Jsme rádi, že navštěvujete Motorkáři.cz.
Abychom mohli naši práci dále rozvíjet, tak oceníme, když nastavíte vyjímku v AdBlocku pro náš web.
Děkujeme, tým Motorkáři.cz.
Ja se v tom vyznam asi jako za mlada v matice:D ale kn filtr jsem mela, cistila ho jak blba, celou motorku musela pokazdy odstrojit, abych se k tomu debilovi dostala a po par tisicich najeto ho jednoho krasneho dne vytahla uplne rozlepeny.. V zivote uz bych si to nekoupila. Financne to vyjde uplne nastejno, jako kdyz motorce koupim obycejny filtr kazdy rok novy. Nejde mi o vykon, ale abych proste masine dala to, co potrebuje a nenicila ji. Nejlepsi tuning je totiz spravna udrzba. V honbe po vykonu bych radsi sahla po vykonejsi motorce, ale moc se v nich nevrtala.. Autor clanku dobre pise, ze jsou nejak vyrobeny, nastaveny a serizeny a vymenou filtru to nespasime. Me se to libilo a uvitala bych vic takovych clanku.
Narazil jsem na tenhle článek jen náhodou, proto pozdní reakce.
Tenhle článek docela dost potvrzuje zavedené mýty a polopravdy točící se kolem motorek.
Narážím hlavně na problém složení směsi, vstřikování, karburátory, lambdy... tam je spousta nepřesností, zavádějících věcí odvádějících hlavní smysl a problém úplně jinam kde ani není, dost lživých tvrzení..
Jinak je taky dost věcí pravda, ale tohle jsem nemohl přejít.
Hned tady v diskuzi vidíme dotazy i odpovědi jak tyto mýty poblbnuly jinak jistě chytré motorkáře.
Moc zajímavý článek. Jen mi nesedí pár věcí. Stříkačka bez lambdy ve výfuku? To jsem ještě neviděl... Může někdo uvést např. konkrétní typ motorky? A druhá věc, kde bere autor jistotu, že se změnou sání či výfuku si motormanagement poradí sám a dle lambdy si sám upraví podíl vstříknutého paliva, aby byla zachována ideální bohatost směsi? Už dost lidí tu tvrdilo, že to tak rozhodně není, tak kde je pravda?
Ahoj, me se clanek libi a pokud nic vic, alespon o tom lidi chvilku premysleji.
K teto diskuzi pak musim poznamenat, ze se tu nezminilo to nejdulezitejsi - lidsky faktor.
- jeden jen rad jezdi a cim min montovani, tim lip.
- druhy montuje rad, a kdyz to navic i umi, muze to byt fajn pocit neco vylepsit.
- tretimu jde o vykon...nejlepsi je asi poridit silnejsi motorku ? A komu jde o rychlost, mel by se zamerit na nejslabsi clanek...vetsinou je to on sam a jeho ridicske schopnosti.
tom.es> beries informacie od vyrobcu kn filtrov, hadam necakas, ze tam najdes nejake negativa?
Zabudas na jednu vec: KNko funguje dobre iba ked je ciste a mastne. Nijakym sposobom nemozes pohladom zistit, ci filtruje dobre, alebo uz je moc suchy. Moc mokry (mastny) tak isto byt nemoze. Cize je tam zjavna narocnost na obsluhu a pravidelny servis.
To je obrovska vyhoda papieroveho filtra, ze je blbuvzdorny. Ak pretiahnes jeho vymenu, motorka zacne viac zrat, ale nic zleho sa nestane.
Zhodou okolnosti som 2 tyzdne dozadu cistil moje KNko, po 5.000km. Bolo dost zasrane, a to ho mam v airboxe a jazdim vlastne iba okruhy, cize v cistom prostredi. Jednoducho uplne suhlasim s autorom, je vidiet ze je to clovek praxe a moje skusenosti s nim suhlasia. Na 10.000km a viac mozes uplne zabudnut.
Radim kazdemu, kto chce hlavne jazdit a nerobit nic ine, aby si dal papierovy filter. KNko len pre entuziastov.
tom.es - Po 2000km to bylo běžně na skůtru, kterej tak daleko nikdy nejel, aby jsem ho musel čistit cestou.
KN a papíráč se každej zanáší zcela jinym způsobem. Papírovej se zalepuje prakticky jen jemným prachem a hrubý nečistoty se na něm nepřilepí. Kdežto filtry, který zachytávaj bordel na lepivej olej na sebe přilepí prakticky všechno, tak se dovedou v hodně prašným prostředí zalepit rychleji.
Na tom skůtru to bylo sakra hodně znát, když se filtr znečistil - bylo to tak bohatý, že šly max. otáčky dolu o 20 %. A když to naladím na míň propustnej papíráč, tak při silným zaprášení filtru to jede jen o něco míň, ale 20% propadu max. otáček tam rozhodně není.
to alesmoto|: netvrdím, že se nemusí čistit dřív..ale taky by se to nemělo přehánět..KN uvádí, že dokud je vidět kovová mřížka, tak se čistit nemusí...
Ale jde mi spíš o to, že pokud se KN zašpiní po 2000 km, co to potom udělá s papírovým filtrem, který má již jako nový větší odpor průchodnosti vzduchu ? Třeba na té Lynxem zmíněné dovolené...to s sebou vozíte náhradní filtry nebo 2 až 3x za dovolenou nakoupíte nový cestou?
JwKS_Pavel Ani nevite jak se ted cervenam...protoze jsem si vazne protirecil. Podtlak vakuum se tezko definuje proto se meri tlak i kdyz proti atmosfere je to vlastne podtlak, tak proto jsem se v tom zamotal. omlouvam se
ZATIZENI MOTORU je NEPRIMO UMERNE PODTLAKU v sani. "Cim mensi podtlak, tim vetsi zatizeni" .Zatizeni motoru muze by 100% i kdyz mam treba jen 1/3 plynu (do kopce v malych otackach kdy nema motor silu) Naopak zas motor pri deceleraci z velkych otacek z kopce a dam 1/3 plynu muze byt zatizeny i 0%. ... Samotna skrtici klapka rozhodne neni ukazatel zatizeni motoru = je to podtlak v sani (mezi klapka motor) A tom celkove peknem clanku doopravdy lez. Stejne jako ta korekce linearni lambdou, ze nemuze kompletne ridit motor, kdyz je to jen zpetna vazba (musi byt paliova mapa)
Jak vidím, tak někteří reagují úmyslem vracet zpět papírák, ale asi nečetli pozorně... Bavlněné filtry, nebo spíše vložky filtru, obecně ano (po úpravě plnění v případě neřízeného dávkování - ať už karb., nebo i.e.), neb každý z nás nejen občas "zatáhne" tak, že "klapky stojí" (ev. leží ), což je právě ten zmiňovaný moment jejich pravého smyslu. Je ovšem potřeba udržovat je v řádném stavu, což autor také zmiňuje... Takže pravidelně čistit a impregnovat v intervalu, který je přiměřený charakteru a využití moto... Za těchto podmínek bude určitě přínosem... Já v tom článku nevidím žádnou histerii, sám autor zmiňuje několik možných úprav nasávaného vzduchu, tedy i z tohoto si každý může vyvodit, že se VŽDY jedná o kompromis...
Díky za článek o filtru jsem uvažoval na motorku i do auta. Na motorce občas i prašná polnacka, takže sportovní filtr bych jen cistil a na autě to nejspíš taky nemá smysl. To minimalni zvýšení výkonu za to nestojí.
zom.es - až 80000 - možná na americkejch čistejch silnicích a v autovým fitrboxu, ale taky třeba na prašnejch silnicích už po 8000. A taky po 2tis km byl filtr tak zasranej, že jsem musel čistit (scooter2t 70ccm)
Před 17 lety jsem koupil v CH Yamahu s KN ve filtrboxu - 10tis a byl zralej na vyčištění - možná by to ještě něco najelo, třeba i dvojnásobek, ale pamatuju, jak po vyčištění motorka při max. otáčkách znatelně ožila. A to neměla přímý sací košíčky- tam by to bylo zaflákaný podstatně dřív.
Tak jak říká moje vlastní zkušenost 20 až taky 2 tis km...
Dodatek - nejsem "odpůrce" , ale s čištěním mám svoje letitý zkušenosti.
hlavní problém je v tom,že mladí kluci prostě chtějí výkon téměř za každou cenu a tudíž káenko a laďák je to nejdostupnější,ale pokud se opravdu o ten sportovní filtr někdo stará jak se má,tak zase nehrozí prakticky žádná újma motoru a nějaký koník nahoru to dá.
Trošku hysterické, ale ok.
V zásadě jsem nikdy instalací ať již bavlněného (K&N) či molitanového (Pipercross) filtru zásadnější změnu nepoznal (krom zvukové), ať s výfukem nebo bez. Nemyslím si třeba, že Ducati při koupi laďáků s jednotkou a otevřeným boxem s bavlněným filtrem by záměrně tak zásadně snižovala životnost motoru. V Multistradě 1100 je originálně např. filtr molitanový.
Žádný můj motor, ať již karburátorový nebo vstřikový, neměl s takovým filtrem žádný problém. Ani negativní vlivy v podobě zvýšené spotřeby, nedejbože střílení motoru, dušení, cukání, jsem nezaznamenal.
Souhlasím s autorem, že instalace je v zásadě zbytečná, nicméně tolik zásadních nevýhod od finančních až po ty motordevastující, objektivně smýšlející člověk nemůže nalézt, některé údaje jsou poněkud nadhodnocené. Každý si hájí svoji pravdu, ale pokud chci objektivně veřejně obohacovat národ, měl bych psát poněkud vyváženěji.
Stejně je hezký kolik "znalců z oboru" se v komentářích pod kdejakým článkem najde. Škoda že se nerozepíšete za ty redaktory, že světu neukážete své odborné znalosti podložené určitě tou nejtvrdší realitou, myslím že i ty redaktory překvapíte a určitě poučíte
No mě spíš zajímá, kdo přišel na to, že chudá směs střílí. Co by tam mělo asi střílet? Podpalování ventilů pokud pominu vůle s tím spojené přehřívání a katalyzátory, které nejsou nic jiného než špunt a dokáží vracet spaliny až ...
No pokud motory fungují stejně, tak auto nebo motorka to je přece buřt ne?
Kaja-SV: máš téměř pravdu, až na to, že ji nemáš. Vem v úvahu, kolik mašin má v novější verzi menší výkon/krouťák než ve starší. U aut je to naprostá klasika Prostě kvůli emisím a hluku se to na homologaci musí uškrtit. A kutil to pak vrátí do původní neseškrcené verze. Není to tak jednoduché jako vyndat téměř 40 let starou protihlukovou clonku v sání na Jawě :) netvrď ale, že to nelze udělat.
CR500: to se právě zásadně pleteš. Když zaklapneš třeba ve 14 000 1/min nebo v 5000 1/min, furt je při zavřené klapce zatížení 0%. Otáčky o zatížení nevypovídají vůbec nic - jedině otevření plynu. S podtlakem máš recht, ale právě při zaklapnuté klapce je podtlak nejvyšší, tudíž si v oponentuře protiřečíš.
Dobrej článek
Sám si říkam,že ikdyž se dnes musej plnit samý normy,tak stejně konstruktéři nejsou žádný blbci a bežný smrtelníci to těžko vymyslej líp,samozřejmě se jich o to spousta snaží .
Mě stačí laďák,kvůli zvuku,vzhledu a navíc jako bonus pár kilo dolů a jsem spokojen.
uhlirek:V článku jasně píšou,že se jedná o kompromis.A to nejen co se týče životnosti a výkonu motoru,ale samozřejmě do toho promlouvají i emisní a zvukové limity a v neposlední řadě také výrobní náklady.Je pravda že se tím dá dost zkurvit,ale není to vždy pravidlo.
jenda3:Taky to vidíš příliš pesimisticky.Za tu dobu co se v tom hrabu jsem vypozoroval,že jsou motory kterým změna sání nebo výfuku(případně obojího) nedělá zas takové problémy a jiné se nedokážou pořádně "vypořádat" ani s drobnou změnou.Záleží na konstrukci a nastavení jednotlivých strojů.Není pravidlo že změna sání a výfuku může s způsobit poškození.
Jinak článek vcelku dobrý.Žádnou nadřazenost jsem nepozoroval,je potřeba vzít v úvahu že ne každý z uživatelů dokáže tu svou rozšroubovat a zase složit.
Dík za info. Nechám origo.
Ja se v tom vyznam asi jako za mlada v matice:D ale kn filtr jsem mela, cistila ho jak blba, celou motorku musela pokazdy odstrojit, abych se k tomu debilovi dostala a po par tisicich najeto ho jednoho krasneho dne vytahla uplne rozlepeny.. V zivote uz bych si to nekoupila. Financne to vyjde uplne nastejno, jako kdyz motorce koupim obycejny filtr kazdy rok novy. Nejde mi o vykon, ale abych proste masine dala to, co potrebuje a nenicila ji. Nejlepsi tuning je totiz spravna udrzba. V honbe po vykonu bych radsi sahla po vykonejsi motorce, ale moc se v nich nevrtala.. Autor clanku dobre pise, ze jsou nejak vyrobeny, nastaveny a serizeny a vymenou filtru to nespasime. Me se to libilo a uvitala bych vic takovych clanku.
Všecko je to o údržbě..
...kvalitní článek! Děkuji
Narazil jsem na tenhle článek jen náhodou, proto pozdní reakce.
Tenhle článek docela dost potvrzuje zavedené mýty a polopravdy točící se kolem motorek.
Narážím hlavně na problém složení směsi, vstřikování, karburátory, lambdy... tam je spousta nepřesností, zavádějících věcí odvádějících hlavní smysl a problém úplně jinam kde ani není, dost lživých tvrzení..
Jinak je taky dost věcí pravda, ale tohle jsem nemohl přejít.
Hned tady v diskuzi vidíme dotazy i odpovědi jak tyto mýty poblbnuly jinak jistě chytré motorkáře.
A nebo Dukačka SS 750 i.e., ale je jich opravdu hafo... A právě na to je lambda, aby ŘJ věděla, kolik je potřeba přidat / ubrat paliva na opt. směs...
SuperSic58:Tak je jich jeste docela dost napr. Yamahy Myjesty 400 do roku vyroby 2007. Jinak clanerk zajimavy a pochopitelny i pro laika..
Moc zajímavý článek. Jen mi nesedí pár věcí. Stříkačka bez lambdy ve výfuku? To jsem ještě neviděl... Může někdo uvést např. konkrétní typ motorky? A druhá věc, kde bere autor jistotu, že se změnou sání či výfuku si motormanagement poradí sám a dle lambdy si sám upraví podíl vstříknutého paliva, aby byla zachována ideální bohatost směsi? Už dost lidí tu tvrdilo, že to tak rozhodně není, tak kde je pravda?
Ahoj, me se clanek libi a pokud nic vic, alespon o tom lidi chvilku premysleji.
K teto diskuzi pak musim poznamenat, ze se tu nezminilo to nejdulezitejsi - lidsky faktor.
- jeden jen rad jezdi a cim min montovani, tim lip.
- druhy montuje rad, a kdyz to navic i umi, muze to byt fajn pocit neco vylepsit.
- tretimu jde o vykon...nejlepsi je asi poridit silnejsi motorku ? A komu jde o rychlost, mel by se zamerit na nejslabsi clanek...vetsinou je to on sam a jeho ridicske schopnosti.
Ahoj a mnoho peknych km v sedle
tom.es> beries informacie od vyrobcu kn filtrov, hadam necakas, ze tam najdes nejake negativa?
Zabudas na jednu vec: KNko funguje dobre iba ked je ciste a mastne. Nijakym sposobom nemozes pohladom zistit, ci filtruje dobre, alebo uz je moc suchy. Moc mokry (mastny) tak isto byt nemoze. Cize je tam zjavna narocnost na obsluhu a pravidelny servis.
To je obrovska vyhoda papieroveho filtra, ze je blbuvzdorny. Ak pretiahnes jeho vymenu, motorka zacne viac zrat, ale nic zleho sa nestane.
Zhodou okolnosti som 2 tyzdne dozadu cistil moje KNko, po 5.000km. Bolo dost zasrane, a to ho mam v airboxe a jazdim vlastne iba okruhy, cize v cistom prostredi. Jednoducho uplne suhlasim s autorom, je vidiet ze je to clovek praxe a moje skusenosti s nim suhlasia. Na 10.000km a viac mozes uplne zabudnut.
Radim kazdemu, kto chce hlavne jazdit a nerobit nic ine, aby si dal papierovy filter. KNko len pre entuziastov.
Tady je taky trocha teorie..a teď v jaký systém věřit
//www.knfilters.com/filter_facts.htm#FACTS
Jo, víte jak dostat do karbecu přes filtr co nejvíc vzduchu??

Filtr zahodit
tom.es - Po 2000km to bylo běžně na skůtru, kterej tak daleko nikdy nejel, aby jsem ho musel čistit cestou.
KN a papíráč se každej zanáší zcela jinym způsobem. Papírovej se zalepuje prakticky jen jemným prachem a hrubý nečistoty se na něm nepřilepí. Kdežto filtry, který zachytávaj bordel na lepivej olej na sebe přilepí prakticky všechno, tak se dovedou v hodně prašným prostředí zalepit rychleji.
Na tom skůtru to bylo sakra hodně znát, když se filtr znečistil - bylo to tak bohatý, že šly max. otáčky dolu o 20 %. A když to naladím na míň propustnej papíráč, tak při silným zaprášení filtru to jede jen o něco míň, ale 20% propadu max. otáček tam rozhodně není.
Zitra uvidim co udela s CRFkem DNA filtr ,snad ho nebudu muset hodit do koše :)
to alesmoto|: netvrdím, že se nemusí čistit dřív..ale taky by se to nemělo přehánět..KN uvádí, že dokud je vidět kovová mřížka, tak se čistit nemusí...
Ale jde mi spíš o to, že pokud se KN zašpiní po 2000 km, co to potom udělá s papírovým filtrem, který má již jako nový větší odpor průchodnosti vzduchu ? Třeba na té Lynxem zmíněné dovolené...to s sebou vozíte náhradní filtry nebo 2 až 3x za dovolenou nakoupíte nový cestou?
JwKS_Pavel Ani nevite jak se ted cervenam...protoze jsem si vazne protirecil.
Podtlak vakuum se tezko definuje proto se meri tlak i kdyz proti atmosfere je to vlastne podtlak, tak proto jsem se v tom zamotal. omlouvam se
ZATIZENI MOTORU je NEPRIMO UMERNE PODTLAKU v sani. "Cim mensi podtlak, tim vetsi zatizeni" .Zatizeni motoru muze by 100% i kdyz mam treba jen 1/3 plynu (do kopce v malych otackach kdy nema motor silu) Naopak zas motor pri deceleraci z velkych otacek z kopce a dam 1/3 plynu muze byt zatizeny i 0%. ... Samotna skrtici klapka rozhodne neni ukazatel zatizeni motoru = je to podtlak v sani (mezi klapka motor) A tom celkove peknem clanku doopravdy lez. Stejne jako ta korekce linearni lambdou, ze nemuze kompletne ridit motor, kdyz je to jen zpetna vazba (musi byt paliova mapa)
Jak vidím, tak někteří reagují úmyslem vracet zpět papírák, ale asi nečetli pozorně... Bavlněné filtry, nebo spíše vložky filtru, obecně ano (po úpravě plnění v případě neřízeného dávkování - ať už karb., nebo i.e.), neb každý z nás nejen občas "zatáhne" tak, že "klapky stojí" (ev. leží
), což je právě ten zmiňovaný moment jejich pravého smyslu. Je ovšem potřeba udržovat je v řádném stavu, což autor také zmiňuje... Takže pravidelně čistit a impregnovat v intervalu, který je přiměřený charakteru a využití moto... Za těchto podmínek bude určitě přínosem... Já v tom článku nevidím žádnou histerii, sám autor zmiňuje několik možných úprav nasávaného vzduchu, tedy i z tohoto si každý může vyvodit, že se VŽDY jedná o kompromis...
Díky za článek
o filtru jsem uvažoval na motorku i do auta. Na motorce občas i prašná polnacka, takže sportovní filtr bych jen cistil a na autě to nejspíš taky nemá smysl. To minimalni zvýšení výkonu za to nestojí.
zom.es - až 80000 - možná na americkejch čistejch silnicích a v autovým fitrboxu, ale taky třeba na prašnejch silnicích už po 8000. A taky po 2tis km byl filtr tak zasranej, že jsem musel čistit (scooter2t 70ccm)
Před 17 lety jsem koupil v CH Yamahu s KN ve filtrboxu - 10tis a byl zralej na vyčištění - možná by to ještě něco najelo, třeba i dvojnásobek, ale pamatuju, jak po vyčištění motorka při max. otáčkách znatelně ožila. A to neměla přímý sací košíčky- tam by to bylo zaflákaný podstatně dřív.
Tak jak říká moje vlastní zkušenost 20 až taky 2 tis km...
Dodatek - nejsem "odpůrce" , ale s čištěním mám svoje letitý zkušenosti.
hlavní problém je v tom,že mladí kluci prostě chtějí výkon téměř za každou cenu a tudíž káenko a laďák je to nejdostupnější,ale pokud se opravdu o ten sportovní filtr někdo stará jak se má,tak zase nehrozí prakticky žádná újma motoru a nějaký koník nahoru to dá.
Třeba zde je zmínka o intervalech čištění KN filtrů..další info mají uvedeno v FAQ na svých stránkách..
Odpůrci by si neměli plést pojmy s dojmy
//www.knfilters.com/cleaning_czech.htm
Trošku hysterické, ale ok.
V zásadě jsem nikdy instalací ať již bavlněného (K&N) či molitanového (Pipercross) filtru zásadnější změnu nepoznal (krom zvukové), ať s výfukem nebo bez. Nemyslím si třeba, že Ducati při koupi laďáků s jednotkou a otevřeným boxem s bavlněným filtrem by záměrně tak zásadně snižovala životnost motoru. V Multistradě 1100 je originálně např. filtr molitanový.
Žádný můj motor, ať již karburátorový nebo vstřikový, neměl s takovým filtrem žádný problém. Ani negativní vlivy v podobě zvýšené spotřeby, nedejbože střílení motoru, dušení, cukání, jsem nezaznamenal.
Souhlasím s autorem, že instalace je v zásadě zbytečná, nicméně tolik zásadních nevýhod od finančních až po ty motordevastující, objektivně smýšlející člověk nemůže nalézt, některé údaje jsou poněkud nadhodnocené. Každý si hájí svoji pravdu, ale pokud chci objektivně veřejně obohacovat národ, měl bych psát poněkud vyváženěji.
Stejně je hezký kolik "znalců z oboru" se v komentářích pod kdejakým článkem najde. Škoda že se nerozepíšete za ty redaktory, že světu neukážete své odborné znalosti podložené určitě tou nejtvrdší realitou, myslím že i ty redaktory překvapíte a určitě poučíte
No mě spíš zajímá, kdo přišel na to, že chudá směs střílí. Co by tam mělo asi střílet? Podpalování ventilů pokud pominu vůle s tím spojené přehřívání a katalyzátory, které nejsou nic jiného než špunt a dokáží vracet spaliny až ...
No pokud motory fungují stejně, tak auto nebo motorka to je přece buřt ne?
Já porad tvrdím nebavím se o závodních motorkach filtr obyč papírový a pravidelně měnit
Kaja-SV: máš téměř pravdu, až na to, že ji nemáš. Vem v úvahu, kolik mašin má v novější verzi menší výkon/krouťák než ve starší. U aut je to naprostá klasika Prostě kvůli emisím a hluku se to na homologaci musí uškrtit. A kutil to pak vrátí do původní neseškrcené verze. Není to tak jednoduché jako vyndat téměř 40 let starou protihlukovou clonku v sání na Jawě :) netvrď ale, že to nelze udělat.
CR500: to se právě zásadně pleteš. Když zaklapneš třeba ve 14 000 1/min nebo v 5000 1/min, furt je při zavřené klapce zatížení 0%. Otáčky o zatížení nevypovídají vůbec nic - jedině otevření plynu. S podtlakem máš recht, ale právě při zaklapnuté klapce je podtlak nejvyšší, tudíž si v oponentuře protiřečíš.
Dobrej článek
.
Sám si říkam,že ikdyž se dnes musej plnit samý normy,tak stejně konstruktéři nejsou žádný blbci a bežný smrtelníci to těžko vymyslej líp,samozřejmě se jich o to spousta snaží
Mě stačí laďák,kvůli zvuku,vzhledu a navíc jako bonus pár kilo dolů a jsem spokojen.
Tak a KN jde do prdele
Vracím papírák.
uhlirek:V článku jasně píšou,že se jedná o kompromis.A to nejen co se týče životnosti a výkonu motoru,ale samozřejmě do toho promlouvají i emisní a zvukové limity a v neposlední řadě také výrobní náklady.Je pravda že se tím dá dost zkurvit,ale není to vždy pravidlo.
jenda3:Taky to vidíš příliš pesimisticky.Za tu dobu co se v tom hrabu jsem vypozoroval,že jsou motory kterým změna sání nebo výfuku(případně obojího) nedělá zas takové problémy a jiné se nedokážou pořádně "vypořádat" ani s drobnou změnou.Záleží na konstrukci a nastavení jednotlivých strojů.Není pravidlo že změna sání a výfuku může s způsobit poškození.
Jinak článek vcelku dobrý.Žádnou nadřazenost jsem nepozoroval,je potřeba vzít v úvahu že ne každý z uživatelů dokáže tu svou rozšroubovat a zase složit.