husqvarna_svartpilen_801_2




VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Properitus (9) napsal 19.04.2015 v 23:18

Článek o olejích jsem přečetl celej, ale zoufale chybí mi tam popis zejména rozdílu mezi oleji pro motocykly se společnou náplní motoru, převodovky a mokrou spojkou a oleji automobilovými, které jsou vhodné zejména tam, kde náplň motoru a převodovky není společná.

U mokré spojky mi chybí v článku zejména důležitá věc, ato že je spojku potřeba před prvním zařazením rozlepit a potom už z pravidla nebývá problém. To se provádí tak, že se zařadí rychlost a spojka se u stojícího motoru odtrhne, nebo se zařadí a startuje se s rozpojenou spojkou, potom spojku utrhne startér. U starého dvoutaktu jawy 350 se mi vyplatilo dávat řidší převodový olej, tedy nikoliv 90, ale 80W-90 a spojka se méně lepila.

V posledních letech jsem měl čínskou 125 motorku, kde výrobce doporučoval Shell 10W-40, ale byl to vzduchem chlazený motor, hodně se hřál a zde výrobce kecal. Udělal jsem zde důležitou zkušenost, že mnohem vhodnější olej do takového motoru byl Agip 10W-60, který právě nesrovnatelně lépe fungoval za tepla ve vysokých otáčkách, tedy že motor nezvonil, tolik nevybroval a lépe šel do otáček a ještě olej tak rychle nedegradoval, bohužel byl drahej, ale kupoval jsem ho i tak. Když jsem zkusil Castrol 10W-40, tak v 1/3 proběhu vypadal hůř, než tento Agip po lhůtě. Castrol jsem tedy vyměnil za agip a nic jiného už tam nikdy nedal a motor chodil výborně! Tedy ne vždy platí, že se máme řídit výrobcem a že to bude dobré.
Ve svojí nové současné motorce také testuji ten agip 10W-60, no je to výborné, degradace a opotřebení oleje je minimální, ale je to zbytečné, stačil by 10W-50, přičemž výrobce předepisuje 15W-50, ale v chladu je lepší ta 10W a za tepla to není tak horké, abych potřeboval 60 viskozitu, pokud bych tedy zrovna nejel do Afiriky.

SuperSic58 (1307) napsal 17.08.2009 v 14:45

To žiješ někde v mongolsku ne? Motocyklový oleje seženeš na každý kvalitní čerpačce, v každym soudnym krámu s autodílama a v motoshopech. Lejt automobilovej olej do motorky pokud má společnou náplň motoru s převodovkou je pěknej hovězí počin, chudák motor...

smazany5013 (0) napsal 29.06.2005 v 23:32

Dotaz:<br />
...kdyz mas v aute nebo motce mineralni olej, muzes prejit na polosyntetiku nebo plnosysntetiku nebo zpet na mineral?<br />
<br />
Odpověď:<br />
Jak je řečeno v tom článku - rozlišení na oleje minerální, syntetické a polosyntetické dnes již ztratilo praktický význam, protože žádný olej už není čistě minerální (každý obsahuje přídavná čistě syntetická aditiva) a prakticky se nedostaneš ani k čistě syntetickému oleji (viz vysvětlení ve článku).<br />
<br />
Jedna otázka je míchání různých olejů přímo v motoru (doplňování apod.) - to je nesmysl.<br />
Vzniklá směs olejů různých výrobců, různých základních charakteristik a parametrů nevytvoří průměr, ale může vzniknou zcela nespecifikovatelná směs s nepředvídatelnými mazacími vlastnostmi a není záruka stability a vlivu na motor (spojením chemických přísad může vzniknou sloučenina nová, která může mít pro motor škodlivé vlastnosti).<br />
<br />
Co se však týče přechodu z jednoho typu oleje na jiný, a to už z minerálního na polosyntetický a nebo přímo na syntetický a nebo opačně, je to prakticky jedno, protože pokud současně vyměníš i filtr a olej vypustíš teplý, zůstane v motoru tak malé množství jiného typu starého oleje, které novou náplň neznehodnotí významným způsobem.<br />
Jiná věc je smysl takového počínání, protože pokud je v motoru minerální olej (a předpokládám, že to výrobce doporučuje), tak nemohu najít důvod lít do něj čistou syntetiku - jsou to vyhozené peníze.<br />
Ale to je věčně omílaný problém, na který jsem už odpovídal mnohokrát.<br />
Nemá smysl lít do motoru olej jiné &quot;výkonosti, než doporučuje výrobce, a to ani kvalitnější ani méně kvalitní - oboje může v určitém ohledu motoru škodit (paradoxně i ten kvalitnější olej).<br />
<br />
Ten problém s nepřípustností míchání různých typů olejů v dřívějších dobách spočíval také v tzv. aditivaci, která spočívala v tom, že novější oleje obsahovaly aditiva, která rozpouštěla usazeniny, a tak po nalití tohoto oleje po dlouhodobém používání olejů typu Premium (bez aditiv - označení za typem AD) se tyto staré usazeniny rozpustily a zanesly jemné mazací kanálky a motor se zničil.<br />
Tyto automobilové oleje (typu Premium) bez těchto &quot;rozpouštěcích&quot; aditiv se už několik desítek let běžně nepoužívají, takže dnes už tato otázka pozbyla smyslu.<br />
TVORBA USAZENIN NEMÁ NIC SPOLEČNÉHO S BÁZÍ OLEJE,<br />
tzn. s tím, zda je olej postaven na minerálním či syntetickém základě.<br />
Tvorba usazenin souvisí výhradně s tím, zda jsou v oleji obsažena tzv.protiúsadová aditiva, která vzniku novych usazenin zabraňují a staré rozpouštějí.<br />

NIKO (0) napsal 23.04.2005 v 12:24

no nevim co se tady do podrobna rozebiralo,k clanku o lejich netreba mit pripominky,je znat fundovanost pisatele v oboru oleju,jsem rad,ze takovy lide existuji a ze jsou ochotni se podelit o vedomosti a k tomu blokovani zadniho kola....mam GSXR750,loni na starsi gume sem to v 200 zaslapl jen zadni brzdou,jsem uprimny clovek,pri trose zkusenosti....driv enduro a croska neni problem pokochat se 50 metrovym efektivnim smykem.guma bafne oblak cerneho koure ve chvili kdy se zablokuje a motorka se nechovala zrovna jako neriditelna.jasne ze nejake kousky s rovnovahou se v te chvili vymyslet nedaji ale pokud je rovina,nic v ceste da se i takovyto smyk ustat

smazany5013 (0) napsal 16.02.2005 v 12:47

Autor: Kocour. (---.eurotel.cz)<br />
Datum:   14. 01. 2005 23:39<br />
<br />
Deuce, jeden dotaz. Už jsem se teda ptal jednou, ale špatně jsem to formuloval..no a když je téma zase otevřeno 8-). Takže, když splním API, co bys doporučil pro vzducháč BMW za teplotní rozsah? Nějak mi nejde do hlavy, že tohle není uvedeno ani v manuálu pro mechaniky BMW ( je tam jen to API ). Na tel. dotaz mi řekli, že 20W-50 minerál, ale jednomu kámošovi teď o rok později doporučili 5W-40 syntetik. Může použití syntetiky místo minerálu nějak &quot; suplovat &quot;vyšší teplotní podmínky tím, že má pevnější film na povrchu mazaných částí ?<br />
<br />
Autor: deuce (---.48.broadband2.iol.cz)<br />
Datum:   15. 01. 2005 01:06<br />
<br />
Především, nelze se domnívat, že když zavoláš do BMW servisu nebo prodejci, a zeptáš se na olej, tak dostaneš opravdu odbornou odpověď od &quot;fundovaného&quot; odborníka na oleje.<br />
Odpoví Ti prostě někdo, kdo je při ruce, třeba prodejce, nebo nějaký vyučený automechanik, který je vyškolen v rozebrání motoru či převodovky strojů, které opravují, ale odborníci na oleje tam rozhodně nejsou.<br />
Odborníkem na konkrétní olej do konkrétní mašiny ale nejsem samozřejmě ani já.<br />
Jedinou autoritou, na kterou bych se spoléhal, je nějaký materiál, vydaný výrobcem (v tomto případě BMW), protože ten si napsání toho materiálu rozhodně u odborníka na oleje objednal a dobre ho zaplatil.<br />
Navíc, pokud výrobce nějaký písemný materiál vypustí, nese za něj odpovědnost.<br />
Proto, vyskytne-li se diference mezi písemným materiálem, vydaným výrobcem (např.návod ke konkrétnímu stroji) a nějakým vyjádřením &quot;někoho&quot; ze servisu či od prodejce, tak volba je jednoznačná - maminka a výrobce má vždy pravdu.<br />
Pokud ale výrobce neuvádí konkrétní typ oleje pro konkrétní typ motocyklu, pak dává najevo, že volba není kritická a stačí běžný ZNAČKOVÝ motocyklový olej, co do hodnot zatížení - pokud výkonostní faktor oleje výrobce předepisuje, není důvod pro používání kvalitnějších výkonnějších olejů.<br />
Zejména v případě, že dodržuješ předepsané lhůty pro výměny (délku i kilometráž), pak použitím kvalitnějšího oleje pro běžný provoz motocyklu nepomůžeš (samozřejmě ani neuškodíš - uškodíš pouze své peněžence).<br />
Pokud výrobce výslovně nepředepisuje syntetický olej, pak všechny údaje se vztahují k oleji minerálnímu.<br />
<br />
Pozor na typ oleje podle toho, zda spojka je v olejové lázni převodovky nemo motorového oleje - to je velmi důležitý údaj!<br />
<br />
A teď zbývá viskozita.<br />
Jak jistě už víš, čísla, kterými se udává viskozita, znamenají plnou funkčnost motoru.<br />
A tady už záleží na úvaze - není jednoznačné řešení.<br />
V našich, středoevropskyý podmínkách je takříkajíc &quot;každá viskozita dobrá&quot;.<br />
Ta čísla znamenají tepelný údaj - rozsah, ve kterém je olej plně výkonný.<br />
Neznamená to však, že při teplotách o něco nižších či vyšších neplní svoji funkci vůbec.<br />
U moderních olejů je ta křivka ztráty výkonu velmi pozvolná.<br />
Jetliže uvážíme, že se jedná o oleje motocyklové, tak prakticky asi nelze počítat s tím, že budeš startovat motocykl na mraze - 10 či 20st.C.<br />
Samozřejmě, pokud tak chceš činit, musíš použít i olej odpovídající viskozity.<br />
S tím totiž nepočítá ani výrobce - i ten vychází z toho, že motocykl je určen pro určité klimatické podmínky, a proto předepisuje olej do tohoto prostředí.<br />
Pokud někdo nechává motorku na mraze a v zájmu &quot;údržby&quot; ji chodí jednou za týden &quot;protočit&quot;, je idiot a s takovými výrobce prostě nepočítá.<br />
Je-li tedy spodní hodnota 20W, pak startování motorky v 10st.C žádnou škodu neudělá, zejména, nejsi-li šílenec, který studený motor protočí do vyššího rozsahu otáček. <br />
Samozřejmě, použiješ-li olej se spodní hodnotou 5W, ničemu neuškodíš a můžeš si dovolit starovat i kolem 0stC, ale k čemu Ti to je, nevím, pokud nejezdíš motoskiering - pokud ano, smysl to samozřejmě má, ale zase platí, že s tím výrobce nepočítá, neboť se nejedná o běžné použití - není zvykem jezdit na motorce na sněhu.<br />
A pokud chceš, musíš použít olej s nižší &quot;zimní&quot; W hodnotou.<br />
A s horní hodnotou je to obdobné - 40 nebo 50 je celkem jedno.<br />
Křivka úbytku výkonu při vyšším tepelném zatížení je tak pozvolná, že to v běžných tuzemských podmínkách je prakticky bez důležitosti.<br />
Jedeš-li však na léto na motocyklu do Řecka či někam níže na jih, zejména počítáš-li s několikahodinovými pžejezdy v době vysokých odpoledních teplot, použij hodnotu 50 a výše, ale logicky, na spodní hodnotě viskozity prakticky nezáleží.<br />
<br />
Nic Ti nebrání, vyměnit před cestou olej za vhodnější vyšší viskozitu a po návratu ho hned vypustit a uložit do hermeticky uzavřeného obalu (plastová láhev či kanystr), kde vydrží na další rok na cestu za sluncem.<br />
Pokud je olej uzavřen bez přístupu vzduchu, jeho životnost je několikanásobně delší, než v motoru, lhostejno že ve nepoužívaném motoru, kde k němu může vzdušný kyslík, kondenzát apod.<br />
Pokud je na originálním obalu doba upotřebitelnosti, pak platí celá a odečítá se od ní pouze doba použití v motoru a najeté kilometry se sčítají.<br />
<br />

Jajinko (0) napsal 15.01.2005 v 10:56

1 - clanok je super - dik<br />
2- To ci sa da zadret moto a nespadnut v 250 neviem ale mne osobne sa podarila motorka zadriet 2 krat raz v 140 a druhy raz v 170. Ani raz som nespadol aj ked mi nebolo vsetko jedno. Prvy raz som ani nevedel o co ide, tak som smykal celu dobu az do zastavenia. Piest mam dodnes odlozeny musely ho vybijat. Druhy raz som uz vedel, ze mam stlacit spojku aj tak som mal smyk tak mozno 1 sekundu ale motor potom pretacal akurat ze uz bez kompresie. Motorka bola Aprila AF1 125.

smazany5013 (0) napsal 15.01.2005 v 01:23

Je to neuvěřitelné, ale vyskytly se ještě nějaké dotazy k problematice a tak jsem se pokusil je odpovědět na Fóru - Jak na to - Olej do xj600 (mám namysli zejména příspěvek z 15.1. 2005 v 01:06 hod..<br />
Uff...

smazany5013 (0) napsal 13.01.2005 v 16:19

To: pařez<br />
Ale vždyť Ty žádnou radu přeci nepotřebuješ - popsal jsi to naprosto správně a tak nerozumím tomu, proč si sám neodpovíš.<br />
Napsals:<br />
...jezdím celkem klidně bez honění, výrobce předepsal jen viskozitu ... nechci olej nějaký šmejd, ale taky je úplně zbytečné pro mé účely olej třeba API SL.<br />
V tom je přeci již obsažena odpověď:<br />
Viskozitu znáš a správně konstatuješ, že je úplně zbytečné pro Tvé účely olej třeba API SL.<br />
Výrobce Ti tím, že neuvádí žádné miniální výkonové parametry říká:<br />
Jakýkoliv motocyklový olej předepsané viskozity je dostačující, aby při provozu nedošlo k nadměrnému opotřebování motoru nebo dokonce poškození.<br />
Jinými slovy, záleží pouze na Tobě, kolik chceš do oleje investovat a jak drahý olej si koupíš, ale investicí do dražšího oleje nic nezískáš (mluvíme o značkových olejích).<br />
Jakou &quot;konkrétní radu&quot; by sis představoval?<br />
Používej vlastní úsudek - není nic, na co bys po přečtení článku neznal odpověď.<br />
Miliony motoristů na celém světě nemají k dispozici tak vyčerpávající materiál, jako je tento článek, a celý život bez problémů jezdí a nekladou si tak bezradné otázky.<br />

smazany4991 (0) napsal 13.01.2005 v 10:17

Je to všechno pěkné, to vše kolem kvality olejů, značek ap. Ale těžko od někoho dostat konkrétní radu, třeba já mám Dominátora, jezdím celkem klidně bez honění, výrobce předepsal jen viskozitu. Takže poradí někdo konkrétně, nechci olej nějaký šmejd, ale taky je úplně zbytečné pro mé účely olej třeba API SL. Dík.

smazany5065 (0) napsal 12.01.2005 v 12:55

Ahoj Deuce.<br />
Myslím, že se tady našla spousta jedninců, kteří si dost rádi přečetli Tvůj článek o mazivech. (Někteří si dokonce z něj i vzali i nějaké ponaučení.)A Ti jedinci, kteří mají veškeré informace, uvedené ve výše zmíněném článku v malíku (či paži), tací chemici, kteří si syntetické směsi pro své miláčky míchají doma v garáži, Ti jistě se shovívavým úsměvem přejdou ( možná i pochopí)některé narážky. Jen jsem přesvědčen, že kritické hlasy některých jedinců by se měly týkat spíš stránky obsahové, než hloupostí. ( Případně by mohli sami napsat nějaký zajívavý projev.) Simbel

smazany5013 (0) napsal 10.01.2005 v 16:02

Brandon napsal:<br />
&quot;...při nákupu bych se snažil sledovat odděleně olej automobilový a motocyklový, prý jsou tam veliké rozdíly...&quot;<br />
Ne, že &quot;bych se snažil sledovat&quot;, ale to je zásadní rozdíl!<br />
Je to stejné, jako &quot;bych se snažil sledovat&quot;, jestli používám benzín letecký nebo automobilový.<br />
Jinými slovy, Brandon má zcela pravdu, ale vyjadřuje jí ne dost pregnantně a ještě ze svého hlediska vlastníka Harleye a někdo by to mohl pochopit, že to není zásadní věc - je. <br />
Brandon vychází ze své zkušenosti s Harley Davidson, a u těch to skutečně není zásadní, protože spojka je mazána jednou náplní s převodovkou.<br />
Ale v mnoha případech je spojka mazána olejem motorovým a tam to zásadní je.<br />
Tedy, jelikož se tato problematika týká všech motorkářů a není zaručeno, že každý ví, zda má spojku mazánu motorovým olejem nebo společnou náplní s převodovkou (každý nějak začíná), nekomplikujme to a obecně berme za platné, že automobilový olej a motocyklový olej jsou dva různé produkty s různými vlastnostmi - tady se mluví o olejích motocyklových.

brandon (0) napsal 10.01.2005 v 12:40

Znám ty stroje pro, které se vyrábí olej pouze pod značkou výrobce. Ano, je to mé oblíbené H-D. Sám jedno vlastním a nechtěl jsem se smířit s cenou za olej a sehnal jsem výrobce, který vyrábí jak pro továrnu, tak i pod svou značkou. Zatím jen u motorového oleje znám parametry, ale věřím, že i na převodový brzo seženu a podělím se na svých stránkách www.h-d.cz<br />
<br />
K článku bych doplnil několik jednoduchých rad, čím se orientovat při nákupu oleje:<br />
<br />
viskozitu oleje poznáš podle čísla SAE, např. pro H-Dčka se hodnota udává SAE 20W50. První hodnota udává, jaké vlastnosti má olej při nízkých teplotách, tedy pojedeš-li někam za polár, požaduj čísla 0-10. Druhé vyšší číslo udává při jakých maximálních teplotách si olej zachovává potřebné vlastnosti, při cestě pouští a při vysokém zatížení použij olej 60 a vyšší.<br />
<br />
kvalitu oleje poznáš podle čísla API SA-SZ čím vyšší druhé písmeno v abecedě, tím kvalitnější olej, první písmeno S se domnívám, že je označení pro syntetický olej.<br />
<br />
Každopádně používej olej doporučený výrobcem i intervaly výměn. Jen při nákupu bych se snažil sledovat odděleně olej automobilový a motocyklový, prý jsou tam veliké rozdíly a já bych i s tím souhlasil.

smazany4835 (0) napsal 08.01.2005 v 20:24

Ještě bych chtěl dodat ke svému komentáři ze 7.1.:kdyby náhodou někdo špatně pochopil, jsem tím &quot;pomohla spojka&quot; myslel to, že jsem ji zmáčknul, na lehké 125ce by sama asi neklouzla.

smazany4835 (0) napsal 08.01.2005 v 20:00

To: deuce<br />
To: začínající motorkáři<br />
<br />
Neboj, fakt se nic nestane když zadní brzdou to kolo na chvilu blokneš(napřed zkus menší rychlost), dělaj to i malí kluci na fichtlu. Jde bloknout i přední kolo,ale jen krátce, musíš pustit př. brzdu hned jak kolo dostane smyk, jinak spadneš.(na Harley to možná nepude )<br />
Já si myslím že je pro přežití důležity znát hranice svojí motorky a naučit se brzdit pro případ nouze. Může se stát že budeš potřebovat co nejrychleji zabrzdit, např. před mašinu něco vběhne, lekneš se, začneš ostře brzdit a bloknou se kola, smyk, v kryzovce to nezvládneš, proto je dobry si v klidu natrénovat jak se při zablokování kola zachovat. <br />
Jestli jsi starší, tak máš v tomto asi špatny zkušenosti z Jawy, nejsou to zas tak špatny moto, ale japonci, itali,atd maj vlastnosti podvozku uplně jiny. <br />
Např. můj děda mi tvrdí že na motorce se brzdí jen zadní brzdou a že když zabrzdím přední, že spadnu, když mu řeknu že při brždění se těžiště motorky přesunuje dopředu=vědší přítlak na př. kolo,.. , hájí se třiceti lety zkušeností (na jawě 250,350) (doufám že všichni víme že se brzdí hlavně př. brzdou, zadní se jen přibržďuje)<br />
Dost užitečných rad je i v knížce Dokonalá jízda na motocyklu (i o tom blokování zad. a př. kola).<br />
Přeju hezky čtení. Měj se

smazany4673 (0) napsal 08.01.2005 v 19:41

To deuce:<br />
Vsadil bych boty, ze ses kantor. Mam mamu ucitelku a kdyz s ni o necem debatuju, tak jeji reakce se napadne podobaji tem Tvym. : Musi mit vzdy pravdu a nejlepe poslednim slovem!<br />
<br />
<br />
To Salát:<br />
Takovou spojku mam na sve VF750S, takze ti verim

smazany5013 (0) napsal 07.01.2005 v 22:15

To: salát<br />
Píšeš:<br />
No nevím co máš Ty za moto, zkus někdy při jízdě na pár sekund zablokovat zadní kolo.<br />
<br />
Saláte, Ty jsi se zbláznil, napsal jsem přeci, že jsem proti Tobě posera - bál bych se.<br />
Nechtěl bych se dožít okamžiku, kdy bych musel zablokovat zadní kolo, ani na jednu sekundu, natož na &quot;pár&quot;.<br />
Čím je člověk starŠÍ, tím více si váží každého dne života (ačkoliv by to mělo být asi obráceně - už má své &quot;odžito&quot;, tak by si mohl dovolit riskovat).<br />
Ale život není logický a pokud se dožiješ mého věku (to ale nesmíš blokovat zadní kolo !), určitě mi dáš jednou za pravdu.<br />
Já nejsem pro Tebe partner, protože se prostě bojím.<br />
Mám Harleye (proto Deuce) a v 80 km/h jsem ve svém živlu.<br />
Přiznávám, že jsem jako mladý byl idiot a jezdil hodně rychle, ale dnes děkuji Velkému Motorkáři, že mě nechal přežít a jsem hodný a pokorný.<br />
<br />
Píšeš:<br />
Já Ti doporučuji Technickou rukověť motocyklisty...<br />
Dík za radu, seženu si ji a přečtu si ji - člověk se musí pořád učit a jak říkal Sokrates &quot;Vím, že nic nevím&quot;.

smazany4835 (0) napsal 07.01.2005 v 21:09

to deuce:<br />
Máš pravdu že to nemůžu vědět jistě, nejel jsem s ním. Nemůžeš ale porovnávat vlastnosti chování podvozku jawy a kawy, zvlášť když jezdí dost rychle. Navíc při vysoké rychlosti má motorka daleko větší stabilitu než při menší.(otáčející se kolo na hřídeli-fyzika). Nějakej rok zpět (myslim sezona 2001 jsem vyděl jak při závodech GP v dost velké rychlosti brnkl Biagi předním kolem Rosimu o zadní kolo až se zakouřilo. Bavil jsem se o tom s panem Ševčíkem z Brna (bývalím závodníkem), že kdyby se to stalo při menší rychlosti,že by to neustáli. Zkus zopáknout fyziku- kinetická energie, setrvačnost,.. <br />
Mimochodem se mi kdysi kousnul motor při 60tce, na Hondě NSR 125(nepoložil jsem to, pomohla spojka, ale adrenalin to byl), teť jezdím VF1000R.<br />
No nevím co máš Ty za moto, zkus někdy při jízdě na pár sekund zablokovat zadní kolo. <br />
Já Ti doporučuji Technickou rukověť motocyklisty, je tam něco o té spojce, jak jsem psal.<br />
Navíc některy větší objemy moto maj ve spojce takové zařízení, které dovoluje snadnější prokluz jedním směrem(uložení spoj. plechů je rozděleno na dvě části, jedna z nich má uložení se vzpěrnými tělísky-při záběru motoru kroutící moment přenáší např. všech 9 lamel, opačným směrem 3 lamely). <br />
Jinak ale dobrej článek

smazany5013 (0) napsal 07.01.2005 v 19:33

To: Slavek-TDM<br />
Vlamuješ se do otevřených dveří a vysvětluješ zbytečně něco, co vysvětlovat není třeba - jsem pro všemi desíti. <br />
Také jsem se několika větami omluvil a sdělil, že se stydím.<br />
Kdyby ses zamyslel a podíval se do slovníku jazyka českého, pochopil bys, proč jsem u slova &quot;schovívaví&quot; použil (se smajlíkem !!!) poznámku o &quot;jazykové policii&quot;.<br />
Vážím si Tvého přístupu k čistotě jazyka a sám se jí držím, seč jsem schopen - někdy mi něco unikne a to mě pak mrzí.<br />
<br />
Oceňuji Tvé přiznání, že dokonce i Ty &quot;kolikrát uděláš chybu&quot;. <br />
Skutečně se v dnešní době dost kašle na jazykovou korekturu (stojí to čas a práci člověka navíc), a to je chyba.<br />
<br />
Takže pouze pro pořádek:<br />
Protože kde jinde se mají lidi učit psát... je správně:<br />
Protože, kde jinde se mají lidé učit psát ... <br />
A Tvůj článek jsem četl fakt pozorně<br />
A Tvůj článek jsem četl opravdu pozorně.<br />
<br />
Uvážím-li počet slov ve svém článku a ve Tvém příspěvku, nejsem na tom zas až tak špatně, že? <br />
<br />
<br />
To: Nsfrt<br />
Opravdu jsi si jistý, že jsem se rozčílil?<br />
Použil jsem 17 smajlíků (některé se nezobrazily) - opravdu myslíš, že to je známka rozčilení?<br />
Můj článek &quot;osvětový&quot; opravdu je a mně se naopak líbilo, žes ho tak nazval - neřekl jsem přeci, že to bylo míněno špatně, že ne?<br />
Neřekl jsem ani, že někdo zpochybňuje úsilí, které jsem do napsání...atd., že ne?<br />
Opravdu by mě zajímalo, kdes získal &quot;posit&quot;, že někdo zahrál na moji ješitnou strunu - třeba Vlasta?<br />
Ber věci sportovně a nejdříve přemýšlej, než něco napíšeš ! <br />
A hlavně, čti pozorně, aby ses neptal na věci, které jsou napsány v článku, na který reaguješ !

Slávek-TDM (129) napsal 07.01.2005 v 16:23

2 deuce: Nejsem jazyková policie a kolikrát i já udělám chybu. Myslím, že se v dnešní době dost kašle na jazykovou korekturu (stojí to čas a práci člověka navíc), ale to je chyba. Nechci vidět za dvacet let, jak bude čeština vypadat. Protože kde jinde se mají lidi učit psát správně česky, když se nečte nic jinýho než zprávy a články na netu? A Tvůj článek jsem četl fakt pozorně

smazany4673 (0) napsal 07.01.2005 v 06:25

To: deuce <br />
Nechápu Tvoje rozčílení, protože co jsem psal, nebylo psáno ve špatném slova smyslu. I slovo &quot;osvětový&quot; nebylo míněno špatně. Tvůj komentář jasně dává najevo, že se Ti naše komentáře nelíbily, což je škoda, protože co je lepší, nežli diskuze nad tématem a připomínky ostatních čtenářů???? Má snad někdo patent na rozum? Myslím, že nemá. Nikdo nezpochybňuje úsilí které jsi do napsání článku vložil a vědomosti, které buď máš nebo víš kde je najít. Mám ale posit, že jsme tu skorem všichni zahráli na Tvojí ješitnou strunu <br />
Pozn. cena za 1l oleje Shell Advance je srovnatelná s jinými značkami. Přesné ceny v hlavě nedržím...<br />
<br />
Jinak na závěr: Berme věci sportovně!

smazany5013 (0) napsal 06.01.2005 v 23:44

To:  Nsfrt<br />
Píšeš:<br />
&quot;...jestli olej vyměnit na zimu (tzn. vypustim všechen spálenej sajrajt a necham novej olej na pospas okolnímu vzduchu a vlhkosti) nebo až na jaře (všechno to svinstvo v motoru sedi přes zimu). Otázka zní: &quot;Má na vlastnosti oleje vliv to, že ho na zimu naliju do motoru a nechám ho tam???&quot;<br />
Zkus si to přečíst ještě jednou, pozorněji!<br />
Opravdu to tam je.<br />
Já vím, je to hodně textu, ale jsi už &quot;velkej kluk&quot;. <br />
Dalo mi poměrně dost práce tento &quot;osvětový&quot; článek, jak ho nazýváš, napsat, máš to zadarmo, tak se alespoň trochu namáhej s jeho přečtením.<br />
Píšeš:<br />
(Ať se to komukoli líbí nebo ne). Shell je o 3 třídy lepší než zbytek...<br />
A někomu se to nelíbí? <br />
Jenom drobný dotaz - jak je to s cenou? [:?-(] <br />
<br />
<br />
To: Slavek-TDM<br />
Kdo je neomylný, hoď po mně kamenem!<br />
To neznamená, že se nestydím - stydím. <br />
Ale chybička se prostě vloudí... [:?-(] <br />
Na druhé straně, když uvážíš, kolik písmenek jsem napsal, tak to zase není až tak zlé (a ještě v cizím slově). <br />
Ale potěšil jsi mě tím, že jsi to četl pozorně. <br />
<br />
To: salát<br />
Jsi si jistý?<br />
Nevím kolik jsi toho najel a kolikrát se Ti kousl motor &quot;ve 250 km/h&quot;, ale podle toho, že jsi schopen psát na počítači, tak bych to typoval pouze na to &quot;prej&quot; a silácké řeči kamaráda. <br />
Znal jsem jednoho motorkáře, nějaký Franta Šťastný, a ten vždycky vyprávěl a ukazoval, kam až doletěl a kolik má kde šroubů, výztuh a drátů, a většinou to bylo vždy po tom, co se mu kousl motor.<br />
250 km/h tedy nikdy nejel - jezdil &quot;pouze&quot; Jawu, ale jezdil dost rychle.<br />
Napsal nějaké knížky - doporučuji, je to zábava i poučení.<br />
Nevím, co jezdíš Ty.<br />
Já jsem nikdy nejel 250 km/h a tak se s Tebou nemohu přít.<br />
Ale jsem proti Tobě posera - bál bych se, kdyby se mi kousl motor v 60 km/h. [:?-(] <br />
Když tedy říkáš &quot;přehnaná&quot;, tak přehnaná... <br />
<br />
To:  pařez<br />
Sorry, ale neznám sortiment českých výrobců.<br />
Doporučuji jejich weby - tam by měl být popis produkce.<br />
<br />
To: Vlasta<br />
Píšeš:<br />
Jak poznám (u pro mě nové motorky) kdy co měnit?<br />
Díky za rady! (budu se tady určitě ptát i na jiné věci, tak doufám že budete schovívaví k začátečníkovi)<br />
Určitě budou všichni &quot;schovívaví&quot; (pozor na jazykovou policii Slavek-TDM ! ), protože se přiznáváš, že jsi začátečník - to se hodnotí, protože jinak jsou zde vesměs zkušení motorkáři, kteří vědí, co by udělali, kdyby se jim kousnul motor ve 250 km/h ) a těm se těžko radí.<br />
Na druhé straně mezi motorkáři platí dvojnásob přísloví &quot;Pomož si sám a bude Ti pomoženo&quot;. <br />
Nikdo učený z nebe nespadl, ale časem se &quot;učeným&quot; může stát každý (když mohu i já rozdávat rady, tak to už opravdu každý ).<br />
Takže, Vlasto, první, co bych na Tvém místě udělal, že bych se obrátil na Forum a pokusil bych se najít pár kamarádů, kteří také jezdí CB 500.<br />
Možná, že někdo z nich provozuje svůj malý, specializovaný server, kdy by mohlo být spoustu pro Tebe užitečných informací.<br />
Mimochodem, četl jsem na Foru Motorkářů, že provozovatel se chystá založit diskuzní kluby k jednotlivým typům motorek a to je určitě velmi dobrý záměr. <br />
No a až se Ti někdo ohlásí, tak se pokus od ni získat tzv.Uživatelskou příručku (my prostší tomu říkáme &quot;Návod&quot;) k CB 500.<br />
A v tom návodu bude odpověď na většinu Tvých otázek a nejasností.<br />
To je to &quot;Pomož si sám&quot;.<br />
No a když něčemu nebudeš rozumět nebo budeš potřebovat poradit s něčím konkrétním, co v návodu není, tak na Forum (ne sem ke článkům) položíš dotaz, vždy na začátku napíšeš to zaklínadlo &quot;Jsem absolutní začátečník&quot;, čímž by se Ti mělo podařit eliminovat skupinu &quot;borců&quot;, kteří všechno vědí, ale nikomu neporadí, pouze mají z jejich pohledu &quot;vtipné&quot; komentáře, a určitě se ozve někdo a pokusí se Ti poradit. <br />
Tohle byla druhá rada.<br />
Té první si važ, neboť podle ID 1 zjistíš, že Ti ji udělil sám &quot;nejvyšší&quot; - provozovatel serveru.

