, kde jinde dostanete turbínovou motorku…

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist