Výbava motorkáře: jak vybrat přilbu
Text: Petr Poduška | Foto: Motorkáři.cz | Zveřejněno: 3.4.2012 | Zobrazeno: 102 777x
Investice do jednostopého koníčku zdaleka nekončí nákupem motorky. Dostatečného komfortu a především bezpečí při jízdě se nedá dosáhnout bez speciální výbavy, kterou podle všeobecných zkušeností není radno podceňovat. A protože nabídka trhu se neustále rozšiřuje, může se při výběru hodit malý průvodce.
Kapitoly článku
Typ přilby
Tady je to celkem jednoduché. Ježdění do banky na malém skútru, nebo víkendové vyjížďky na chopperu vyřídíte v otevřené jetce, na motorku s vyšší cestovní rychlostí, nebo celoroční provoz si vezmete raději uzavřenou integrálku. U otevřené přilby si raději podívejte na homologační štítek, protože právě různé kokosky a repliky vojenských helem nejčastěji postrádají schválení pro provoz na našich silnicích. Pokud kupujete jet-přilbu bez plexi, nezapomeňte na povinnost nosit brýle. Jakým typem okulárů si má řidič chránit zrak, o tom vyhláška nic neříká.Při častém a dlouhodobém pobytu za řídítky ukáže své výhody přilba s vyklápěcí bradou, kterou není nutné sundávat z hlavy na každé občerstvovací nebo nikotinové zastávce. Některé vyklápěčky jsou homologovány pro víceúčelové použití, takže mohou sloužit jako integrální i otevřené. Nevýhodou je vyšší hmotnost, a pokud sáhnete po levnější značce, vyklápěcí pant zvyšuje riziko mechanického poškození. Helmy s kšiltem a špičatou bradou jsou určeny původně na motokros, ale bývají čím dál častěji vidět i v silničním provozu - svým stylem skvěle ladí k populárním supermoto strojkům. Řada výrobců na vzrůstající popularitu kšiltovek mezi silničními jezdci reagovala kombinovanými krosovými modely s vizorem.
Specifikace
Řeč je o výbavě přilby, od které se odvíjí především komfort. Kvalitní ventilace je základem příjemného pobytu uvnitř poměrně těsné skořápky, v deštivých a chladných dnech zase musí přilba dobře těsnit. Účinnou obranu proti zapadajícímu slunci poskytne integrovaná clona, která se na rozdíl od tónovaného plexi dá z výhledu operativně odstranit. Různé značky používají různé fígle proti mlžení plexi v chladném nebo vlhkém počasí, ale za nejvíce osvědčený platí systém zdvojeného hledí, označovaný jako PinLock. Dá se dokoupit samostatně, ale plexi přilby musí ale na jeho použití být předem připraveno. Celkem běžnou součástí výbavy už je příprava pro instalaci intercomu, liší se však svým rozsahem. Někteří výrobci nechávají v polystyrenové výplni pouze volné místo na reproduktory, ti pečlivější myslí také na nenápadné uložení akumulátoru nebo celého přístroje.Nekonečné diskuse vyvolává otázka zapínání pásku. I renomované značky už ustupují o dvojitých D-kroužků, které jsou považovány za nejbezpečnější, ale při zapínání vyžadují větší zručnost než rychlopřezky nebo ráčnové systémy. Zatím poměrně málo rozšířeným prvkem jsou dofukovací lícnice, které umožňují dosáhnout intenzivnějšího kontaktu obličeje s interiérem přilby. A stěrače na přilbu, to je hudba blízké budoucnosti.
Materiál
Podle materiálu použitého při výrobě skořepiny se odvíjí odolnost proti nárazu a také hmotnost přilby. Termoplastové modely se lisují za vysoké teploty z plastových granulí, poslední dobou se používá také polyamid nebo polykarbonát. Termoplast se vzhledem k nižšímu ochrannému faktoru zrovna dvakrát nehodí na závodní okruh, ale na motorku střední kubatury do běžného provozu stačí. Ze všech materiálů je nejlevnější, ale zároveň také nejtěžší.Vyšší pevnost skořepiny nabízí kompozitové skořepiny. Ty poznáte podle nápisu fiberglass (sklolaminát), případně carbon-kevlar (kombinace uhlíkových a aramidových vláken). Karbonové přilby jsou považovány za nejlepší možnou ochranu hlavy, a kromě velké odolnosti se vyznačují velmi nízkou hmotností. Sklolaminát a karbon můžete najít v kombinaci na jedné přilbě.
Design
Vzhled přilby hraje pro většinu kupujících hlavně estetickou roli, ale jeho význam nepodceňujte ani z hlediska bezpečnosti. Jedním extrémem může být matně černý povrch, který za zhoršené viditelnosti snadno přehlédne i pozorný účastník silničního provozu, na druhé straně spektra pak leží modely s reflexními prvky nebo fluorescenčním lakem. Mezi tím se nachází nekonečná škála různých jednobarevných i grafických provedení, včetně závodnických replik a vtipných návrhů.Velikost
Vhodná velikost je při nákupu jedním z nejdůležitějších parametrů. Můžete si koupit tu nejdražší přilbu na trhu, ale když netrefíte velikost, dlouho se z ní radovat nebudete. Moc velká helma nepříjemně tancuje na hlavě, v příliš těsné se po chvíli nedá vydržet. Orientační velikost se dá zjistit doma podle obvodu hlavy, ale koupě bez pořádného vyzkoušení je sázkou do loterie. Stejně jako u bot se velikosti jednotlivých výrobců a dokonce i modelů liší, a teprve po pár minutách strávených v přilbě poznáte, zda vám skutečně dobře sedí.Pokud se chcete před návštěvou prodejny trochu připravit, změřte obvod hlavy přes čelo nad obočím a nejzazší místo v zátylku. Naměřeným rozměrům odpovídají zhruba tyto velikosti:
- 49 – 50 cm = XXXS
- 51 – 52 cm = XXS
- 53 – 54 cm = XS
- 55 – 56 cm = S
- 57 – 58 cm = M
- 59- 60 cm = L
- 61 – 62 cm = XL
- 63 – 64 cm = XXL
- 65 – 66 cm = XXXL
Homologace
Patřičné schválení musí podle zákona mít všechny přilby, používané na veřejných komunikacích a v závodním prostředí je systém homologací ještě přísnější. Na silnicích České republice platí evropská homologace ECE22-05. Tento kód bývá uveden na nálepce v zadní části spolu s velikostí a hmotností přilby, a povinně musí být na štítku, přišitém na řemínku. Písmeno a číslice v kruhu jsou označením země, ve které byla helma homologována (např. E4 = Holandsko). V České republice není zkušebna pro testování motocyklových helem a tak přebíráme veškeré homologace z ostatních evropských zemí. Na štítku naleznete číselné označení homologačního protokolu, které začíná v případě ECE22-05 číslicemi 05. Spolu s těmito číslicemi je v označení i písmeno J nebo P. Tato písmena označují typ helmy: J = JET (otevřená helma), P = PROTECT (integrální helma).Životnost
Často diskutovaná otázka, na kterou neexistuje univerzální odpověď. Výrobci z pochopitelných důvodů doporučují měnit přilbu co nejčastěji, ale dříve než po třech letech nehrozí prakticky žádné riziko zestárnutí materiálu. Rozhodně se nedoporučuje používat přilbu po pádu, byť sebemenším. I když na povrchu zůstanou jen škrábance, vnitřní výplň může být v místě nárazu poškozena, a dalším ránu už nedokáže dostatečně pohltit .Přečtěte si článek: Jak čistit přilbu.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)