yamaha_demo_tour




Nejvyšší čas zazimovat. Jak na to?

Letos tepleji nebude, a pokud se zrovna nehodláte projezdit zimní sezónou, bylo by dobré uložit svou mašinu k zimnímu spánku. Jestli vám dobře sloužila celé léto a chtěli byste, aby vám sloužila příští sezonu stejně, je téměř nezbytné se o ni postarat před dlouhodobou odstávkou. V příštích řádcích se pokusíme shrnout to nejdůležitější.

Jestli chcete zazimovat motorku, je potřeba udělat údržbu. Jste-li v motorkářských kruzích noví, nespěchejte. Není to raketová věda, ale také to není práce na pět minut. Raději připravte vaší drahou polovičku, že odpoledne strávíte v garáži. Nejlepší je s partou kámošů udělat akci ke konci sezony. Na nic vás nechci přemlouvat, i když při vybavování opušťáku od ženy se můžete klidně odvolat na tenhle článek. A o co je nezbytné se postarat?
Kola a gumy nepotřebují mnoho péče. Můžete přemazat osy nebo obnovit vazelínu u gufera, jestli jste tak neudělali přes rok. Samozřejmostí je kontrola brzdových destiček a hlavně kotoučů. Jejich minimální tloušťka je většinou označena přímo na nich, měření se provádí nejlépe mikrometrem (pokud máte), použít ale jde posuvné měřítko alias šuplera, tu budete mít doma spíš. U ní si akorát dávejte pozor, co měříte - vás zajímá tloušťka činné plochy kotoučů, nikoli jejich okraje, kam destičky nesahají. Gumy je dobré přefouknout o 10 až 20 %, aby se nevyseděly plošky, a ideálně motorku zvednout na stojany, aby se kola nedotýkala země.

Řetězovku je potřeba pravidelně mazat a také čistit. Jestli ji tedy nečistíte pravidelně s každým mazáním, tak před tím zimním promazáním ji určitě pořádně vyčistěte. Nejlevnějším způsobem je použití petroleje a štětky, lepšího vyčištění se dosáhne kartáčem na čištění řetězů. Místo petroleje existují také přípravky na to určené, které znatelně rychleji vyčistí řetěz. Nikdy nepoužívejte brzdový čistič, naftu nebo benzín, jsou pro kroužky příliš agresivní.

Chladící soustava u kapalinou chlazených motorek také vyžaduje svou péči. Jednou za tři až pět let je potřeba starou chladicí kapalinu vypustit a vyměnit za novou. Protože chladicí kapalina je nemrznoucí směs, a jak je známo mrzne zejména v zimě, nejvhodnější doba na výměnu je právě před zimní odstávkou. Stará chladicí kapalina patří do sběrného dvora, ne do kanalizace!
Péče o palivovou soustavu je při každé delší odstávce rozhodujícím faktorem jarního startování. Natankovat stooktan nebo bude stačit devadesát pětka? Na zimní odstávku je dobré tankovat benzin bez etanolu. Právě etanol na sebe během odstávky naváže vodu a kromě koroze nádrže způsobuje problémy s jarním startováním. Nejlepší je pak použití nějakého ustalovače benzínu v podobě aditiva. Je jich plný google. Motorku odstavujeme vždy s plnou nádrží, a to nejen kvůli korozi. Když mám plastovou nádrž, tak mi její koroze nehrozí, také moderní motorky s plechovou nádrží mají povrchovou úpravu proti korozi, jenže odstávka s prázdnou nádrží způsobuje vysychání pryžových hadic uvnitř nádrže a rychlejší degradaci plastových částí palivových čerpadel.
Vypustit benzín z karburátorů je nezbytné pro karburátorové motorky. Dlouhodobá odstávka s napuštěnými plovákovými komorami způsobí zalepení trysek a vyřazení některých oběhů z provozu. Pravidelným startováním v zimě v garáži lze do jisté míry předejít znečištění. Avšak během sezony se beztak v karburátorech hromadily drobné zbytky špíny, které můžete právě při zazimovacím rituálu vypustit pryč. Dlouhodobě tak udržíte karburátory čistší. U vstřikování není třeba nic vypouštět.

Baterku udržujeme nabitou během celé odstávky. Vybitá baterie při jakékoli delší odstávce může znamenat její smrt. Se snižující se teplotou okolí je tohle riziko vyšší. Udržovat nabitou baterii můžeme na udržovací nabíječce, nebo jednou za čas ji nabít. Nejlepší uskladnění je doma ve sklepě nebo komoře, kde je sucho a relativně teplo. Pozor ale, teploty nad 25°C nejsou pro skladování baterii optimální.

Tlumiče a pružiny je dobré během odstávky uvolnit. Jestli máte hlavní stojan, tak ho použijte. Během zimní odstávky je úplně postačující pro odlehčení pružin. Jestli motorka není vybavena hlavním stojanem, mějte na mysli, že stojan pod zadní kyvku neodlehčuje pružiny. Existují však různé typy zdviháků pod rám nebo pod brýle, jejich kombinacemi lze absenci hlavního stojanu zcela nahradit. Pamatujte, že motorka nemusí být nutně koly půl metru nad zemí. Zvedněte ji tak, aby byla stabilní, potřebujete přeci jen odlehčit tlumiče.
Tohle všechno je nutné k odstávce, lépe řečeno, nutné k odstávce jestli nechcete řešit investice na začátku sezony, kterým šlo předejít správným zazimováním. Jestli chcete v garáži strávit s motorkou ještě chvíli, můžete jí dopřát péče víc. Rám, plasty a kapotáže je nejlepší řádně umýt. Pokud nepatříte mezi ty, kteří leští svou mašinu po každé vyjížďce, je dobré to udělat aspoň před zimou. Zakonzervujete plasty a stejně je dobré jednou za rok postarat se o lak, minimálně voskovým leštidlem. Sundáním kapot, jestli je máte, se dostanete k motoru a částem, které třeba na vaší motorce nejsou vidět a hromadí se tam prach cest, který dlouhodobě způsobuje korozi např. hliníkových dílů a degradaci barvy. K čistění použijte přípravky na to určené ‑ hrubá špína tlakovým čističem, mastnota brzdovým čističem, leštěnka na chrom a podobně. Před zimní odstávkou je také ideální čas na promazání zadního přepákovaní, bočního a hlavního stojanu.

Servisní interval neznamená pouze výměnu oleje a filtrů, jak si mnozí myslí. Je to také někdy nastavení ventilů, seřízení podtlaků a kontrola různých částí motorky, všechno dle servisní příručky, nájezdu, zkušeností. Já doporučuji provést servis po zimě. Ale kolik lidí, tolik chutí, jak se říká a neuděláte špatně ani při servisovaní před zimní odstávkou. Výměnu oleje v tlumičích je prokazatelně lepší provézt na jaře, minimalizujete riziko brzké degradace tlumičového oleje. Je totiž méně stabilní oproti motorovému oleji. Ale vysloveně špatně to nebude, ani když motorka s novým olejem přezimuje.

Informace o redaktorovi

Marek Janoušek - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 91.5 Kč od 32 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
zdenal77 přispěl -1.5 Kč
Fenome753 přispěl 3 Kč
Matyn14 přispěl 3 Kč
DeanNESTLE přispěl 3 Kč
Kudrys přispěl 3 Kč
Cmelak1410 přispěl 3 Kč
Tifone přispěl 3 Kč
TONY2929 přispěl 3 Kč
Davcoun přispěl 3 Kč
Ario přispěl 3 Kč
Durand přispěl 3 Kč
yFree přispěl 3 Kč
maRos_lh přispěl 3 Kč
bruca přispěl 3 Kč
Jirka_CV přispěl 3 Kč
Dan66 přispěl 3 Kč
Kaabo přispěl 3 Kč
callowsick přispěl 3 Kč
Z1000SX_Petr přispěl 3 Kč
TomasRehak přispěl 3 Kč
Bogodar přispěl 3 Kč
Freddy_X přispěl 3 Kč
Jendour přispěl 3 Kč
Taliján přispěl 3 Kč
pavlik67 přispěl 3 Kč
Skapi přispěl 3 Kč
kokky přispěl 3 Kč
lajos211 přispěl 3 Kč
lubos0479 přispěl 3 Kč
LukášV650 přispěl 3 Kč
Keil přispěl 3 Kč
FiercePower přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist