Skupinová vyjížďka - jak jezdit ve skupině
Text: Petr Poduška | Zveřejněno: 13.5.2011 | Zobrazeno: 45 922x
Přestože jízda na motocyklu svojí podstatou patří spíš do kategorie individuálních kratochvílí, řada jezdců si nedokáže představit vydařenou sezónu bez nějaké té hromadné vyjížďky. Někdo se zkrátka potřebuje o radost podělit s ostatními. Následující článek shrnuje základní rady, které by se mohly při cestování v partě hodit.

Odjezd
Ještě dříve než se vydáte na vyjížďku se skupinou, zkontrolujte svůj motocykl a doplňte palivo v nádrži. Když se skupina během jízdy zastaví na benzínce, natankujte i v případě, že vám ještě nesvítí rezerva. Další společná zastávka může být daleko za vaším aktuálním dojezdem.
Před odjezdem vedoucí seznámí skupinu s trasou, upozorní na nebezpečné úseky a dohodne s ostatními přibližný rozvrh zastávek. Není od věci si smluvené zastávky označit v mapě, nebo alespoň zapamatovat pro případ, že se cestou od skupiny z nějakého důvodu oddělíte anebo dokonce sjedete z trasy.
Chvíli před startem nejprve vedoucí vyzve skupinu, aby se připravila a určí čas odjezdu – například za pět minut. To už je nejvyšší čas dojíst nanuka a dopít kávu, a skutečně se připravit, abyste za oněch pět minut už mohli stát u svojí motorky , kompletně oblečeni včetně přilby a rukavic.
Těsně před odjezdem dá vedoucí signál k nastartování, neboli pokyn, aby všichni sehnali spolujezdce nasedli, a oživili stroje. Za vedoucího se řadí nejprve méně zkušení a pomalejší jezdci, aby po roztržení skupiny během předjíždění nezůstávali na chvostu, odkud je na dohnání potřeba vyvinout mnohem vyšší rychlost.
Před odjezdem vedoucí seznámí skupinu s trasou, upozorní na nebezpečné úseky a dohodne s ostatními přibližný rozvrh zastávek. Není od věci si smluvené zastávky označit v mapě, nebo alespoň zapamatovat pro případ, že se cestou od skupiny z nějakého důvodu oddělíte anebo dokonce sjedete z trasy.
Chvíli před startem nejprve vedoucí vyzve skupinu, aby se připravila a určí čas odjezdu – například za pět minut. To už je nejvyšší čas dojíst nanuka a dopít kávu, a skutečně se připravit, abyste za oněch pět minut už mohli stát u svojí motorky , kompletně oblečeni včetně přilby a rukavic.
Těsně před odjezdem dá vedoucí signál k nastartování, neboli pokyn, aby všichni sehnali spolujezdce nasedli, a oživili stroje. Za vedoucího se řadí nejprve méně zkušení a pomalejší jezdci, aby po roztržení skupiny během předjíždění nezůstávali na chvostu, odkud je na dohnání potřeba vyvinout mnohem vyšší rychlost.
Jízda

Zastávky
Místo pro zastavení určuje vedoucí, který zároveň také organizuje parkování. Zvlášť u početnějších skupin je dobré odstavit stroje pokud možno co nejblíže u sebe a v uspořádaném tvaru. Při parkování v řadě pozor na domino efekt – hlavně motorky na bočním stojanu by měly mít během zastávky zařazenou jedničku a pod stojánkem pevný povrch, nebo vhodnou podložku. Zastávka je kromě odpočinku a uspokojení základních potřeb dobrou příležitostí k diskusi o změně pořadí jezdců, nebo vystřídání vedoucího skupiny. Při odjezdu po skončení přestávky platí stejná pravidla jako na začátku vyjížďky.
Hlavní zdroje nebezpečí:
Asi největším rizikem skupinové jízdy je náraz do jezdce, který prudce zabrzdí před nečekanou překážkou. Hlavně pomalá jízda v obci svádí ke ztrátě koncentrace, a přitom právě tam čeká nejvíc překvapení a záludností v podobě (dů)chodců, psů, dětí, maminek a podobně. Velké nebezpečí je spojeno také s hromadným předjížděním. Nikdo nechce zůstat vzadu a často se až zbytečně moc hazarduje. V nepřehledných úsecích přitom stačí, aby jezdec vpředu ukázal dalšímu pohybem ruky, zda je cesta v protisměru volná. Jezdec za vámi také určitě ocení, když se po předjetí pomalejšího vozidla zařadíte tak, aby zbyl kousek volného místa také pro jeho motorku.
Signalizace:
Záleží jen na jezdcích, jakým způsobem spolu budou během jízdy ve skupině komunikovat. V dnešní době se už celkem běžně používají interkomy nebo vysílačky s dlouhým dosahem, přesto pro inspiraci uvádíme příklady ručních signálů pro základní jízdní situace.Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?