europ_asistance_2024



Scala Rider Q2

V roce 2007 přišla firma Cardo s novým modelem populárního Scala Rideru s označením Q2. Ten přináší mnoho inovací, které jsme měli možnost vyzkoušet na čtrnáctidenní cestě po Velké Británii.

Obsah balení, montáž, technika

Scala Rider funguje na principu Bluetooth, stejně jako některé konkurenční přístroje. Čím se ale velice zásadně liší, je možnost spárování třech komunikátorů Scala Rider najednou. Každý z nich navíc může být připojen k GPS a mobilnímu telefonu zároveň. Sečteme-li si to dohromady, máme tu tři jezdce na třech strojích, kteří můžou mluvit společně, poslouchat MP3, nebo navigaci a mít v pohotovosti mobilní telefon. Vše zůstalo zabaleno do stejného designu s pevnou základnou, do které se pomocí jednoduchého konektoru zasunuje samotný přístroj. Ve verzi Q2 přibyl na základně ještě 2,5mm jack pro MP3 přehrávač.
Celá sada má velice jednoduchou montáž, která probíhá bez zásahu do konstrukce přilby. Odpadá tak řezání polstrování, nebo prořezávání děr na kabely. Sluchátka jsou na polstrování připevněna suchými zipy a jsou poměrně tenká. Při nasazení přilby v podstatě není namontovaná sada poznat. Celkově montáž zabere zhruba deset minut i s nastavením mikrofonu a sluchátek do ideální polohy. Demontáž je pak podobně snadná, takže není problém sadu sem tam přehodit z otevřené přilby do druhé integrály a naopak.
Balení kromě samotné sady a Scala Rideru obsahuje ještě nabíječku na 230 V (autonabíječku lze dokoupit), gelové pouzdro na přístroj, návod a drobné náhradní díly. Samotný přístroj je samozřejmě vodotěsný a napojený na základnu pomocí čtyř pinů. Na přístroji jsou 4 tlačítka, jedno pro zapnutí, druhé párovací a další dvě pro regulaci hlasitosti.

Telefon, spolujezdec, poslech

Prvních pár jízd zkouším Scala Rider sólo. Spárování s mým telefonem proběhlo bez problémů. Udělal jsem několik zkušebních hovorů a zhruba do rychlosti okolo 120ti kilometrů, pak už je aerodynamický hluk v přilbě příliš silný. Záleží samozřejmě i na typu motocyklu.
Zajímavou novinkou u Q2 je možnost poslechu rádia. Stačí podržet komunikační tlačítko a pak držením tlačítek hlasitosti navolit stanici. Příjem je pak jasný a čistý, jen bohužel díky absenci displeje trvá velice dlouho, než najdete svou oblíbenou stanici. Pokud Vás ale čeká nudný přesun po dálnici, přijde rádio vhod. Dálniční test jsem prováděl na supersportu, kdy bylo možné bez problémů poslouchat do rychlosti okolo sto-padesáti kilometrů v hodině. Dál už je hluk v přilbě tak velký, že slyšíte pár tónů a poslech je spíše nepříjemný. Je také třeba brát ohledy na bezpečnost. Při průjezdu městem rozhodně není ideální poslouchat hudbu místo okolního provozu.
Nejzajímavější je samozřejmě komunikace dvou přístrojů mezi sebou. Na vybalování a montáž jsme trochu pospíchali, takže první párování proběhlo bez návodu. I tak se nám podařilo celkem bez problémů přístroje spárovat. Vše je celkem intuitivní, stačí je oba zapnout, stisknout párovací tlačítko na jednom z přístrojů a mluvit. Při druhém zapnutí se pak přístroje spárují už pouze tím, že oba jezdci promluví.
Hlasitost si stačí nastavit na místě, přístroje ji pak sami na základě aerodynamického hluku v přilbách zvyšují nebo snižují. Nic tedy neodvádí jezdcovu pozornost a za jízdy už není třeba s přístrojem manipulovat. Slyšitelnost je pak o něco lepší než při poslechu hudby v jednom přístroji. Při dálniční sto třicítce jsme si rozuměli bez sebemenších problémů. Ve sto padesáti už je třeba mluvit hodně zřetelně. Dál už jsme měli velké problémy se dorozumět. Záleží pak samozřejmě i na motorce, na které jedete, jiná slyšitelnost bude na naháči a na toureru. 
Během cesty jsme samozřejmě stihli i řádně promoknout. Zařízení jako takové je dokonale těsné, takže největší problém může vzniknout na kontaktech mezi základnou a přístrojem samotným. Pokud tento úkon uděláte za sucha a dobře zacvaknete Scala Rider, voda nemá šanci, ani po celodenní jízdě v dešti nebyl na kontaktech náznak vlhkosti. Je jen třeba nezapomenout dobře zavřít gumovou krytku konektoru nabíjení.

Nabíjení a výdrž baterií

Nabíjení probíhá pomocí kulatého konektoru v zadní části přístroje. Ten můžete, ale nemusíte odpojovat od přilby. Výhodou samostatného konektoru je možnost nabíjení za jízdy! K přístroji jsem dokoupil i nabíječky na 12 V. Ze zásuvky na motorce se přístroj z úplného vybití do plných baterií nabije zhruba za hodinu, ze sítě je to o něco kratší doba. Výdrž baterií pak samozřejmě záleží na mnoha aspektech, od hlasitosti poslechu až po intenzitu hovoru, ale obecně se pohybuje okolo šesti až sedmi hodin. Zajímavou funkcí je šetření baterií, kdy pokud klesne napětí na určitou hodnotu, přístroj při odmlčení delším jak jedna minuta přeruší spojení a odběr z baterií je pak prakticky nulový. Pak jen stačí, aby jeden z dvojice, nebo trojice promluvil a spojení se opět naváže. Takto se znatelně prodlouží celková výdrž přístroje.
Pokud by vám nakonec přeci jen baterie došly, stačí zapojit nabíječku na 12V s praktickým krouceným kabelem a můžete dále komunikovat, jen se bezdrátový interkom změnil na drátový.

Srovnání s konkurencí

Na trhu je velké množství podobných produktů, ovšem jen některé jsou opravdu kvalitní. Ve své cenové kategorii je ovšem Scala Rider opravdu špičkou. Zpracování, technologie, jednoduchost párování a mnoho funkcí staví tento komunikátor na první místo.

Závěr

Scala Rider Q2 je multifunkční přístroj, který se nezaměřuje pouze na komunikaci dvou jezdců, nebo řidiče se spolujezdcem, ale nabízí mnoho dalších funkcí zabalených do prověřeného designu odolného vůči všem vlivům. Jaká tedy hledat negativa? Snad jen kratší výdrž baterií zapříčiněnou menšími rozměry přístroje. Vše ale řeší možnost nabíjení za jízdy. Scala Rider Q2 v našem testu tedy rozhodně obstál a na mé přilbě si našel místo již natrvalo.
Podrobnosti najdete na www.yshop.cz

Informace o redaktorovi

Matěj Oliva (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):
Související firma
  • A Spirit

    Provozovatel internetového a kamenného obchodu Yshop.cz. Příslušenství: Arai, Dainese, AGV, Pirelli, Metzeler, Held, Highway Hawk, Rizoma, Alpinestars, R&G racing, Pinlock, Cardo. Provádíme servis přileb Arai i AGV. Skladem držíme pneumatiky Pirelli a Metzeler. Servisní středisko Dainese D-air....



TOPlist