Jarda (281) napsal 06.01.2005 v 12:56

To Vlasta: olejovy filtr vymen vzdy, kdyz menis olej. Nema smysl menit novy olej za stary, kdyz pouzijes zase zaneseny stary olejovy filtr. Na tom se nevyplati setrit.

smazany5006 (0) napsal 06.01.2005 v 11:57

Ahoj všichni. Jsem absolutní začátečník a nevím o této problematice zatím vůbec nic. Koncem prosince jsem si koupil svůj první stroj (CB500) a zatím jen sbírám informace kde se dá. Poraďte mi někdo: v Německém bazaru kde jsem jí kupoval mi řekli že olej je nový a vydrží na 6000 km. Ale neřekli nic o filtru, jen že vydrží 12000km. Jak poznám (u pro mě nové motorky) kdy co měnit?<br />
Díky za rady! (budu se tady určitě ptát i na jiné věci, tak doufám že budete schovívaví k začátečníkovi)

smazany4673 (0) napsal 05.01.2005 v 14:08

Jeste jedna maličkost. Pro nás jako uživatele je asi nejdůležitější pro kvalitu oleje stupeň (nebo jak se tomu říká) API. Čím vyšší, tím lepší. Takže spíš nežli podle výrobce je důležité orientovat se podle API. Skoro všechny motooleje co jsem našel mají stupen SG. Jedině Shell má olej s API SL. Na stánce: //motorcycleinfo.calsci.com/API.html je info o stupnici API. Podle téhle stupnice není rozdílu mezi Motul, Castrol, Valvoline, Repsol, Mobil atd. (Ať se to komukoli líbí nebo ne). Shell je o 3 třídy lepší než zbytek...

smazany4991 (0) napsal 05.01.2005 v 11:28

Velmi zajímavý článek o olejích, díky za něj. Z článku vyplynulo, že jsou dobré tzv. estery (kvůli přilnavosti, což považuji za užitečnou vlastnost). Zajímalo by mě, zda kromě Motulu (který má pojem ester dokonce v názvu) mají vlastnosti esteru ji jiní výrobci olejů a jak to poznám, případně zda čeští výrobci olejů vyrábějí syntetické oleje (estery) pro 4T. Díky

kojot (22) napsal 05.01.2005 v 09:56

Nezlob se na mě, ale cenu o tom psát má. Ja sem si taky myslel, že každej kdo jezdí na moto tak tohle ví a ví i jiné pro mě samozřejmé věci. Opak je pravdou. Je tu spousta lidí co to ještě ani nedělala, navíc to třeba dávaj do servisu. Opakování je matka moudrosti. Jestli tě to nebaví nemusíš to číst. Je to precizně zpracované. O mazání by se dalo diskutovat dlouho a navíc u piva aby to bylo pořádně Jinak nechávám olej třeba i přes zimu, na jaře ohřeju, vypustím a naleju novej. Podle stavu km a hlavně nálady. Někdy měním i na podzim a najedu 2 tis a pak nechám stát a najaře zas jezdím dál. Tolerance překročení pro ne osobně je + 1000km

smazany4835 (0) napsal 05.01.2005 v 08:28

Ta poslední věta o dlouhym letu je asi přehnaná. Kámoš zadřel motor ZXR750 při 250km/h (ucpany sítko olej. sacíno koše), motorka se prej rozvlnila, tak zmáčkl spojku a zastavil. Snad by napalo každyho do pár sekund tu spojku zmáčknout? (ikdyž po kousnutí motoru ze začátku asi i trochu klouzne)

Slávek-TDM (129) napsal 04.01.2005 v 17:34

Hele, jak se píše antioxydační??? A co věta &quot; I přes všechny antioxydační aditiva, přidávané do automobilových olejů za účelem jejich stability, oleje &quot;stárnou&quot; a oxidují&quot;? Fuj! Ale jinak obsahová kvalita článku 1a.

HejtmaMa (-4) napsal 04.01.2005 v 12:18

A což takhle před zimou vypustit, aby se přes zimu nemělo co usazovat a na jaře nalít novej? Zbytek oleje v motoru by měl všechno nechat dostatečně zakonzervovaný, aby nevadilo, že je vypuštěnej. Třeba je to blbost, ale je to první, co mě napadlo. Mám jen Jawu 350, tak tyhle drobnosti osobně neřeším a měním většinou až na jaře.

smazany4673 (0) napsal 04.01.2005 v 09:02

Řekl bych,že dneska už nikdo nepochybuje o kvalitách olejů předních výrobců a ani o tom,že do motoru se lije to,co výrobce předepíše. Že olej v motoru nenechám 2x tolik km,než můžu je asi taky jasný- o tom asi nemá význam psát. Co jsem se ale v tomto osvětovém článku nedočetl je otázka probíraná na všech možných fórech (www.motorkari.cz nevyjímaje)ato jestli když mi vyjde výměna na konec sezony, tak jestli olej vyměnit na zimu (tzn. vypustim všechen spálenej sajrajt a necham novej olej na pospas okolnímu vzduchu a vlhkosti) nebo až na jaře (všechno to svinstvo v motoru sedi přes zimu). Otázka zní: &quot;Má na vlastnosti oleje vliv to, že ho na zimu naliju do motoru a nechám ho tam???&quot;




TOPlist